In mijn derdehands cali uit 2006 zit een standkachel. In mijn VIM overzicht staat dit:
7VF AUXILIARY HEATING: PARKING HEATER WITH RADIO REMOTE CONTROL PLUS AUXILIARY HEATER
Als ik dat opzoek blijkt het te gaan om een Eberspächer 7VF te gaan en ik heb dus een kachel die warme lucht de cabine in blaast vanuit de B-stijl maar (kennelijk) ook een kachel die de koelvloeistof verwarmt en de kachel via de gewone autoverwarming kan blazen.
Maar in mijn deur zitten deze stickers:
Dus toch Webasto...
In de handleiding van de California staat alleen hoe de hetelucht-kachel werkt, in het algemene deel (voor de multivan / caravelle) staat uitleg hoe je dat via de bedieningsconsole in het dak de beide kachels kunt regelen. Die console is in de California heel anders opgebouwd en daar zit de bediening van de koelvloeistof verwarming niet in en is ook niet beschreven.
Weet iemand hoe dit zit? Ik heb ook de remote niet meegeleverd gekregen (kwijt) dus als daar bedieningsfuncties op zitten om de waterkachel te bedienen dan ben ik even niet in staat om dat te testen.
Wie het weet mag het zeggen. Heel graag zelfs - ik weet inmiddels alle geheimen van de VW California te vinden op het web maar niets is bij VW zo obscuur als de electronica en en ingebouwde extra's. Het lijkt wel of ze het elke week anders hebben gedaan.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Kachel quiz?
Kachel quiz?
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Douglas Adams
Re: Kachel quiz?
De verwarming van de koelvloeistof gaat automatisch aan bij een buitentemperatuur van rond de 5 graden C. Je kan deze dus niet bedienen met de camperunit display.
Groet Eurocook
Groet Eurocook
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Cool,
Maar als je auto een week in de vrieskou staat, wordt de hele tijd je koelwater op temperatuur gehouden?? Tot je tank en/of je accu leeg is (whatever comes first)...
Maar als je auto een week in de vrieskou staat, wordt de hele tijd je koelwater op temperatuur gehouden?? Tot je tank en/of je accu leeg is (whatever comes first)...
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Douglas Adams
Als je de motor start en laat lopen, totdat je tank bijna leeg (20 ltr) is.
Groet Eurocook
Groet Eurocook
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Je bedoelt dat de waterkachel alleen werkt bij een draaiende motor? Wat heeft dat dan nog voor zin?
(Sorry hoor maar dit is volkomen onontgonnen terrein - ik heb kennelijk altijd auto's gehad met de techniek van een step)
(Sorry hoor maar dit is volkomen onontgonnen terrein - ik heb kennelijk altijd auto's gehad met de techniek van een step)
Douglas Adams
Douglas Adams
De WarmWasserZusatzHeizung (WWZH op de Duitse forums) of koelwaterbijverwarming helpt alleen maar de motor sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen als het koud is, vanaf dat de motor loopt. Er zijn wel uitbreidingssets beschikbaar waarmee je hem op afstand aan kunt zetten zodat de motor wordt voorverwarmd wordt vóór je start/vertrekt, maar dat is niet standaard. Meer iets voor écht koude streken.Deskcamp schreef:Je bedoelt dat de waterkachel alleen werkt bij een draaiende motor? Wat heeft dat dan nog voor zin?
De LuftStandHeizung (LSH), de warmeluchtstandkachel, is voor de verwarming van het camperdeel als je kampeert. Die blaast warme lucht via de roosters onder in de rechter B-zuil. Daar hoeft de motor niet voor te lopen. Die kun je bedienen via de CamperUnit boven de spiegel en met de bijbehorende afstandsbediening.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Jawohl, aber...
De eerste link op Google: http://www.motor-talk.de/forum/t5-unter ... 68730.html
Daar staat al dat de WWZH de motor niet voorverwarmt en ook dat het wél de kachel binnen bedient, of allebei - wat ik dan weer apart zou vinden.
Het blijft me toch nog een raadsel...
De eerste link op Google: http://www.motor-talk.de/forum/t5-unter ... 68730.html
Daar staat al dat de WWZH de motor niet voorverwarmt en ook dat het wél de kachel binnen bedient, of allebei - wat ik dan weer apart zou vinden.
hinteren Wärmetauscher, is dat dan bij een climatronic de kachel voor achterin? Daar staat dan weer helemaal niets over in het handboek.Die WWZH heizt dagegen das Kühlwasser sowie den hinteren Wärmetauscher vor. Damit wird dann das Fahrerhaus und der Motor vorgewärmt.
Het blijft me toch nog een raadsel...
Douglas Adams
Douglas Adams
Bij m'n T4 heb ik de boel omgebouwd zodat ik met de waterkachel de motor kan voorverwarmen, voor het interieur kan ik immers de luchtkachel gebruiken. Die verbruikt overigens niet zoveel. Ik ben eens een weekje op wintersport geweest en heb m'n kachel toen 24/24 laten draaien met nachten van -20° en ik had ongeveer 13liter verbruikt.
Wat ik uit de link heb begrepen is dat er af fabriek verschillende mogelijkheden zijn en dat er ook ombouwsets te krijgen zijn.
Je moet een kabel maken zodat je een extra klokje kan aansluiten aan de waterkachel. Wat je wel als voordeel hebt tov. de T4 is dat er op deze waterkachel al een extra waterpompje zit.
Dan moet je er ook nog voor zorgen dat het koelcircuit niet verkleind wordt en dat het water uit je motorblok mee circuleert.
Wat ik uit de link heb begrepen is dat er af fabriek verschillende mogelijkheden zijn en dat er ook ombouwsets te krijgen zijn.
Je moet een kabel maken zodat je een extra klokje kan aansluiten aan de waterkachel. Wat je wel als voordeel hebt tov. de T4 is dat er op deze waterkachel al een extra waterpompje zit.
Dan moet je er ook nog voor zorgen dat het koelcircuit niet verkleind wordt en dat het water uit je motorblok mee circuleert.