Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verslag kleine testopstelling warmte isolatie

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

verslag kleine testopstelling warmte isolatie

Bericht door Anno »

De vloer van mijn camper, een VW T5 verlengde versie, is opgebouwd uit 3 lagen. Op de kale vloer ligt Agglomer isolatiemateriaal, 10 mm dik. Daar boven op 9 mm standaard bedrijfswagenvloer en als afwerklaag Isomat 7 mm.

In een eerdere bijdrage op dit forum heb ik aangegeven dat de geluidsdemping van dit pakket bij een snelheid van 120 km/uur 6 dBa bedraagt, een factor 4 dus. Geen geringe waarde. Tevens heb ik aangegeven dat X-trem geen enkele dempende waarde heeft net zoals een kale houten vloer.

Een belangrijke vraag was natuurlijk wel hoe het zit met de thermische isolatie van X-trem en Agglomer.

Ik heb een simpele testopstelling gemaakt.
Ik heb een kattenblikje, leeg, omwikkeld met een laag Agglomer. Daaromheen een laag Isomat. Tevens heb ik een deksel gemaakt, zowel voor boven als voor onder, bestaande uit Agglomer en Isomat.
Tevens heb ik een tweede kattenblikje genomen en in plaats van Agglomer heb ik X-trem gebruikt.

Beide blikjes heb ik gevuld met kraanwater, 13 graden Celsius. Na het vullen heb ik de blikjes gesloten met deksel zoals hierboven omschreven.

Beide gevulde blikjes heb ik in mijn fotostudio geplaatst, omgevingstemperatuur 25 graden.

Na 2 uur heb ik beide temperaturen gemeten. In beide gevallen wees de thermometer 13 graden aan.

De opstelling is wat beperkt. De thermometer is geen geijkt meetinstrument. Misschien is de verhouding oppervlakte blik / inhoud blik niet gelukkig gekozen. Misschien is 2 uur te kort.

Op basis van bovenstaande concludeer ik dat de warmte isolatie van X-trem vergelijkbaar is aan de warmte isolatie van Agglomer.
Laatst gewijzigd door Anno op 15 okt 2016, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: verslag kleine testopstelling warmte isolatie

Bericht door bvddobb »

Dit is Karel Knip-waardig! :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verslag kleine testopstelling warmte isolatie

Bericht door Multivan Generation »

Leuke test toch :toppie
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: verslag kleine testopstelling warmte isolatie

Bericht door Scandibus »

@Anno
Misschien kun je de test eens herhalen met kokend water in beide blikjes en dan na 2 uur meten?
Lijkt misschien wat agressief, maar een thermosfles vul je ook met hete drank en die behoort dan naar verloop van tijd ook nog warm te zijn. :winter
Als de eerste test klopt, zou deze hetzelfde resultaat moeten hebben, toch?
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: verslag kleine testopstelling warmte isolatie

Bericht door Anno »

@scandibus,

Hoe groter het verschil tussen omgevingstemperatuur en temperatuur water is, hoe nauwkeuriger de uitspraken zijn over de isolerende werking van de gebruikte materialen.

Nu is er een verschil van 12 graden, in het begin. Dat is wat je bij een camper in de praktijk tegenkomt. Dus de testopzet is gekoppeld aan praktijk.

Daarnaast heb ik niet een geschikte thermometer om bv 85 graden te meten.

Mijn conclusie is dat de isolerende werking van X-trem en Agromer ongeveer gelijk zijn. Meer hoef ik niet te weten.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verslag kleine testopstelling warmte isolatie

Bericht door Multivan Generation »

Ik gebruik jaarlijks gecalibreerde thermometers voor mijn werk.
Dus zou je daarmee kunnen helpen,
maar inderdaad gaat niet veel toevoegen aan de conclusie.

Wel heb ik dan nog 2 vragen:
- je schreef: "Mijn conclusie is dat de isolerende werking van X-trem en Agromer ongeveer gelijk zijn" Is dat voor de zelfde dikte van het isolatie materiaal

- wat is het verschil in kostprijs tussen de 2 materialen?
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: verslag kleine testopstelling warmte isolatie

Bericht door Anno »

Het verschil bedraagt ongeveer € 50 voor een vloertje waarbij X-trem goedkoper is dan Agglomer.

Voor dat bedrag heb je wel een veel stillere camper.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verslag kleine testopstelling warmte isolatie

Bericht door Multivan Generation »

En dikte verschil? Ook niet onbelangrijk bij een vloer en de rest van de hoogte?
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: verslag kleine testopstelling warmte isolatie

Bericht door Anno »

beide 10 mm dik.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verslag kleine testopstelling warmte isolatie

Bericht door Multivan Generation »

okee,
dus beiden 10 mm dikte, warmte isolatie vergelijkbaar, maar bij geluidsisolatie is agglomer beduidend stiller.

Wat is dan wijsheid?
Direct agglomer gebruiken, of alubutyl in combinatie met Xtrem van reimo.

Ik las dat de houten vloer standaard 9 mm dik is.
Is dat niet wat dunnetjes?

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: verslag kleine testopstelling warmte isolatie

Bericht door Anno »

Ik zou eerst alubutyl gaan testen.

X-trem heeft een gesloten celstructuur. Agglomer een open celstructuur. Het lijkt erop dat je materiaal moet hebben met een open celstructuur. Alubutyl heeft dat niet.

Ik zou dus Agglomer nemen, is ook lichter dan alubutyl.

Ik ben nog steeds niet door mijn 9 mm vloer gezakt.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verslag kleine testopstelling warmte isolatie

Bericht door Multivan Generation »

Anno schreef:Ik ben nog steeds niet door mijn 9 mm vloer gezakt.
Die vraag stelde ik,
omdat bij een transporter die zwaar bedrijfsmatig(dozen en kratten schuiven) gebruikt wordt, ik verwacht dat die vloer dan niet zo heel lang meegaat en behoorlijk wat slijtage heeft/krijgt. Of is die vloer van betonplex?
Bij kampeer gebruik heeft zo'n vloer natuurlijk bijna niets te lijden.

Maak jij je meubeltjes vast op de houten vloer en aan de zijkant van de auto,
of aan de zijkant van de auto en schuif je de vloer tegen de kastjes aan?


Dit soort testjes zijn altijd interessant.
Ik heb zelf alubutyl gebruikt, vanwege geringere gewicht tov bitumen per vierkante meter, en primair als geluidsreductie.
Secundair ook een beetje als temperatuur isolatie, wat ik dan afgetopt heb met 10 mm Reimo Xtrem.
Agglomer kende ik (toen) nog niet. Dus de afweging was primair geluidsreductie en secundair temperatuurs isolatie.

De afweging blijft altijd, in mijn ogen, geluids- en temperatuurs isolatie ten opzichte van gewicht, prijs en verwerkbaarheid.
Ook als je een camper gaat bouwen, komt daarbij dikte van de vloer en welke bedekking daar boven op, met welke eigenschappen.
Blijft mooie en interessante materie.

Heb op de caravan salon bij Hobby een super dunne (1,5 mm) pvc vloerbedekking gezien. Weegt bijna niets en is toch super mooi..

Bedankt voor je test..
Sann
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2018, 10:02

Re: verslag kleine testopstelling warmte isolatie

Bericht door Sann »

Om een valide meting te doen heb je echt een andere meetmethode nodig. Dat ze na 2 uur dezelfde temperatuur hebben zegt niks over hoe goed het een isoleert ten opzichte van het ander. Dit is immers een stabiele eindsituatie, terwijl je informatie wilt hebben over de temperatuurverandering over tijd.
Dit kun je alleen doen door een temperatuurmeting te doen voor een vast tijdinterval, bijvoorbeeld elke 10 seconden of halve minuut. Dan pas kun je een verschil in temperatuur, en dus isolatiewaarde, aantonen.
Gebruikersavatar
DutchNavigator
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 aug 2011, 09:56
Locatie: Groene Hart

Re: verslag kleine testopstelling warmte isolatie

Bericht door DutchNavigator »

Kijk ook even naar de ontbrandingseigenschappen. Ik werk veel met X-trem, maar het brandt als de $%^........
:driveT4
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: verslag kleine testopstelling warmte isolatie

Bericht door ktmkrik »

Multivan Generation schreef: 17 okt 2016, 14:41
Anno schreef:Ik ben nog steeds niet door mijn 9 mm vloer gezakt.
Die vraag stelde ik,
omdat bij een transporter die zwaar bedrijfsmatig(dozen en kratten schuiven) gebruikt wordt, ik verwacht dat die vloer dan niet zo heel lang meegaat en behoorlijk wat slijtage heeft/krijgt. Of is die vloer van betonplex?
Bij kampeer gebruik heeft zo'n vloer natuurlijk bijna niets te lijden.

Maak jij je meubeltjes vast op de houten vloer en aan de zijkant van de auto,
of aan de zijkant van de auto en schuif je de vloer tegen de kastjes aan?


Dit soort testjes zijn altijd interessant.
Ik heb zelf alubutyl gebruikt, vanwege geringere gewicht tov bitumen per vierkante meter, en primair als geluidsreductie.
Secundair ook een beetje als temperatuur isolatie, wat ik dan afgetopt heb met 10 mm Reimo Xtrem.
Agglomer kende ik (toen) nog niet. Dus de afweging was primair geluidsreductie en secundair temperatuurs isolatie.

De afweging blijft altijd, in mijn ogen, geluids- en temperatuurs isolatie ten opzichte van gewicht, prijs en verwerkbaarheid.
Ook als je een camper gaat bouwen, komt daarbij dikte van de vloer en welke bedekking daar boven op, met welke eigenschappen.
Blijft mooie en interessante materie.

Heb op de caravan salon bij Hobby een super dunne (1,5 mm) pvc vloerbedekking gezien. Weegt bijna niets en is toch super mooi..

Bedankt voor je test..
Nagenoeg elke bedrijfswagen is standaard uitgerust met een 9mm max 12 mm vloer (spaanplaat of multiplex uitgerust in anti slip) wat geen enkel probleem is, feit blijft gewoon hoe je er mee omgaat want alles is kapot te krijgen!
Plaats reactie