Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppeling [versterkt] 88 pk tdi

vragen over de T4
Plaats reactie
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

koppeling [versterkt] 88 pk tdi

Bericht door ailko vos »

Klpot het verhaal dat ervoor een 88pk een sterkere koppeling en eventueel de drukgroep te koop is? Zo ja is er iemand die daar gegevens ofinfo over heeft?. Degene die er nu inzit is nml al redelijk versleten na 20000 km.terwijl ik met beide andere 150000 km heb gereden onder deelfde omstandigheden
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koppeling [versterkt] 88 pk tdi

Bericht door Multivan Generation »

ailko vos schreef:Klpot het verhaal dat ervoor een 88pk een sterkere koppeling en eventueel de drukgroep te koop is? Zo ja is er iemand die daar gegevens ofinfo over heeft?. Degene die er nu inzit is nml al redelijk versleten na 20000 km.terwijl ik met beide andere 150000 km heb gereden onder deelfde omstandigheden
Er is rond 2006 een gemodificeerde koppeling op de markt gekomen voor de 88 pk TDI,
waarbij het frictie materiaal beter met het koppel overweg kon.

Ik zie de laatste tijd heel veel opmerkingen over de zwakke koppelingen van de 88 pk.
Dit wordt zowat als feit gemeld.
Dit is in principe niet het geval!
Behalve bij de bouwjaren 2002 en 2003 waar VW besloten heeft om nog wat te besparen.
De modeljaren 99-2001 hebben er dus geen last van en hebben dus voldoende sterke koppelingen bij normaal gebruik.

Ik ken iemand die met zijn 2000 bus met 135 pk op de originele koppeling zonder problemen rondreed.
Een standaard 88 pk heeft 195 Nm, die koppelingen zouden rond de 230 Nm aan moeten kunnen.
Veel 88 pk rijders rijden met aangepaste software rond, wat dan qua koppel rond de 250 Nm uit komt(met interkoeler), en dat is op/over de grens.
Niet alleen van de koppelingsplaat, ook van de drukgroep en eigenlijk ook van de versnellingsbak. De 02B bakken serie zijn in principe tot max 250 Nm ontworpen. Dat ze in the UK er veel meer opzetten en vlot met 150 pk in een 88 pk rijden, neem ik met een dikke korrel zout.
De pk's en Nm's groeien daar aan de boom.

In jouw geval zou ik niet voor een gemodificeerde 88 pk koppeling gaan. Ik heb daar mee gereden, en die voelde 'wat iel" aan.
Ik zou in jouw geval meteen voor een 102 pk koppelingplaat en drukgroep gaan, en dan een nieuw vast druklager van een 88 pk.
Dat past er gewoon in, en kan gewoon standaard gemakkelijk 270 Nm aan. Luk heeft moeite met een koppel van boven de 290 Nm,
Sachs kan dat beter hebben.

Groeten Peter
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: koppeling [versterkt] 88 pk tdi

Bericht door ailko vos »

de mijne is van bouwjaar 2001 en is in januari 2002 op de weg gekomen dus zo dat nog een goede kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koppeling [versterkt] 88 pk tdi

Bericht door Multivan Generation »

Bij eerste aflevering wel ja. Wat er nadien allemaal mee gebeurd is weet ik niet. Je wil namelijk je 3de set nu vervangen.

Maar wat is nu je eigenlijke probleem?
Misschien is er namelijk wel een andere oorzaak.
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: koppeling [versterkt] 88 pk tdi

Bericht door ailko vos »

ik heb reeds mijn 2 versnelligsbak erin zitten en de auto heeft 300000 gelopen nu.de laatse is vorig jaar gereviseerd er was een lager dat lawaai maakte en een uitgaande as is vervangen en heb toen ook de koppeling laten vervangen uit voorzorg alles was er nu toch onder weg. alleen de plaat slipt als ik een helling oprij met de caravan erachter wat hij anders nooit deed en deze plaats zat er net 17000 km in en de anderen zatten er 150000 km in. nu zat er een jaar garantie op de reparatie maar je raad het al ze geven mooi niet thuis. ze willen het probleem wel opsporen maar op mijn kosten ..nu heb ik zoiets van wedden dat het an ons ligt nou dan laat ik wel bij de garage een nieuwe erin zetten en dan op de door jouw aangegeven set.ps alles wat vernieuwd is is origineel vw onderdelen en die kennen het probleem van de koppelingen van de 88 pk tdi niet zeggen ze.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koppeling [versterkt] 88 pk tdi

Bericht door Multivan Generation »

Zou ook veroorzaakt kunnen worden door een lekke krukas keering achter het 2MV.
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: koppeling [versterkt] 88 pk tdi

Bericht door ailko vos »

ik neem aan dat ik dan ook overtollig olie verbruik zou moeten hebben.En hij verbruikt nagenoeg geen olie dit zit al sinds. ik hem heb op het zelfde niveau en we hebben hem nieuw gekregen. en bij normaal rijden op de vlakke weg doet ie het goed trek hem met gemak naar de 120 met caravan erachter
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koppeling [versterkt] 88 pk tdi

Bericht door Pascal-141 »

ailko vos schreef:ik neem aan dat ik dan ook overtollig olie verbruik zou moeten hebben.En hij verbruikt nagenoeg geen olie dit zit al sinds. ik hem heb op het zelfde niveau en we hebben hem nieuw gekregen. en bij normaal rijden op de vlakke weg doet ie het goed trek hem met gemak naar de 120 met caravan erachter
Een olielekje aan de krukaskeerring is vrij miniem , te weinig om dat op te merken in je olieniveau , maar genoeg om een slippende koppeling te veroorzaken .

Ik zou gewoon een complete koppelingsset van een ACV monteren , en uiteraard de krukaskeerring mee laten vervangen. (en laat de keerring van de versnellingsbak ook controleren en vervangen indien nodig.)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: koppeling [versterkt] 88 pk tdi

Bericht door ailko vos »

dank voor de info. we rijden nog even door met de koppeling tot het erger word. erst gaat de auto deze week naar de spuiter en worden alle beschadigingen en roest verwijderd [lees weinig roest].en toch maar eens rekening mee gaan houden om iets anders te gaan aanschaffen na 15 jaar een 300000 km
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: koppeling [versterkt] 88 pk tdi

Bericht door ptr1968 »

Er staan nu ook op ebay versterkte koppeling sets:

http://www.ebay.co.uk/itm/DriveTorque-S ... 1626283770
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koppeling [versterkt] 88 pk tdi

Bericht door Pascal-141 »

ptr1968 schreef:Er staan nu ook op ebay versterkte koppeling sets:

http://www.ebay.co.uk/itm/DriveTorque-S ... 1626283770
Die koppelingssets bevatten veel koper (ze vermelden het trouwens zelf in de advertentie) , en daarmee moet je wel opletten dat de koppeling niet te "bruut" word . Veel koper erin betekend dat je de koppeling niet zachtjes kan laten opkomen , vertrekken gaat dus een stuk bruter dan met een gewone koppeling .
Ik heb zelf vroeger met die dingen gereden in de racerij , en daarvoor is dat goed , maar voor dagelijks gebruik vind ik het niks .

Is iets om rekening mee te houden ... :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie