Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

4motion vraag

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

4motion vraag

Bericht door Panadero »

Afgelopen week verbleven we met onze California op een mooie camping. We stonden op een grasveldje, tussen de bomen, direct aan een kabbelend riviertje. Een stuk verderop stond een kleine Engelse camper. Deze vertrok toevallig vlak voor ons en kwam even verderop vast te zitten op een drassig deel van het veld; de voorwielen spinden door. Met een paar man duwen lukte het net niet om 'm los te laten komen. Ik dacht te kunnen helpen door mijn auto ervoor te zetten en met een sleepkabel aan hun voorzijde zachtjes mee te trekken. Echter ook mijn voorwielen begonnen door te spinnen en de Engelse camper bleef staan waar hij stond. Ik kon vanuit mijn open raam duidelijk zien dat mijn achterwielen - niet - meededen, ondanks de doorslippende voorwielen. De actie hebben we afgebroken en uiteindelijk bood een tractor soelaas om hen los te krijgen. Heb ik iets fout gedaan, begrijp ik het niet, of is er wat aan de hand met automatisch inschakelen van de 4motion? (Het is overigens een DSG). Ik dacht altijd dat het systeem in werking trad als de voorwielen grip begonnen te verliezen....Bij voorbaat dank voor je reactie.
T6.1 California Coast 4M
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: 4motion vraag

Bericht door heemskerk »

Ik ben geen expert in deze maar: Het 4-motion principe is er veelal voor bedoeld om op de (overwegend) verharde weg een zo efficient mogelijke vermogensoverdracht te verkrijgen volgens een uitgebalanceerd systeem.

Het off-road presteren is gelimiteerd door het ontbreken van starre sperring (langs, dwars, etc), geen kruipversnellingen ( al is m.i. de korte één van de T5 een handige inbetween ook met aanhangers trekken en/of zware belading) en, vermoedelijk niet de juiste banden voor die omstandigheden?

Natuurlijk, het zal normaliter verschil maken t.o.v. de 2wd maar de terreinprestatie wordt (nog al eens) overgewaardeerd. Het is per saldo geen Defender.
Laatst gewijzigd door heemskerk op 20 sep 2016, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 4motion vraag

Bericht door Snautzer »

viewtopic.php?f=16&t=53012

Gaat bets aardig in het terrein dunkt me
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: 4motion vraag

Bericht door heemskerk »

Snautzer schreef:viewtopic.php?f=16&t=53012

Gaat bets aardig in het terrein dunkt me

Tja... beperkte bodemvrijheid (t.o.v), geen serieuze sperren, geen hoge en lage gearing, etc. Het uitgangspunt van het 4-M is geen bagger happen maar geoptimaliseerde vermogensoverdracht en verbeterde stabiliteit op (on)verhard wegdek, eventueel een h-hoekje ;-)
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: 4motion vraag

Bericht door bvddobb »

Even naar de oorspronkelijke vraag: ja, Panadero: het basisprincipe van de 4Motion en Syncro is dat als wielen op de ene as gaan slippen, er vermogen naar de andere as wordt overgebracht. Als op beide assen wielen slippen grijpt het 4Motion systeem nog eens in en zal de slippende wielen gaan remmen via ABS (je hoort dan echt het tikken van de ABS) om zo maximale kracht op de wielen met (nog) grip over te brengen. Dat wordt wel 'electronisch sperdifferentieel' genoemd. Zelfs als een wiel volledig vrij in de lucht hangt wordt dat geremd en gaat niet spinnen, terwijl de aandrijfkracht dan naar de andere wielen gaat.

Waarom dat bij jou niet zo lijkt te hebben gewerkt weet ik niet zo, een paar gedachten:

Het systeem grijpt pas in als een wiel écht slipt. Wij vonden dat in het begin, met alleen Landrover 4x4-ervaring best wennen: dan zorg je juist dat je net niet slipt, hier moet je daar juist doorheen. Je moet leren durven. Misschien heb je te snel opgegeven?

Misschien werkt het met een automatische versnelling anders? Moet je die speciaal op handmatig of berg of weet ik veel wat zetten? Heb ik in combinatie met 4Motion geen ervaring mee.

Als de verschillen in draaisnelheid erg extreem worden, kan ESP wel eens roet in het eten gooien. Die weet dan niet meer wat te doen, begint wielen te remmen die jij niet wilt, e.d. Bij extremere eisen aan het 4Motion systeem kun je ESP het best uitzetten. Misschien heeft dat je parten gespeeld?
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: 4motion vraag

Bericht door RobS »

Ik kon vanuit mijn open raam duidelijk zien dat mijn achterwielen - niet - meededen, ondanks de doorslippende voorwielen.
Vanuit je open raam kun je alleen je linker-achterwiel zien. Wat deed je rechter-achterwiel?

4-motion maakt dat de gemiddelde rotatiesnelheid van de achterwielen wordt gelijkgetrokken met de gemiddelde rotatiesnelheid van de voorwielen. Op beide assen zit tussen links en rechts nog een differentieel.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: 4motion vraag

Bericht door Panadero »

Bedankt voor de reactie's tot zover! Om te reageren op de vragen: Ik ben heel zachtjes/gedoseerd gaan opbouwen met gasgeven, op een gegeven moment begonnen de beide voorwielen licht door te slippen in het natte gras. Niet goed; maar nog wat gas erbij gegeven, de beide voorwielen spinden harder door en er ontstond twee kleine kuilen in het gras en de modderstreopen zaten tegen de voordeuren van de bus... Beide achterwielen hebben zekerweten niet/nooit meegedaan (nog nagevraagd bij mijn partner die aan de andere zijde van het bestuurdersaam stond). Ik heb M+S banden onder de bus. Naar mijn idee heeft het ESP niet ingegrepen op de achterwielen; ik ben heel zacht begonnen met gasgeven en ze hebben uberhaupt niet gedraaid tijdens de sleepactie....Achteraf had ik het wel kunnen proberen door de ESP even uit te zetten.
Ik begrijp dat 4M vooral bedoelt is voor verbetering weggedrag op de normale weg en geen volwaardige terreinbeul is, maar ik had er op nat/modderig gras ook iets van verwacht. Ik laat de optie voor mijzelf nog even open dat het systeem niet helemaal goed functioneerd.
T6.1 California Coast 4M
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 4motion vraag

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou de zekeringen eens controleren.
Maar waar die zitten bij een T5??
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: 4motion vraag

Bericht door RobS »

Als de achteras niet bekrachtigd wordt, dan lijkt het alsof de Haldex koppeling het niet doet. Zoals Peter zegt: check eerst de zekeringen.

4motion heeft geen ESP op de achterwielen. Voor links/rechts sperren op de achteras is de mechanische achterassper bedacht.

Nee T5 is niet bedacht als terreinbeul, maar ook moderne Landrovers hebben een Haldex koppeling (VW noemt dat 4motion) in de aandrijflijn. Zolang je vlak staat, maken banden het verschil. M+S banden doen het notoir slecht in de blub. Er is dan een grover profiel nodig. Er zijn zat bandentopics icm 4motion op dit forum. Zoek maar eens. Grabber AT, Cooper AT, BF Goodrich AT, Yokohama AT (veel cudo's en verkrijgbaar met 106 load index) en recent over een nieuwe Michellin all season SUV band.
Laatst gewijzigd door RobS op 21 sep 2016, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: 4motion vraag

Bericht door bvddobb »

RobS schreef:4motion heeft geen ESP op de achterwielen. Voor links/rechts sperren is de mechanische achterassper bedacht
???? Haal je nu niet een paar dingen door elkaar, Rob? De optionele achtersper werkt toch gewoon ouderwets op het mechanische achterafdifferentieel, heeft toch helemaal niks van doen met de Haldexkoppeling? ESP en ABS kunnen dacht ik wel degelijk ingrijpen op het (elektronisch geregelde) Haldexsysteem, en zo op de verdeling van aandrijfkracht over voor- en achteras en met ABS zelfs over de verschillende wielen (de zogenaamde 'elektronische sper').
ssp_414-4motion-mit-allradkupplung-gen-iv.pdf
(11.84 KiB) 212 keer gedownload
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: 4motion vraag

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef:Ik zou de zekeringen eens controleren.
Er zijn drie dingen (bij Haldex IV) waardoor het systeem kan uitvallen, meen ik:
  • het stuurapparaat voor de Haldexkoppeling is kapot
  • de elektrische drukpomp voor de Haldexkoppeling is stuk (Haldex II, zoals in onze bus, heeft die nog niet)
  • en dus inderdaad, de zekeringen voor beide
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: 4motion vraag

Bericht door Panadero »

Voor wat betreft de banden: Momenteel heb ik de M+S Goodyear Wranglers, deze zaten erop toen ik de bus kocht. Voor de winter heb ik een set winterbanden op stalen velg gekocht. De Goodyears worden dan volgend jaar na de winter vervangen, dat zullen dus geen M+S meer zijn. Zal hier nog eens goed de ervaringen lezen v.w.b. geschikte banden.
Voor wat betreft de zekeringen: Vanmiddag heb ik ze doorgemeten (in eerste instantie in het motorcompartiment naast de accu en daarna achter de flessenhouder onder het dashboard). Alles was in orde. Het valt nog niet mee om een duidelijke zekering lay-out te vinden van een T5 2010, vreemd dat het niet bij de bus bijgeleverd wordt, vandaar alles maar doorgemeten.
Voor wat betreft het "probleem": Ik neem maar contact op met de VW dealer om te kijken of er wat uit te lezen is; in de SPP-414 staat dat er diagnose apparatuur speciaal voor de 4M is. Overigens, de SPP-414 PDF, gepost door bvddobb is bij mij leeg, maar ik heb met dit nummer een andere kunnen vinden op het web, interessant, bedankt.
T6.1 California Coast 4M
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: 4motion vraag

Bericht door Erdem50 »

Inderdaad uitlezen, heb er nu eentje in de werkplaats staan met storing op de haldex.V181 werkt niet mee dus is een 2motion nu.

Je krijgt daar niet specifiek storingslampjes van maar met uitlezen kom je er wel achter.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: 4motion vraag

Bericht door RobS »

???? Haal je nu niet een paar dingen door elkaar, Rob? De optionele achtersper werkt toch gewoon ouderwets op het mechanische achterafdifferentieel, heeft toch helemaal niks van doen met de Haldexkoppeling? ESP en ABS kunnen dacht ik wel degelijk ingrijpen op het (elektronisch geregelde) Haldexsysteem, en zo op de verdeling van aandrijfkracht over voor- en achteras en met ABS zelfs over de verschillende wielen (de zogenaamde 'elektronische sper').
De mechanische achterassper doet inderdaad niks met de Haldex en ESP/ABS kunnen de Haldex lossen. Best wel logisch om de aandrijflijn te beschermen. Maar, en ik kan het mis hebben, volgens mij zit er bij T5, ABS wel, maar ESP niet op de achteras. Je ziet op Youtube best wat filmpjes van offroadende T5en met spinnende, opgetilde achterwielen en moeite met diagonale hindernissen. Dat spinnen lijkt me alleen verklaarbaar igv afwezigheid ESP op de achteras. Correct me if I'm wrong.

Die Wrangler banden zijn bedacht voor offroad en lijken me nog niet zo verkeerd.
Laatst gewijzigd door RobS op 22 sep 2016, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
zonweringen
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 nov 2013, 10:28

Re: 4motion vraag

Bericht door zonweringen »

Plaats reactie