Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ramen tinten van de California

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
arjangr

Ramen tinten van de California

Bericht door arjangr »

Beste mede-forummers, ik wil graag de ruiten vanaf de B-stijl laten tinten/foliën. Voor de privacy maar ook wel een beetje voor de looks, moet ik toegeven. Nu wil ik er geenszins een gangsterbus van maken en het lijkt me ook niet gezellig als je overdag al in een verduisterde bus zit. Bovendien is het een witte T4 en dan steekt het wel enorm af als alles zwart is.
Ik begrijp dat de standaard verduistering van een moderne bus zo'n 20% licht doorlating is. Vind ik al aan de donkere kant eigenlijk. Ik denk eerder aan 30%.

Mijn vraag is nu: wie heeft zijn/haar/hun bus laten tinten; met welk % licht doorlating? en zijn er foto's die een beetje recht doen aan de werkelijkheid (is lastig weet ik).

Bedankt voor elke input! :jumpklap
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ramen tinten van de California

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb de ramen in mijn camper getint. 15%

Super tevreden over. Vooral voor de privacy. Kun je op een pakeerplasts naar het toilet, zonder dat het opvalt.
Maar ook verder erg handig. Scheelt zeker ook in warmteinstraling en de mate waarin het donkerder wordt vind ik erg meevallen.

Voor meer en foto's:


http://mickelmoen.blogspot.nl/2012/01/raamfolie.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ramen tinten van de California

Bericht door Multivan Generation »

Waar heb je het precies over?
Percentage tinting of percentage lichtdoorlaatbaarheid?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ramen tinten van de California

Bericht door Mickel Moen »

Peter,

Het fijne weet ik er niet van, maar volgens mij is de aanduiding steeds in lichtdoorlatendheid. Worden daar
de gradaties in het algemeen ook mee aangeduid.

Is dit ook waar de politie op meet.

Zoals vaak met dit soort dingen is er een soort standaardisatie in dit soort zaken, waarbij de exacte lichtdoorlatendheid zoals in dit geval iets kan afwijken van het getal op de verpakking.

Zoals die van mij dus als een 15 aangeduid wordt, maar in werkelijkheid 16% doorlatend is.

Meer in dit overzicht van ASWF http://www.aswf.com/html/products/produ ... ormer.html

Maar zoals gezegd, het fijne weet ik er niet van, dus ik laat me graag verbeteren.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ramen tinten van de California

Bericht door Multivan Generation »

Mickel Moen schreef:Peter,

Het fijne weet ik er niet van, maar volgens mij is de aanduiding steeds in lichtdoorlatendheid. Worden daar
de gradaties in het algemeen ook mee aangeduid.

Is dit ook waar de politie op meet.

Zoals vaak met dit soort dingen is er een soort standaardisatie in dit soort zaken, waarbij de exacte lichtdoorlatendheid zoals in dit geval iets kan afwijken van het getal op de verpakking.

Zoals die van mij dus als een 15 aangeduid wordt, maar in werkelijkheid 16% doorlatend is.

Meer in dit overzicht van ASWF http://www.aswf.com/html/products/produ ... ormer.html

Maar zoals gezegd, het fijne weet ik er niet van, dus ik laat me graag verbeteren.

Lichtdoorlatendheid is zowat omgekeerd evenredig met het percentage tinting.
Dus 85% totaal tinting geeft ongeveer 100-85 = 15% licht doorlaatbaarheid.. Ongeveer.
Onze bus is rondom voorzien van ongeveer 50% tinting.
20% ongeveer af-fabriek door standaard lichtgroen getint glas + daarbovenop ongeveer 30% tinting.

Eindresultaat ziet er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding
arjangr schreef:Bovendien is het een witte T4 en dan steekt het wel enorm af als alles zwart is.
Ik begrijp dat de standaard verduistering van een moderne bus zo'n 20% licht doorlating is. Vind ik al aan de donkere kant eigenlijk. Ik denk eerder aan 30%.
Wij zaten met dezelfde afweging.. Dus eindresultaat kun je misschien wel iets mee..

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ramen tinten van de California

Bericht door Mickel Moen »

Mooie aanvulling Peter.

TS heeft het over de gradaties in de folie. Naar mijn idee wordt dat meestal uitgedrukt in percentage lichtdoolatendheid. Dat blijkt ook uit zijn startbericht. uit mijn posting zou je inderdaad kunnen opmaken het percentage van tinting. Het mag nu duidelijk zijn dat ik het heb over de gradatie van de folie, dus 15% lichtdoorlatendeheid.

Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ramen tinten van de California

Bericht door Pascal-141 »

Afbeelding

Ik heb ook een witte California , en mijn ramen zijn ook getint , met folie met de donkerste tint .
Naar binnen kijken is niet mogelijk , dus ideaal voor de privacy . En met het zicht van binnen naar buiten is er geen probleem , ik kan nog steeds perfect naar buiten kijken.
Ik vind alleen de donkerste folie geschikt , vooral ook een beetje als inbraakpreventie : als ze niet kunnen zien wat er in ligt , zullen ze ook minder zin hebben om in te breken.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Ramen tinten van de California

Bericht door kimisinnl »

Ik heb 'voorzet' ruiten in m'n bus zitten. Van buiten naar binnen kijken lukt je niet en van binnen naar buiten is alsof je door een zonnebril kijkt. Hierdoor wettelijk dus ook geen probleem, bevalt me tot nu toe prima, alleen heb je bij voorkeur wel afwerking om je raamstijlen voor de netheid...

Staan hier op het forum wel wat foto's: viewtopic.php?f=12&t=52991&p=380359&hil ... us#p380337. Heb nog een ruit voor de achterklep 'over'.

Worden geproduceerd in Zweden en met een week wel in huis.
http://www.solarplexius.nl/
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Gebruikersavatar
gijsje
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 aug 2016, 23:40
Contacteer:

Re: Ramen tinten van de California

Bericht door gijsje »

Bij ons zijn de ramen ook gedaan geen idee welke licht doorlating het heeft maar naar buiten kijken gaat nog prima

Afbeelding


Hier het zicht naar buiten

Afbeelding
arjangr

Re: Ramen tinten van de California

Bericht door arjangr »

Hartelijk bedankt allemaal. Ik ga denk ik dan toch voor de donkere variant. Ziet er wel goed uit, en niet overdreven!
arjangr

Re: Ramen tinten van de California

Bericht door arjangr »

Mooi velgen trouwens Peter, vooral de rechterkant :knipoog
Maar serieus. Zit ook stiekum te twijfelen om er 16" op te leggen.
arjangr

Re: Ramen tinten van de California

Bericht door arjangr »

Afbeelding
En zo is hij geworden! :yes

Het was gisteren een donkere dag, dus het resultaat lijkt wat donkerder op de foto dan in werkelijkheid. Tevens moet ik de dot matrix effecten op de achterruit nog wat wegstrijken.
Laatst gewijzigd door arjangr op 04 jan 2017, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
arjangr

Re: Ramen tinten van de California

Bericht door arjangr »

Dat lelijke caravan raampje hebben we maar aan de buitenkant beplakt.
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 619
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Ramen tinten van de California

Bericht door Lutra »

Mooi geworden, maar zie ik daar een stukje tentdoek uitsteken?
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Roffel
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 aug 2015, 07:08

Re: Ramen tinten van de California

Bericht door Roffel »

Blijft dat goed zitten aan de buitenkant?
T4 California 2.5 Tdi+ 75Kw 1998 2.6k
Plaats reactie