Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97

vragen over de T4
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97

Bericht door de smederij »

vreemd pas beide sensoren vervangen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4807
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97

Bericht door Hanz »

de smederij schreef:zijn we weer en weer gemeten .

...
# temperatuur van de koelvloeistof na een rit van 20 km in het expansievat gemeten (pas op !!! niet gelijk open draaien) 83 graden
Na even wachten is je koelvloeistof 83 graden. Was tijdens de rit dus waarschijnlijk rond de 90 graden. Je temperatuurmeter op de foto in een eerder bericht staat op 90 graden, afgaande op de foto's in T4-wiki.
Ik zie het probleem niet. Volgens mij is je motor keurig op temperatuur en wijst de meter dit goed aan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97

Bericht door de smederij »

mooie les, meten is weten.
het was stoppen dop eraf en meten(let op niet zomaar de dop eraf halen)
ik weet nu genoeg even ,de waardes uit de obd kloppen niet.
waarom weet ik niet maar dat ik dacht dat de motor te koud is klopt niet.

allen dank ,op naar het volgende project (de verstuivers reviseren en het waterstof er weer in ) pas na de mijlpaal van 500,000km


groet Ronald :werkaanT4
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97

Bericht door EibboR »

Multivan Generation schreef:de temperatuursensor voor aan het blok,
ik dacht de 4 polige wordt gebruikt voor de signaalweergave naar de tellerunit.
Wellicht is gewoon die sensor niet goed.
Ik kan deze op mijn AAB motor niet vinden? Zie enkel een tweepolige zitten?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97

Bericht door Multivan Generation »

EibboR schreef:
Multivan Generation schreef:de temperatuursensor voor aan het blok,
ik dacht de 4 polige wordt gebruikt voor de signaalweergave naar de tellerunit.
Wellicht is gewoon die sensor niet goed.
Ik kan deze op mijn AAB motor niet vinden? Zie enkel een tweepolige zitten?
De vraagsteller heeft een 2.5 tdi en daarop heb ik geantwoord. Daarbij kan het dat de informatie die ik gaf, niet op jouw motor van toepassing is. Jij hebt namelijk ook geen motorcomputer ..
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97

Bericht door de smederij »

Bijna een jaar geleden weer, en diversen reparaties verder.

heb afgelopen zomer mijn thermostaat vervangen en de bus komt nu een stuk vlotter op temperatuur.
vermoedelijk bleef mijn oude thermostaat toch wat open staan.
zal vd week eens meten.
tot nu toe een stuk verbeterd.

gr ronald
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97

Bericht door de smederij »

Eindelijk de oorzaak gevonden( niet lachen)

Ik had me er al bij neergelegd, in de winter heel lang koude voeten .
Altans mijn zoon bij deze.
Met de missie om hem naar de 600,000 km te rijden .
Nog 8000 km te gaan
De lagers van de fanmotoren waren gaar dus vervangen dan maar ,hele kap incl motoren er achter weg en demonteren .
Wat blijkt de lamellen achter de motoren blijven altijd open staan . mechanisme wat dit bediend met warme/koude motor zat vast deze weer gangbaar gemaakt nu sluit hij weer bij koud buiten en bij warme motor weer open.

Moet wel zeggen dat ze degelijk materiaal gebruikten bij vw toen dr tijd dit waren de originele fanmotoren nog
Verstuivers en brandstof pomp zijn ook nog nooit vervangen
25 jaar oud met deze kilometerstanden en nog steeds lopen als de brandweer (lasapparaat komt wel regelmatig uit de schuur )
Bijlagen
IMG20230206202904.jpg
IMG20230206203040.jpg
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97

Bericht door Chewbacca »

Mooie terugkoppeling!
Ik zal er bij mijn bus ook eens naar kijken.

Is dit iets wat je kunt zien terwijl het geheel nog ingebouwd is? Aan welke zijde zit dat veertje?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97

Bericht door Pascal-141 »

Het eerste wat ik altijd doe bij een T4 is die lamellen manueel open zetten en ze fixeren zodat ze open blijven staan . Het bi-metaal deeltje zwier ik er uit . Zo krijgt je T4 betere koeling , want na verloop van tijd gaan die lamellen wel eens vast zitten en blijven ze dicht .
In de winter maakt het geen drol uit of die lamellen eerst een tijdje dicht blijven want de motor komt gewoon even snel op temperatuur (of ze nou open of dicht zijn) , dit word namelijk bepaald door de thermostaat .(Zolang deze nog dicht is na een koude start , word er geen koelwater door de radiator gepompt en maken de lamellen dus niks uit .)
Doe ik al meer dan 20 jaar zo ,nog nooit koelproblemen gehad .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97

Bericht door de smederij »

Ik kwam eigenlijk terug op dit verhaal omdat mijn zoon nu in deze bus rijdt
En net zoals ik toen dr tijd koude voeten bij vorst
Hij had de radiator dichtgeplakt met ducktape
En dat ging goed lekker warm pa zei die.
FanMotoren waren slecht dus alles maar eens uitgebouwd
Vandaar dit verhaal
Ondanks de lange levensduur van de onderdelen
Toch maar 2nieuwe motoren besteld

Wel geprobeerd om de lagers te vervangen in de motoren
Gaat opzich wel maar je bent op slopershoogte
In de Wielen van rollerskates zitten de goede lagers mocht je om het hand zitten.

Op dit moment heb ik nog 2auto,s rijden met de acv motor
450000km en 593000km ze krijgen doorlopend onderhoud en iedere 10-12000km nieuwe olie 10-40-5-40
Eigenlijk nooit gezeur gebruik ze alle dagen nog voor mn werk .dat al sinds 2009
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97

Bericht door de smederij »

IMG20220613165537_BURST000_COVER.jpg
zoon lief remde wat laat ook deze schade is geregeld door de levering van donor delen door een forum lid .
Plaats reactie