Ja, drukke werkzaamheden en een garage die geen tijd heeft, daar kan ik je niet mee helpen.
En met je vragen is niets mis, ik heb geprobeerd daar uitgebreid en duidelijk antwoord op te geven en alles wat je moet weten voor deze reparatie staat volgens mij nu wel in dit topic.
Is er geen handige jongen in de buurt (buurman, schoonvader) die dit voor je kan doen? En anders de kabelboom bij een repair café brengen of bij een fietsenmaker met een eigen werkplaats of een elektronicazaak. Voor het solderen van die draden heb je geen kennis van autotechniek nodig. Gewoon draadje voor draadje doorknippen en solderen en zorgen dat de draden niet verwisseld worden.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Kabelboom repareren - kleuren van de draden
Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden
Hanz, nogmaals ontzettend bedankt voor je advies. Ik moet bekennen dat ik in eerste instantie zelfs over bovenstaande tips van Hanz heen had gelezen, die me een prima antwoord verschaften of op de later door mij nogmaals gestelde vraag (waarom solderen ipv isolatie-tape eromheen). Excuses.Hanz schreef: 16 jun 2024, 21:38T4-Rider schreef: 16 jun 2024, 21:20 De draden knip je stuk voor stuk door (dus niet allemaal tegelijk) en dan zet je er een nieuw stukje van ongeveer 10 cm tussen. Dat nieuwe stukje moet je aan beide zijden aan de uiteinden van de oude draad solderen. Dus doorknippen, oude uiteinden een stukje bloot maken (ca. 1,5 cm). Dan krimpkousje over de uiteinden schuiven. Dan nieuw stukje met bloot gemaakte uiteinden aan beide zijden aan de oude draad solderen. Krimpkousjes over de twee soldeerlassen schuiven en laten krimpen door ze met een föhn te verwarmen.
Als je de ene draad wel verlengt met een tussenstukje en de andere draad niet dan krijg je de kabelboom niet strak en ook niet meer netjes op zijn plaats. Dus domweg alle draden van een tussenstukje voorzien, ook die waarvan de koperen kern (nog) niet kapot is.
Kijk ook even bij de foto's van mijn reparatie aan het begin van dit topic. Dan zie je hoe het resultaat eruit ziet.
[/color]
Ik heb de helft zelf gedaan, de eerste draadjes solderen kostten me een half uur per stuk, gaandeweg werd ik sneller: 6-10 min. per draad.
Morgenochtend de boom netjes intern terugplaatsen, maar even snel testen lijkt te resulteren in goed weer werkende Centrale Deurvergrendeling. Hoera! Spiegel bediening en mogelijk verwarming spiegels lijken nog niet te werken, maar daar kan ik mee leven.
Op naar Frankrijk, morgen!
Leuk om te merken dat ik door de tips van Hanz, én door onderstaand uitstekende en uitgebreide leer-solderen-filmpje me nu een stuk beter vertrouw met solderen. (En een fatsoenlijk soldeer-station ga kopen.)
(
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
- krekwakwol
- Berichten: 4292
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Kabelboom repareren - kleuren van de draden
Een heel goede vakantie toegewenst.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008