Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2e accu

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nekam
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 aug 2016, 10:44

2e accu

Bericht door Nekam »

Eerste bericht hier, dus eerst even voorstellen: Hallo, ik ben Rob, kort in het bezit van een T5 Multivan 4Motion Highline 2007.
Nu aan het ombouwen naar campertje (een soort Beach, maar dan met 2 schuifdeuren).

Heb veel over de 2e (af fabriek) accu gelezen in het forum, maar een ding is me nog niet duidelijk:

Waar wordt de 2e accu voor gebruikt; alléén de standkachel of ook de 12v aansluitingen achter, de electrische schuifdeuren, nog meer?
Ik wil dit graag weten om te bepalen waar ik een lader bij aansluiten op de 'campingpaal' op moet zetten; de startaccu of de 2e (af fabriek) accu.

Alvast bedankt!
:T54LIFE Multivan 4Motion Highline
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: 2e accu

Bericht door Titus »

Een tweede accu heeft als bedoeling dat de eerste accu (de start accu) vol blijft als je stil staat.
Dat is prettig want dan kan je nog starten :-)

Campers hebben daarom vaak systemen die er voor zorgen dat de accu's geladen worden tijdens het rijden maar ontkoppeld bij stilstand.
In principe horen er geen gebruikers op je startaccu aangesloten te zijn. Althans geen gebruikers die je bij stilstand gebruikt.

Als je er van uit gaat dat de startaccu lang genoeg volblijft tot je weer gaat rijden, dan hoef je die niet te laden vanuit 'de paal'.
De tweede accu,oftewel huishoudaccu moet wel geladen worden als je langer stil staat.
Hoe vaak en hoeveel hangt af van je gebruikers en van je accu.
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: 2e accu

Bericht door freek »

Ik heb precies het zelfde gedaan maar dan met een comfortline. Het viel mij op dat de 2e accu standaard vrijwel niet wordt gebruikt. De standkachel werkt er inderdaad op en de beide 12v contacten achter. Niet de interieurverlichting en niet de radio. Na verbouwing met hefdak heb ik eea veranderd. In de radioaansluiting heb ik een relais geplaatst waardoor het echte stroomverbruik via de hh accu loopt. Ook de interieurverlichting achter zit nu op deze accu net als alle extra usb en 12v contacten (bv voor koelkast en kraan). Vorige week voor het eerst uitgeprobeerd en het werkt perfect: We kunnen 3 dagen kamperen zonder dat de 220v moet worden aangesloten om via de ingebouwde acculader de boel weer op peil te brengen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Nekam
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 aug 2016, 10:44

Re: 2e accu

Bericht door Nekam »

Bedankt voor jullie reacties!
Titus, ik begrijp dat als je - zoals wij - voornamelijk naar campings gaat, waar we de auto meestal direct aan de paal zetten, je aan een lader aan de 2e accu voldoende zou moeten hebben?
Mochten we toch veel gebruiken (binnenverlichting, elektrische schuifdeuren vaak open en dicht, etc.), dan zal de startaccu bij stilstand toch ook bij geladen moeten worden?
Als dat zo is, Freek, is het dan lastig voor een leek op elektronica gebied om de overige 'gebruikers' naar de 2e accu over te zetten?

Wederom dank voor jullie reacties.
:T54LIFE Multivan 4Motion Highline
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: 2e accu

Bericht door freek »

Door de inbouw vh hefdak verviel de standaard interieurverlichting van de multivan (met gloeilampjes die relatief veel stroom gebruiken). Met de inbouw vh hefdak (die ik niet zelf heb gedaan) zitten er nu 6 ledlampjes in de hemel en die zijn op de 2e accu aangesloten. Het aansluiten van een relais tbv de radio is niet moeilijk. Algemeen geldt echter (dat begrijp ik althans) dat je niet zomaar bestaande stroomverbruikers zoals schuifdeuren via de 2e accu kan laten lopen omdat dit fouten in het canbus systeem kan veroorzaken. Een deskundige kan hier misschien beter op ingaan.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Nekam
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 aug 2016, 10:44

Re: 2e accu

Bericht door Nekam »

Ja dat is waar ook, bij mij verdwijnt er met het hefdak een van de twee units (stroken) waarin licht en airco achter in zit, dus dat gaat ook al minder verbruiken. Dat met de deuren zal ik inderdaad nog even navragen; lijkt me niet handig om het canbus systeem te verstoren.

Ik vermoed dat ik voldoende zal hebben aan een lader voor de 2e accu.....op een camping wordt er in de bus voornamelijk geslapen.......

Bedankt.
:T54LIFE Multivan 4Motion Highline
Plaats reactie