Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Lamellen
Lamellen
Ik zit nu in Spanje. Ik denk een probleem te hebben met de lamellen. Wanneer gaan die open staan.. is dat in combinatie met de ventilatoren of werkt dat afzonderlijk. Op de heenweg (met caravan) liep op een gegeven moment bij een klim, de temp in het rood. Daarna bij het dalen en ook de laatste 40 km. van de snelweg af bleef de temp constant in het midden. Vanaf de camping heb ik nu een stukje gereden. De temp. meter gaat en blijft precies in het midden. De lamellen bleven dicht. De vent
draaiden ( nog) niet. Moet ik langer door rijden om de lamellen te controleren. Onderweg maar Spanje heb ik tijdens de pauzes beide ventilatoren wel horen draaien. ( t4 2.5 tdi 102 pk van 1979)
draaiden ( nog) niet. Moet ik langer door rijden om de lamellen te controleren. Onderweg maar Spanje heb ik tijdens de pauzes beide ventilatoren wel horen draaien. ( t4 2.5 tdi 102 pk van 1979)
Re: Lamellen
De lamellen werken met een bimetaal. Ze dienen open te staan.
Zet ze open met het draaimechanisme tussen de twee ventilatoren. Een tyrap om ze in deze stand vast te zetten.
Verhelpen, anders krijg je andere problemen,
Succes,
Adam
Zet ze open met het draaimechanisme tussen de twee ventilatoren. Een tyrap om ze in deze stand vast te zetten.
Verhelpen, anders krijg je andere problemen,
Succes,
Adam
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Lamellen
Met dit warme weer , en met een caravan aan de haak , kun je beter de lamellen manueel open zetten , en ze open laten staan . Ik heb ze winter en zomer open staan.Dick B schreef:Ik zit nu in Spanje. Ik denk een probleem te hebben met de lamellen. Wanneer gaan die open staan.. is dat in combinatie met de ventilatoren of werkt dat afzonderlijk. Op de heenweg (met caravan) liep op een gegeven moment bij een klim, de temp in het rood. Daarna bij het dalen en ook de laatste 40 km. van de snelweg af bleef de temp constant in het midden. Vanaf de camping heb ik nu een stukje gereden. De temp. meter gaat en blijft precies in het midden. De lamellen bleven dicht. De vent
draaiden ( nog) niet. Moet ik langer door rijden om de lamellen te controleren. Onderweg maar Spanje heb ik tijdens de pauzes beide ventilatoren wel horen draaien. ( t4 2.5 tdi 102 pk van 1979)
Het bi metaal (zit vast met 2 schroefjes) tussen de beide ventilatoren gewoon er tussenuit nemen , en de lamellen met tie-raps vastzetten.
Een TDI loopt normaalgesproken nooit warm/te heet , tenzij er wat scheelt .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Lamellen
http://www.t4-wiki.de/w/index.php?title ... 227090313&
Ter aanvulling: Hierboven vind je een link naar een afbeelding.
De 'versteleinheit' midden tussen de ringen haal je ertussenuit.
Dan draaien aan de ringen tot ze helemaal open staan. Twrap om twee lamellen vastmaken. Andere kant ook.
Zie bijv ook:
viewtopic.php?f=2&t=43235&hilit=Lamellen#p306946
Thats it!
Odorf
Ter aanvulling: Hierboven vind je een link naar een afbeelding.
De 'versteleinheit' midden tussen de ringen haal je ertussenuit.
Dan draaien aan de ringen tot ze helemaal open staan. Twrap om twee lamellen vastmaken. Andere kant ook.
Zie bijv ook:
viewtopic.php?f=2&t=43235&hilit=Lamellen#p306946
Thats it!
Odorf
Re: Lamellen
Dat is een ouwe T4Dick B schreef:Ik zit nu in Spanje. Ik denk een probleem te hebben met de lamellen. Wanneer gaan die open staan.. is dat in combinatie met de ventilatoren of werkt dat afzonderlijk. Op de heenweg (met caravan) liep op een gegeven moment bij een klim, de temp in het rood. Daarna bij het dalen en ook de laatste 40 km. van de snelweg af bleef de temp constant in het midden. Vanaf de camping heb ik nu een stukje gereden. De temp. meter gaat en blijft precies in het midden. De lamellen bleven dicht. De vent
draaiden ( nog) niet. Moet ik langer door rijden om de lamellen te controleren. Onderweg maar Spanje heb ik tijdens de pauzes beide ventilatoren wel horen draaien. ( t4 2.5 tdi 102 pk van 1979)
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Re: Lamellen
Dank voor de snelle reacties. Moet het hele blok met die dikke veer er tussen weg of alleen het gedeelte eronder,tussen de lamellen.
Naast dst gedeelte met die veer zit een bout m10.
Overigens is mijn bus wel oud ( bijna 19 jr), maar ook weer niet zo oud als ik aangaf (1979)
Ik ga het morgen proberen..
Naast dst gedeelte met die veer zit een bout m10.
Overigens is mijn bus wel oud ( bijna 19 jr), maar ook weer niet zo oud als ik aangaf (1979)
Ik ga het morgen proberen..
Re: Lamellen
http://www.t4-wiki.de/w/index.php?title ... 227090318&
Dit hele ding weghalen (2!! schroefboutjes loshalen (een boven de ander schuin eronder. Zie de ronde gaatjes in het voorbeeldplaatje) en dan kun je dit ding met een beetje kantelen loshalen. (Het armpje met de open C-tjes) haakt in de lamellenringen)
Daarna kun je de ringen met lamellen verdraaien om ze te openen.
Anders kan ik het niet omschrijven / duidelijker maken.
Odorf
Dit hele ding weghalen (2!! schroefboutjes loshalen (een boven de ander schuin eronder. Zie de ronde gaatjes in het voorbeeldplaatje) en dan kun je dit ding met een beetje kantelen loshalen. (Het armpje met de open C-tjes) haakt in de lamellenringen)
Daarna kun je de ringen met lamellen verdraaien om ze te openen.
Anders kan ik het niet omschrijven / duidelijker maken.
Odorf
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Lamellen
@ DickB,
de boutjes waarmee de bi-metaaltjes vastzitten van te voren even goed inspuiten met kruipolie.
Het zit toch bijna 20 jaar vast, en ze willen dan behoorlijk vastgerot zitten,
waardoor er kans is op afbreken van die boutjes.
Doe er je voordeel mee.
Groeten Peter
de boutjes waarmee de bi-metaaltjes vastzitten van te voren even goed inspuiten met kruipolie.
Het zit toch bijna 20 jaar vast, en ze willen dan behoorlijk vastgerot zitten,
waardoor er kans is op afbreken van die boutjes.
Doe er je voordeel mee.
Groeten Peter
Re: Lamellen
Allemaal bedankt voor de reacties en tips. Peter bedank, gisteren de boutjes ingespoten met WD40. Vanmorgen nog eens . Ze gingen er zonder problemen uit. Lamellen vast gezet. Nog 3 weken Spanje en dan weer de terugreis. Waarschijnlijk geen koelprobleem meer.
Re: Lamellen
Ik ben zonder koel -of andere problemen uit Spanje weer huis gekomen. Thuis het onderdeel weer gangbaar gemaakt. (met WD40) Bleek dat de beide armpjes die de lamellen bedienen, vast zaten op het asje. Het bi-metaal werkt nog goed. Getest onder afwisselend de koude en warme kraan. Ik ga het morgen weer bevestigen en kijken of de lamellen (helemaal) open gaan.
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Lamellen
In de meeste gevallen komen de lamellenringen vast te zitten , en is niet het bi-metaal het probleem. Kan natuurlijk altijd , zoals in jouw geval , maar de lamellenringen zelf zullen ook wel al niet echt soepel meer draaien na goed 15 jaar gebruik. (Plastic op plastic slijt ook )Dick B schreef:Ik ben zonder koel -of andere problemen uit Spanje weer huis gekomen. Thuis het onderdeel weer gangbaar gemaakt. (met WD40) Bleek dat de beide armpjes die de lamellen bedienen, vast zaten op het asje. Het bi-metaal werkt nog goed. Getest onder afwisselend de koude en warme kraan. Ik ga het morgen weer bevestigen en kijken of de lamellen (helemaal) open gaan.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper