Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

busje wil niet zwemmen

vragen over de T4
Plaats reactie
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

busje wil niet zwemmen

Bericht door bart seinwezen »

Hoi,

Dat heb ik weer, rij ik doodleuk een riviertje door, water nog niet tot de bovenkant van de velgen, komt de motor halverwege de rivier reutelend tot stilstand. Na een hoop gedoe een boer met een klein vrachtwagentje gecharterd en busje op de oever getrokken, en nadat de boel wat was uitgelekt en met wat snufjes startspray kwam ie beetje bij beetje al zwart water proestend weer tot leven. Gelukkig was het een bescheiden stroompje, er zijn hier heel wat heftiger watertjes die gekruist moeten worden. Maar wat gaat er hier mis? Is het de uitlaat die volloopt of is de elektriek niet watervast... best onhandig om in Mongolie niet door water te kunnen rijden, bruggen zijn hier niet bepaald vanzelfsprekend. Iemand hier ervaringen mee?

Groeten uit Ulaanbaatar,

Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: busje wil niet zwemmen

Bericht door Pascal-141 »

Er hangt wel een en ander aan elektrische aansluitingen bij elkaar (stekkers van sensoren) vrij laag op de motor (aan de voorzijde , net boven het carter) , ik kan me voorstellen dat , eens deze onder water zitten, dat er dan wel een en ander kan verkeerd gaan.

Heb je er een snorkel opzitten ?
Indien niet , let dan op met doorwadingen , want de luchtaanzuig (in het rechter spatbord vooraan) zit niet al te hoog , en het boegwater dat je maakt tijdens het rijden , kan zo wel eens de luchtinlaat ingezogen worden .

Een goeie slok water aanzuigen kan in 9vd 10 gevallen het einde van je motor betekenen , let daar dus mee op.

Als je nu midden in het water stilgevallen was , kan het wel zijn dat het water je uitlaat is ingelopen , dat kan op zich minder kwaad , maar het kan wel "verstopping" veroorzaken .

:driveT4
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: busje wil niet zwemmen

Bericht door bart seinwezen »

Thanks Pascal! Misschien zou inderdaad de boeggolf in de buurt van de luchtinlaat kunnen komen. Evengoed heb ik erna het luchtfilter open gehad en dat was niet nat. Ik blijf nog even doorpuzzelen, moet dit toch echt oplossen anders wordt t niet veel hier.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: busje wil niet zwemmen

Bericht door Pascal-141 »

bart seinwezen schreef:Thanks Pascal! Misschien zou inderdaad de boeggolf in de buurt van de luchtinlaat kunnen komen. Evengoed heb ik erna het luchtfilter open gehad en dat was niet nat. Ik blijf nog even doorpuzzelen, moet dit toch echt oplossen anders wordt t niet veel hier.
Toch maar best de bekabeling op en rond het blok controleren , meeste zit vooraan onderaan.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: busje wil niet zwemmen

Bericht door odorf »

Het is geen Unimog :nuts :ikrij

De doorwaaddiepte van een standaard T4 is iets van 30 cm dacht ik. Grofweg tot het midden van het wiel. komt dus de extra ruimte van jouw Seikelset bij. Maar het is zeker geen meter ofzo. :groteogen

Kun je geen slang aan je luchtlinlaat improviseren en deze naar boven in de motorruimte leiden?

En als je gaat waden slang(en) om de uitlaatpijpjes. En deze met een Twrap om het scharnier van de gasveerbevestiging van de klep omhoog. Of aan rek achterop.

Electrische stekkers in zakjes en flink proberen dicht te tapen of kitten? Of stekkers met dik vet dichtmaken? Weet niet of je aan materiaal kunt komen? een Gamma of zo zal je al even niet tegen zijn gekomen denk ik zo.

Ik zou ook een stok met markering van de hoogte net onder de vloer van de bus maken. (Vooraan Bij de schuifdeur meten) Zodat je een doorwading kunt 'peilen'.

Maar dit zijn maar gedachtes van een leek op dit gebied. :peace

Edit:
Nog even verder gezocht en ik kom standaard op 35cm, Syncro (af fabriek) op 38 cm. Wat Duitse artikelen die ik lees komen de diesels t/m de voorbumper onder water nog vooruit. Ik las ergens ook ongeveer 80 cm.

Let op als je diep gaat dat je de binnen ontluchtingsflappen bij de achterbumper dichtmaakt. En bij je versnellingsbak de openingen die rondom de koppeling zitten.

Nog een tip was om de motor wel voldoende af te laten koelen. Anders te grote klap met koud water. En wellicht stuk karton voor radiator/ grille. Als je blijft bewegen drukt dit een 'kuil' in het water waardoor het waterpeil in de motorruimte iets lager blijft.

Ben erg benieuwd hoe je het aanpakt en wat het oplevert qua diepgang.

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie