Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Fiamma Carry Bike beveiliging

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
arjangr

Fiamma Carry Bike beveiliging

Bericht door arjangr »

Ik heb zojuist een Fiamma carry Bike aan de T4 gemaakt. Nu vroeg ik me af hoe je de boel het best kan beveiligen. Er hangt zomaar voor 5000 Euro aan fietsen aan de auto. Nu is het gemakkelijk om de fietsen aan het rek te zekeren met een goed slot, maar de fietsdrager is met twee boutjes simpel van de auto te halen. Nu zat ik te denken aan een 'lip' die tussen de achterklep klemt met een gat erin. Daar kan dan het kettingslot doorheen. Ik kan echter nergens op internet zoiets vinden. Kan me niet voorstellen dat ik hier als eerste aan denk.

Wat voor vernuftige oplossingen hebben jullie zoal?

Bedankt voor eventuele reacties.

:driveT5
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Fiamma Carry Bike beveiliging

Bericht door Hella »

Als je een trekhaak hebt kun de daaraan de ketting / het slot relatief gemakkelijk vastmaken.
Ik heb daarvoor sinds kort (al doende leert men zie hieronder) een lange Axa ketting gekocht die ik vanaf de trekhaak om de fietsendrager heen leg en daarna insteek in het slot van de buitenste fiets.
Ideaal is natuurlijk anders, maar fietsendieven zijn heel vaak gelegenheidsdieven die niet te lang willen staan prutsen aan/bij een auto.

Afgelopen zomervakantie zijn bij mij 2 fietsen gestolen; een vrijwel nieuwe Sparta Speed bike en een gewone wat oudere fiets. Gelukkig was de e-bike all risk verzekerd en is de aankoopprijs + waarde accessoires volledig vergoed door de verzekering. Ondanks alles toch wel een mooie ervaring om op zondagmorgen aangifte te doen bij de plaatselijke gendarmerie.
De fietsen stonden geparkeerd op onze door hoge heggen afgeschermde plek op een camping in Bretagne (Les Ombreuses te Carnac). De breedte van de plek werd ingenomen door de T4, de uitgeschoven luifel en een aparte partytent waaronder we onze spullen konden laten staan bij gebruik van de bus. En daarachter stonden de fietsen beiden op slot (de e-bike zonder display maar wel aan de lader die dus ook werd meegenomen) en aan elkaar gekoppeld met een door de verzekering voorgeschreven slot.
Ze zijn niettemin op een nacht gestolen; wij sliepen met de ramen open en de fietsen moesten onder de luifel door (dus op 40 cm van onze slaapplek !) worden verplaatst. En we hebben helemaal niets gehoord !!
Bij een volgende vakantie zal ik 's nachts de fietsen nog een keer extra vastmaken (met de genoemde ketting) aan het voorste trekoog van de camper.
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: Fiamma Carry Bike beveiliging

Bericht door Gobert »

Zo moelijk mogelijk maken. Dus idd de fietsen vastleggen. Maar de boutjes vervangen door iets als Torx is ook niet onverstandig. Dat gereedschap hebben ze meestal niet bij zich.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Fiamma Carry Bike beveiliging

Bericht door LAYCA »

Bij mij heb ik op het rek de bovenste "haken" van rvs gemaakt en deze steken dieper achter de bovenkant van de achterklep.
En deze krijg je er niet af zonder dat de klep open is.
Geheel demonteren TORX wordt dus een langdurige klus en dat is ontmoedigend.
Maar een lang kabelslot/ketting dat aan een vast oog op de trekhaak achter zit lijkt mij ook afdoende.
Onze fietsen staan indien niet gebruikt standaard aan het trekoog voor.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fiamma Carry Bike beveiliging

Bericht door Multivan Generation »

arjangr schreef:Er hangt zomaar voor 5000 Euro aan fietsen aan de auto.

Wat voor vernuftige oplossingen hebben jullie zoal?

Bedankt voor eventuele reacties.

:driveT5
Of fietsen binnen zetten, of een fatsoenlijke afsluitbare fietsendrager monteren, zoals bijvoorbeeld een originele van Votex..
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Fiamma Carry Bike beveiliging

Bericht door eindgebruiker »

Hella schreef:Als je een trekhaak hebt kun de daaraan de ketting / het slot relatief gemakkelijk vastmaken.
Ik heb daarvoor sinds kort (al doende leert men zie hieronder) een lange Axa ketting gekocht die ik vanaf de trekhaak om de fietsendrager heen leg en daarna insteek in het slot van de buitenste fiets.
Daar zou ik toch niet teveel op vertrouwen: Wijkagent waarschuwt voor fietsendieven met valse sleutels
arjangr

Re: Fiamma Carry Bike beveiliging

Bericht door arjangr »

Bedankt allen voor de goede ideeen, ik zit alleen nog te kijken hoe je een slot aan de trekhaak bevestigt. Een hangslot wat niet over de kogel past?
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: Fiamma Carry Bike beveiliging

Bericht door Gobert »

Zit er geen kabeloog aan de beugel?
arjangr

Re: Fiamma Carry Bike beveiliging

Bericht door arjangr »

Ja maar die kan meestal opengemaakt worden. Of zit met een boutje vast. Ander nadeel is dat de klep niwt mwwr open kan als de trekhaak gebruikt wordt bedenk ik me nu...
arjangr

Re: Fiamma Carry Bike beveiliging

Bericht door arjangr »

Multivan Generation schreef:Of fietsen binnen zetten, of een fatsoenlijke afsluitbare fietsendrager monteren, zoals bijvoorbeeld een originele van Votex..
Op de camping heb je meestal geen binnen, in mijn ervaring...
arjangr

Re: Fiamma Carry Bike beveiliging

Bericht door arjangr »

Misschien is zoiets wel bruikbaar. Niet ondoordringbaar, maar ongemerkt de boel meenemen zal lastig worden:
http://www.tourmaster.nl/nl/9922728/ant ... staalkabel

geen binding mee (pun intended) :knipoog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fiamma Carry Bike beveiliging

Bericht door Multivan Generation »

arjangr schreef:
Multivan Generation schreef:Of fietsen binnen zetten, of een fatsoenlijke afsluitbare fietsendrager monteren, zoals bijvoorbeeld een originele van Votex..
Op de camping heb je meestal geen binnen, in mijn ervaring...
Maar op de camping heb je de fietsen toch ook niet op de fietsendrager staan of wel ? :nuts

Als jij jezelf zorgen maakt dat je fietsendrager te gemakkelijk van je auto af te halen is, omdat die niet op slot kan,
dan heb je voor je 5000 euro aan fietsen een te simpele/goedkope fietsendrager gekocht :zwaai
Of nadien realiseer je jezelf pas, dat verhip, hij kan niet op slot.. :bonk

We hebben zelf een Fiamma gehad, en hebben later niet voor niets een andere gekocht :knipoog

Op de camping kun je je fietsen ook vastzetten aan het sleepoog bij de voorbumper,
of mogelijk met een ketting door een velg heen..

Groeten en succes

Peter
arjangr

Re: Fiamma Carry Bike beveiliging

Bericht door arjangr »

Multivan Generation schreef: Maar op de camping heb je de fietsen toch ook niet op de fietsendrager staan of wel
Hm ik dacht van wel eigenlijk. We staan geen week op een plek maar gaan meestal meteen verder...
Gebruikersavatar
DennisJ
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 sep 2016, 09:48
Locatie: Paasloo

Re: Fiamma Carry Bike beveiliging

Bericht door DennisJ »

Ja kan toch ook een oog aan de trekhaak (laten) lassen waar je het slot doorheen kan halen?
arjangr

Re: Fiamma Carry Bike beveiliging

Bericht door arjangr »

Bedankt voor alle input en tips! Ik had verwacht dat er een out-of-the-box oplossing zou bestaan.
Het zal waarschijnlijk een combinatie van sloten en staalkabels moeten worden. Niet de mooiste oplossing. Hoog tijd dat fabrikanten hier eens over na gaan denken.
:proost
Plaats reactie