Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Twijfels

vragen over de T6
Plaats reactie
Skoebidoe
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:50

Twijfels

Bericht door Skoebidoe »

Hallo allemaal,
ik ben al geruime tijd niet meer actief op dit forum.
Heb nu een T5 Caravelle lwb (bj 2005). 2.5TDI 4motion 185pk (gechipt)
Heb al enig problemen gehad in het verleden (waaronder nieuwe coulas )
Binnenkort wordt hij verkocht.
Het wordt normaal gezien (terug) een T6 Caravelle lwb. 4motion)
ER zijn alleen nog wat twijfels over Diesel of Benzine.. ik doe maar 15.000km/jaar
Wel wil ik de 204pk versie...
En dan ook nog twijfels over handgeschakeld of automaat...(204pk benzine is enkel automaat, diesel heeft ze beiden)

Kunnen jullie me helpen bij deze toch wel belangrijke keuzes...? Tips en/of advies ??
Dank op voorhand
Skoebidoe (België)
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: Twijfels

Bericht door Rafke 108 »

Denk dat beslissingen voor een nieuwe wagen altijd moeilijk zijn...

Ik heb -buiten mijn T4- ook twee T5's gehad, nl een multivan 130 en een caravelle 174...
Nu heb ik een t6 150 pk (diesel) met DSG bak... Moet zeggen dat die DSG super is en da's een optie die zeker de moeite waard is. Heb onlangs met zowel een caravelle als een california 204 manueel gereden, en dat spel had lekker veel power, maar ik heb meer rijplezier met mijne... Ik vond de koppeling niet zo leuk aanvoelen. Misschien is dit louter gevoelsmatig, want de koppling van mijn T4 voelt gewoon zo vertrouwd aan... Enfin weet niet of ik hier eigenlijk veel zinnigs aan t vertellen ben, maar als,het budget het toelaat zou ik sowieso voor een automaat gaan...
Is er trouwnss veel prijsverschil tussen de dieselversie en de benzineversie? Ik ken eigenlijk niemand in mijn omgeving die met een benzine versie van de T6 rijdt.. Zelf de politiezone heeft nu allemaal diesels in hun wagenpark begroot.
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Skoebidoe
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:50

Re: Twijfels

Bericht door Skoebidoe »

Dank u Rafke :)
Elk antwoord is zinnig ...ieder heeft z'n eigen ervaring..!
Automaat is idd wel handiger...en ik vermoed dat er niet méér problemen mee zijn dan een handgeschakelde...
Ik had graag eens de mening van een benzinerijder gehoord...
Want ik heb ook nog een T6 bedrijfswagen 140pk diesel....en die heeft na nog geen 30.000km al problemen met
de roetfilter! Ik doe beroepsmatig blijkbaar (te)veel korte afstanden...

grts
Skoebidoe
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Twijfels

Bericht door mettesboy »

Ik rijd met een caravelle LWB 204pk DSG rond......
na een handgeschakelde 2.5 tdi 130pk en een handgeschakelde T5gp 180pk.... maar 1 woord voor..


ZAALIG,
altijd kracht, relatief zuinig,pakken vinniger dan de 180pk, stil..... ik doe wel 35000 per jaar ongeveer en vaak langere afstanden dus qua roetfilter etc... geen ervaring.
Maar ik heb het idee dat ik niet meer terug naar handgeschakeld ga nadien....
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Skoebidoe
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:50

Re: Twijfels

Bericht door Skoebidoe »

Dank voor reactie, Mettesboy :)
Zal wel automaat worden denk ik...
We gaan binnenkort testrijden met idem als die van u, helaas geen vergelijkbare uitvoering in benzine beschikbaar om te testen (bij D'Ieteren)
Die zal qua vermogen niet moeten onderdoen voor de benzine denk ik...(ook 150kw)

grts
Skoebidoe
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Twijfels

Bericht door mettesboy »

Wat mij ook zeer goed bevalt aan de nieuwe t.o.v. de vorige:

Ik heb nu een MTM3080 met verzwaarde veren etc (kon niet kiezen, zat er standaard op door combinatie motor en hoog leeggewicht van de highline....) en gekozen voor de 215/60 R17 107/109T ipv de standaard 235/55 R17.
Veel strakkere wegligging, verschil in rijcomfort of rolgeluid merk ik niet (vorige bus had 235/55 R17 michelin 103wXL, maar die sleten dubbel tot driedubbel) zo snel als de agilis op m'n eerste bus , maar had daar altijd het gevoel op een zeilboot te zitten ;-), deze is beter in bochten etc.
en hij zakt niet volledig door z'n poten bij de minste vluchtheuvel of borduur die je afrijdt, dat had de vorige wel.

Ik ben er op zich, ondanks m'n opmerkingen in de eerste weken ondertussen supertevreden van.
Hij is nu binnen voor het lekken van de deur en schuifdeur. Als dat opgelost is durf ik hem toch 8,5-9 op 10 geven ;-)
Heb er nu 21.000km opzitten sinds eind maart.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Twijfels

Bericht door Anno »

TS,
Ik heb een korte T5 GP en een lange T5 GP. Beide met DSG, beide wit, beide verlaagd en beide gechiptuned, zowel motor als DSG bak.

Als je eenmaal een DSG bak gewend ben wil je nooit meer handmatig roeren in de olie. Maar, tunen van een DSG bak vind ik wel een 'must'.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

l

Bericht door mettesboy »

Ik vind de DSG super,

Het enige wat ik eraan zou veranderen is het schakelmoment naar 7e.
Dat ligt nu pal op 70km/h op teller. 69 blijf je nog net in 6e, 70 gaat ie naar 7e...
En laat dat net het meest voorkomen tegenwoordig nu zo goed als alle gewestwegen van 90 naar 70 zijn gebracht.
Niet zozeer naar paraatheid van trekkracht een probleem bij de 150kw motor, maar eerder oncomfortabel naar vibraties motor toe, je zit dan rond de 1150-1200 rpm....
Zou een pak comfortabeler zijn als ie pas rond de 80km/h opschakelt naar 7......
maar ja, dat zal een halve gram extra Co² zijn waarschijnlijk ;-)

Maar dit is muggenzifterij t.o.v. de vele voordelen en vooral het comfortgevoel van een Dsg.
Echt DOEN zou ik zeggen
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Plaats reactie