Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

acculampje blijft uit bij contact en laadt pas mee na klap op dashboard

vragen over de T4
Plaats reactie
RedmarT4California
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2013, 22:16

acculampje blijft uit bij contact en laadt pas mee na klap op dashboard

Bericht door RedmarT4California »

Hallo na een zoektocht op het forum met weinig resultaat maar eens een berichtje met de volgende vraag,

Hoe moet ik het volgende probleem verhelpen:

De accu van mijn 2.4d AAB t4 california uit 91 laadt pas op als ik met een klap op het dashboard het acculampje aan krijg en zo de dynamo spanning wordt ingeschakeld zodra ik ga starten. (Lampje blijft vaak uit bij het in contact schakelen startsleutel)

Ik weet pas zeker dat de accu wordt opgeladen als ik na het starten het lampje weer uit zie gaan met een klik van een relais bij een dot gas (toerental).

Ik heb het vermoeden dat het een los contactje ergens op het cockpitje is, klopt dit?

Wie heeft ervaring en heeft een goede oplossing voor dit probleem. Ik kan solderen maar ik weet niet waar.

Alvast bedankt!

Mvg,
Redmar
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: acculampje blijft uit bij contact en laadt pas mee na klap op dashboard

Bericht door LAYCA »

Even op een rij voor de duidelijkheid.

Het lampje wordt geschakeld door de stilstaande dynamo met contactsleutel aan dus brand normaal dan.
Zodra je dynamo stroom levert (na starten) gaat dit lampje uit.
Dynamo wordt verder niet aangestuurd vanuit het dashboard en werkt daardoor altijd als hij wordt aangedreven.
Als dit lampje niet brand bij stilstand dan lijkt mij de meest voor de hand liggende oorzaak het lampje zelf.
Of een los contact naar dit lampje.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: acculampje blijft uit bij contact en laadt pas mee na klap op dashboard

Bericht door Pascal-141 »

RedmarT4California schreef:Hallo na een zoektocht op het forum met weinig resultaat maar eens een berichtje met de volgende vraag,

Hoe moet ik het volgende probleem verhelpen:

De accu van mijn 2.4d AAB t4 california uit 91 laadt pas op als ik met een klap op het dashboard het acculampje aan krijg en zo de dynamo spanning wordt ingeschakeld zodra ik ga starten. (Lampje blijft vaak uit bij het in contact schakelen startsleutel)

Ik weet pas zeker dat de accu wordt opgeladen als ik na het starten het lampje weer uit zie gaan met een klik van een relais bij een dot gas (toerental).

Ik heb het vermoeden dat het een los contactje ergens op het cockpitje is, klopt dit?

Wie heeft ervaring en heeft een goede oplossing voor dit probleem. Ik kan solderen maar ik weet niet waar.

Alvast bedankt!

Mvg,
Redmar
Dit werd reeds vele malen vermeld op het forum , zijn meerdere topics van : is een gekend probleem bij de oude teller units . Je kan best de tellerunit er eens uithalen , en de soldeerpunten achteraan op de printplaat eens doorsolderen , dan is het probleem meestal verholpen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
RedmarT4California
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2013, 22:16

Re: acculampje blijft uit bij contact en laadt pas mee na klap op dashboard

Bericht door RedmarT4California »

Ok, ga ik proberen. Thanks!
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: acculampje blijft uit bij contact en laadt pas mee na klap op dashboard

Bericht door Sjoerds »

Even een korte aanvulling. Het dynamolampje is meer dan alleen een controlelampje. Het zorgt voor de voorbekrachtiging van de dynamo. Het klopt dus dat als je lampje niet brandt met contact aan, dat je dynamo niet zal gaan opladen.
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: acculampje blijft uit bij contact en laadt pas mee na klap op dashboard

Bericht door goon326 »

Sjoerds schreef: 29 aug 2016, 14:30 Even een korte aanvulling. Het dynamolampje is meer dan alleen een controlelampje. Het zorgt voor de voorbekrachtiging van de dynamo. Het klopt dus dat als je lampje niet brandt met contact aan, dat je dynamo niet zal gaan opladen.
Ik heb denk ik dit probleem, af en toe brand hij bij contact. Dan doet de dynamo het goed. En af en toe brand hij niet bij contact en dan krijg ik hem niet aan de praat. Hoe is dit op te lossen? Dynamo er al af gehad riem en koolborstels vervangen.
Plaats reactie