Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 staat schuin, helt over bij vlakke ondergrond

vragen over de T4
Plaats reactie
Volksiebussie
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2016, 07:08

T4 staat schuin, helt over bij vlakke ondergrond

Bericht door Volksiebussie »

Ik ben nu op vakantie met de bus, ik zit in Zuid Duitsland. Het valt me op dat de bus schuin staat. Ook voelt hij bij hogere snelheden wat licht aan in het stuur.

Gezien ik net begonnen ben, en nog 1500-2000 km te gaan heb, vraag ik om advies.
Gebruikersavatar
Rene_Pennings
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 sep 2015, 11:31
Contacteer:

Re: T4 staat schuin, helt over bij vlakke ondergrond

Bericht door Rene_Pennings »

Kijk eens heel goed naar je veren. Soms is het zeer moeilijk te zien als ze gebroken zijn.
Eventueel het wiel wat lager staat even omhoog krikken en dan inspecteren. Let er wel op dat je er voor je eigen veiligheid iets onderzet!
Soms is er maar een spoed afgebroken, bijna in de schotel en dan dus bijna niet zichtbaar.
Live the life you love, love the life you live :T44EVER
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 staat schuin, helt over bij vlakke ondergrond

Bericht door Pascal-141 »

Volksiebussie schreef:Ik ben nu op vakantie met de bus, ik zit in Zuid Duitsland. Het valt me op dat de bus schuin staat. Ook voelt hij bij hogere snelheden wat licht aan in het stuur.

Gezien ik net begonnen ben, en nog 1500-2000 km te gaan heb, vraag ik om advies.
Is het een Westfalia ? Dan komt het wel vaker voor dat ze schuin hangen (alle kastjes langs 1 zijde ...)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: T4 staat schuin, helt over bij vlakke ondergrond

Bericht door wilko »

Pascal-141 schreef:Is het een Westfalia ? Dan komt het wel vaker voor dat ze schuin hangen (alle kastjes langs 1 zijde ...)
En niet te vergeten de huishoud accu die ook nog aan die kant zit. :bonk
Volksiebussie
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2016, 07:08

Re: T4 staat schuin, helt over bij vlakke ondergrond

Bericht door Volksiebussie »

Ditmaal een bericht vanuit Zuid Tsjechië. Het betreft een invalide bus, met lift achterin. Er staat in het midden aan de rechterkant een bank (met kachel eronder) en daarnaast aansluiting voor rolstoel (links).

Denk dat de bank en kachel, meer gewicht aan de rechter kant zorgen. Toch staat hij altijd 4 a 5 cm lager aan de rechterkant, ook wanneer ik hem links meer belaad.

Met een volle tank diesel stuurt hij strakker, ik heb de bus nog maar een paar weken. Dus echt ervaring heb ik niet. Ik voel en hoor geen rare dingen bij slecht weg dek.
Volksiebussie
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2016, 07:08

Re: T4 staat schuin, helt over bij vlakke ondergrond

Bericht door Volksiebussie »

Het probleem is opgelost.

Er bleek een te dunne veer gemonteerd te zijn. Waarschijnlijk was er eentje gebroken en is er een tweede handse veer onder gezet. Eentje die dunner is als die aan de andere kant. Tevens hebben ze met de torsie veren voor het proberen glad te strijken.

Met het vervangen van de achterveer en afstellen van de torsieassen voor staat hij mooi recht.

Wel staat hij aan de voorkant nu wat hoog op de wielen.
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: T4 staat schuin, helt over bij vlakke ondergrond

Bericht door Ronald-T4 »

Volksiebussie schreef:Het probleem is opgelost.

Er bleek een te dunne veer gemonteerd te zijn. Waarschijnlijk was er eentje gebroken en is er een tweede handse veer onder gezet. Eentje die dunner is als die aan de andere kant. Tevens hebben ze met de torsie veren voor het proberen glad te strijken.

Met het vervangen van de achterveer en afstellen van de torsieassen voor staat hij mooi recht.

Wel staat hij aan de voorkant nu wat hoog op de wielen.
Dat kan je makkelijk bijstellen met de bouten achter de vooras.
Staat wel informatie over op deze site.
Plaats reactie