Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
na 4x uitlijnen nog naar rechts trekken...
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:21
na 4x uitlijnen nog naar rechts trekken...
Hallo mede VW rijders,
Ik ben Kees, kom uit Emmeloord en werk als zelfstandig liftmonteur.
Ik heb me hier aangemeld omdat ik hoop dat iemand hier mij misschien verder kan helpen met mijn "probleem"
In mei 2015 heb ik een nieuwe T5 aangeschaft een TDI140 DSG lang.
Al na 300km is hij voor de eerste keer uitgelijnd ivm trekken naar rechts, inmiddels 40.000 verder en totaal 4 keer uitgelijnd waarvan 2x bij de dealer, ook wielen meerdere malen gewisseld van voor naar achter links rechts noem maar op.
Nu gaf de dealer laatst aan dat het misschien zou helpen om hulpveren te monteren, maar ik rijdt met gemiddeld 250kg rond.
Is er iemand hier die iets dergelijks mee heeft gemaakt?
Ben erg benieuwd.
Groet,
Kees
Ik ben Kees, kom uit Emmeloord en werk als zelfstandig liftmonteur.
Ik heb me hier aangemeld omdat ik hoop dat iemand hier mij misschien verder kan helpen met mijn "probleem"
In mei 2015 heb ik een nieuwe T5 aangeschaft een TDI140 DSG lang.
Al na 300km is hij voor de eerste keer uitgelijnd ivm trekken naar rechts, inmiddels 40.000 verder en totaal 4 keer uitgelijnd waarvan 2x bij de dealer, ook wielen meerdere malen gewisseld van voor naar achter links rechts noem maar op.
Nu gaf de dealer laatst aan dat het misschien zou helpen om hulpveren te monteren, maar ik rijdt met gemiddeld 250kg rond.
Is er iemand hier die iets dergelijks mee heeft gemaakt?
Ben erg benieuwd.
Groet,
Kees
Re: na 4x uitlijnen nog naar rechts trekken...
Hallo Kees,
volgens mij trekken alle T5's naar rechts is weinig aan te doen !
volgens mij trekken alle T5's naar rechts is weinig aan te doen !
Re: na 4x uitlijnen nog naar rechts trekken...
Zoek eens op T5 naar rechts trekken/uitlijnen hier en op het net... Heb het zelf aan de hand gehad met mijn vorige bus. Totaal zeven á acht keer uitgelijnd (tel kwijt geraakt) bij verschillende bandenbedrijven. Na het verlagen (Eibach) werd het onderliggende probleem merkbaar/ verergerd.
Drie sets velgen met verschillende banden getest, geen afdoende resultaat. Uiteindelijk naar een aanbevolen specialist gegaan die het eerder aan de hand had gehad en 'er wel wat mee kon'... Ook geen oplossing. Lang verhaal. Heb mij er destijds in verdiept: Al die uitlijners stellen aan de voorzijde uitsluitend de sporing. Camber en caster? dat kan niet meneer, vaste, niet verstelbare inrichting.
Zelfs op maat gemaakte verstelbare veerschotels laten maken en monteren: geen soelaas...
Een bereidwillige garagist met veel Transporter ervaring heeft uiteindelijk een centreerset (origineel VW, speciale set hiervoor) besteld en het subframe gecentreerd. Nog niet opgelost.
Uiteindelijk een uitlijner bereid gevonden waar ik op een rustige middag gebruik mocht maken van de uitlijnapparatuur en hefbrug (Euromaster). Wat bleek: In de correct gecentreerde positie van het subframe ( waar d.m.v. verschuiven wel degelijk een andere setting is te bewerkstelligen van camber en caster) stond een kant( rechts) wel degelijk anders dan de linkerzijde. De rechterkant viel buiten de toleranties. De bus op een brug gezet, spanbanden aan het subframe en brug gemonteerd, bijgesteld, en gefixeerd, links en rechts exact gelijkgezet: Probleem opgelost. Veel frustraties, Pesos en gedemotiveerde 'vakmensen' later uiteindelijk perfecte sporing.
Let op: Het subframe moest in mijn geval behoorlijk verschoven worden om tot de juiste instelling te komen, dat lukt niet met een koevoet of bandenlichter, je moet het met spanbanden doen.
Drie sets velgen met verschillende banden getest, geen afdoende resultaat. Uiteindelijk naar een aanbevolen specialist gegaan die het eerder aan de hand had gehad en 'er wel wat mee kon'... Ook geen oplossing. Lang verhaal. Heb mij er destijds in verdiept: Al die uitlijners stellen aan de voorzijde uitsluitend de sporing. Camber en caster? dat kan niet meneer, vaste, niet verstelbare inrichting.
Zelfs op maat gemaakte verstelbare veerschotels laten maken en monteren: geen soelaas...
Een bereidwillige garagist met veel Transporter ervaring heeft uiteindelijk een centreerset (origineel VW, speciale set hiervoor) besteld en het subframe gecentreerd. Nog niet opgelost.
Uiteindelijk een uitlijner bereid gevonden waar ik op een rustige middag gebruik mocht maken van de uitlijnapparatuur en hefbrug (Euromaster). Wat bleek: In de correct gecentreerde positie van het subframe ( waar d.m.v. verschuiven wel degelijk een andere setting is te bewerkstelligen van camber en caster) stond een kant( rechts) wel degelijk anders dan de linkerzijde. De rechterkant viel buiten de toleranties. De bus op een brug gezet, spanbanden aan het subframe en brug gemonteerd, bijgesteld, en gefixeerd, links en rechts exact gelijkgezet: Probleem opgelost. Veel frustraties, Pesos en gedemotiveerde 'vakmensen' later uiteindelijk perfecte sporing.
Let op: Het subframe moest in mijn geval behoorlijk verschoven worden om tot de juiste instelling te komen, dat lukt niet met een koevoet of bandenlichter, je moet het met spanbanden doen.
Re: na 4x uitlijnen nog naar rechts trekken...
Heb dit probleem ook meegemaakt....Verschillende manieren en uitlijners hebben zich uitgeleefd op ons busje....
Uiteindelijk verlagingsset verwijderd en terug naar orgineel smallere banden en andere banden maakten het verschil...
Zwaardere veren kunnen oplossing geven...staat bus iets hoger...
dat was bij ons de oplossing...En smallere winterbanden rijden ook beter dan zomerbanden Lm velgen..
T 4 lag strakker op de weg dan T5 ...T 5 rijdt comfortabeler... stiller
Succes
Uiteindelijk verlagingsset verwijderd en terug naar orgineel smallere banden en andere banden maakten het verschil...
Zwaardere veren kunnen oplossing geven...staat bus iets hoger...
dat was bij ons de oplossing...En smallere winterbanden rijden ook beter dan zomerbanden Lm velgen..
T 4 lag strakker op de weg dan T5 ...T 5 rijdt comfortabeler... stiller
Succes
Re: na 4x uitlijnen nog naar rechts trekken...
Door het verlagen of verhogen verandert de camberinstelling. De geometrie van T5 blijkt erg gevoelig voor de geringste afwijking wat dat betreft. Ik heb destijds ook alles (veren, schokdempers & brede banden met lichtmetaal) in de originele configuratie teruggebracht. Daar werd het iets beter van maar het probleem was er niet door weg. Uitlijnen dmv het verzetten van het subframe loste het probleem wel op.
Doordat de draagarmen en fuseehuis (ten opzichte van veerpoot) niet onafhankelijk van elkaar verstelbaar zijn blijft het een lastige. Het verschuiven van het subframe is daarmee een compromis, een balans zoeken tussen links en rechts.
Doordat de draagarmen en fuseehuis (ten opzichte van veerpoot) niet onafhankelijk van elkaar verstelbaar zijn blijft het een lastige. Het verschuiven van het subframe is daarmee een compromis, een balans zoeken tussen links en rechts.
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: na 4x uitlijnen nog naar rechts trekken...
Bij mij is het juist sterk verbeterd door het plaatsen van een Bilstein schroefset in combinatie met het nieuwe type veerpootlager. De oude veerpootlagers is echt een ramp.
Ook de stabilisatiestangetjes heb ik vervangen voor de nieuwe types.
Ik heb de hoogtes van de wielkast randen opgemeten op een vlakke vloer en hier ook nog wat mee zitten spelen. Ik rijdt met 275 breed en heb praktisch geen last meer. Ook heb ik gekozen voor een a-symmetrisch banden profiel.
Ook de stabilisatiestangetjes heb ik vervangen voor de nieuwe types.
Ik heb de hoogtes van de wielkast randen opgemeten op een vlakke vloer en hier ook nog wat mee zitten spelen. Ik rijdt met 275 breed en heb praktisch geen last meer. Ook heb ik gekozen voor een a-symmetrisch banden profiel.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:21
Re: na 4x uitlijnen nog naar rechts trekken...
Oke, bedankt allemaal voor de info, dat verhaal van het subframe lijkt mij heel logisch, omdat het met winterbanden ook hetzelfde is..
Ik zal is aan de dealer vragen wat zij hier van vinden..
Groet,
Kees
Ik zal is aan de dealer vragen wat zij hier van vinden..
Groet,
Kees
Re: na 4x uitlijnen nog naar rechts trekken...
Hoek Emmeloord schreef:Oke, bedankt allemaal voor de info, dat verhaal van het subframe lijkt mij heel logisch, omdat het met winterbanden ook hetzelfde is..
Ik zal is aan de dealer vragen wat zij hier van vinden..
Groet,
Kees
VW-Dealers hebben voor zover ik weet geen apparatuur voor het uitlijnen. Ze besteden dat uit aan een (hopelijk) gerenommeerde, plaatselijke bandenboer..
Re: na 4x uitlijnen nog naar rechts trekken...
Hoi ik heb T5 2009 met andere schijven en brembo remklauwen veel meer gewicht 9j velgen 235 55 19 banden bilstein verlaagd en een 4 motion. Had het probleem ook. Als
Ik achteruit reed de bocht om en remde voelde ik ook iets bewegen aan de draagarm rechts. Heb toen teflon bussen in de draagarmen laten zetten ipv de rubbers. En vierkant laten uitlijnen probleem weg. Wat ik nog wel heb dat spoorvorming en als de weg naar links of rechts afloopt dat je het voelt in je stuur. Maar op een normale weg gaat hij gewoon rechtdoor en stuur staat recht. Als iets niet goed is komt dat eruit met uitlijnen. Subframe stuurstang etc. Zo staat een achterwiel bij mijn en heel klein beetje schuiner als de ander. Net buiten de tolerantie. Vroeg of ik moest repareren uitlijner zei nou nee als je een keer hard een gat of stoep oprijd is het weer. Bij mijn hebben ze wel het subframe losgedraaid en goed op zijn plek gezet met breekijzer en spanbanden en toen weer vast gezet was iets verschoven maar dit zag hij ook met uitlijnen. Dus teflon bussen ipv de sterrubbers in de draagarmen voor waar hij aan het subframe zit
Gr Marco
Ik achteruit reed de bocht om en remde voelde ik ook iets bewegen aan de draagarm rechts. Heb toen teflon bussen in de draagarmen laten zetten ipv de rubbers. En vierkant laten uitlijnen probleem weg. Wat ik nog wel heb dat spoorvorming en als de weg naar links of rechts afloopt dat je het voelt in je stuur. Maar op een normale weg gaat hij gewoon rechtdoor en stuur staat recht. Als iets niet goed is komt dat eruit met uitlijnen. Subframe stuurstang etc. Zo staat een achterwiel bij mijn en heel klein beetje schuiner als de ander. Net buiten de tolerantie. Vroeg of ik moest repareren uitlijner zei nou nee als je een keer hard een gat of stoep oprijd is het weer. Bij mijn hebben ze wel het subframe losgedraaid en goed op zijn plek gezet met breekijzer en spanbanden en toen weer vast gezet was iets verschoven maar dit zag hij ook met uitlijnen. Dus teflon bussen ipv de sterrubbers in de draagarmen voor waar hij aan het subframe zit
Gr Marco
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: na 4x uitlijnen nog naar rechts trekken...
https://www.powerflex.co.uk/road-series ... 874/1.html
Er zijn nu ook verstelbare voor de achterkant, die ga ik er ook onder laten maken zodat ik aan de achterkant het camber kan veranderen.
Er zijn nu ook verstelbare voor de achterkant, die ga ik er ook onder laten maken zodat ik aan de achterkant het camber kan veranderen.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: na 4x uitlijnen nog naar rechts trekken...
Daar ga ik zeker ook ff na kijken achter is bij mijn de camber enorm terug tot in de tolerantie is wat ik zeker wil gr Marco