Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
- de smederij
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
- Locatie: lopik/drenthe
bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
wat is de normale bedrijfstemperatuur van een tdi 2.5, de mijne komt niet boven de 70 graden uit .
onderweg gemeten op de snelweg ,mijn vermoeden is de thermostaat en misschien is het ook wel goed zo .
alvast dank, en iedereen een heel goed jaar toegewenst,
gr Ronald
onderweg gemeten op de snelweg ,mijn vermoeden is de thermostaat en misschien is het ook wel goed zo .
alvast dank, en iedereen een heel goed jaar toegewenst,
gr Ronald
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
70 graden is te koud voor een TDI , en dat is ook niet goed. Hij hoort op 90graden te staan .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Ronald-T4
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
- Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
Even de bus een beetje warm rijden en daarna de slangen naar de radiateur voelen.
Als die beide warm zijn, is de thermostaat defect.
Voor dat de motor 90 graden is, mag er maar 1 slang langzaam warm worden.
Als die beide warm zijn, is de thermostaat defect.
Voor dat de motor 90 graden is, mag er maar 1 slang langzaam warm worden.
- de smederij
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
- Locatie: lopik/drenthe
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
het vermoeden had ik al, het lijkt wel of de brandstoftoevoer net te veel is nu het kouder wordt.
ik zal de slangen even voelen morgen,dan weet ik meer.
wat is het advies ,gelijk thermostaathuis mee vervangen of gaat dit in de regel wel goed.
het is bij mijn sleutelen en weer door.
nog een paar weken en de bus heeft 500.000 km afgerond zonder problemen zelf heb ik er ruim 200.000 ingereden en nog steeds super betrouwbaar en olieverbruik nagenoeg niets en nog nooit stilgestaan.
alvast dank voor de reactie en ik laat even weten of het klopt.
gr ronald
ik zal de slangen even voelen morgen,dan weet ik meer.
wat is het advies ,gelijk thermostaathuis mee vervangen of gaat dit in de regel wel goed.
het is bij mijn sleutelen en weer door.
nog een paar weken en de bus heeft 500.000 km afgerond zonder problemen zelf heb ik er ruim 200.000 ingereden en nog steeds super betrouwbaar en olieverbruik nagenoeg niets en nog nooit stilgestaan.
alvast dank voor de reactie en ik laat even weten of het klopt.
gr ronald
- Multivan Generation
- Berichten: 33775
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
Brandstoftoevoer te veel is altijd al het geval.de smederij schreef:het vermoeden had ik al, het lijkt wel of de brandstoftoevoer net te veel is nu het kouder wordt.
Het overschot aan diesel wordt vanaf de verstuivers via de dieselretourslangetjes naar het brandstoffilter teruggevoerd.
- de smederij
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
- Locatie: lopik/drenthe
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
dat retour verhaal weet ik.
maar denk zelf dat hij meer diesel inspuit als hij nog niet volledig op temperatuur is.
zo voelt het wel in ieder geval.
loopt niet slecht verder maar het kan soepeler.
ik ga eerst kijken wat die slangen doen ,en dan die thermostaat eens vervangen alle sensoren heb ik al gehad.
thanxx gr Ronald
maar denk zelf dat hij meer diesel inspuit als hij nog niet volledig op temperatuur is.
zo voelt het wel in ieder geval.
loopt niet slecht verder maar het kan soepeler.
ik ga eerst kijken wat die slangen doen ,en dan die thermostaat eens vervangen alle sensoren heb ik al gehad.
thanxx gr Ronald
- Multivan Generation
- Berichten: 33775
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
Op die kilometerstand kun je ook serieus gaan denken aan een brandstofpomp revisie.
- Ronald-T4
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
- Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
De pomptiming is bij een koude motor iets vroeger dan bij een warme motor.
Kan zijn dat het net iets anders loopt.
Kan zijn dat het net iets anders loopt.
- de smederij
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
- Locatie: lopik/drenthe
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
afgelopen week de temperatuur gemeten met vorst zat hij op de 65 graden beetje laag
ga wat klussen verzamelen en een dag de brug op, er zit nog een slechte koelbuis in die zweet.
hebben we gelijk alles weer gehad laat wel weten wat het daarna is .
bij deze, iedereen bedankt voor het meedenken weer.
gr ronald
ga wat klussen verzamelen en een dag de brug op, er zit nog een slechte koelbuis in die zweet.
hebben we gelijk alles weer gehad laat wel weten wat het daarna is .
bij deze, iedereen bedankt voor het meedenken weer.
gr ronald
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
De temperatuurmeter in het dashboard geeft alleen streepjes en niet het aantal graden. Volgens de handleiding is 'a' te koud en moet de bedrijfstemperatuur in gebied 'b' liggen. Heeft iemand enig idee welke temperatuur in graden bij de streepjes hoort? Loopt het gewoon in gelijke stappen van 0 naar 100 graden?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- de smederij
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
- Locatie: lopik/drenthe
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
de eerste lange witte streep in zone b meet ik 70 graden via obd op de snelweg.
dus einde streep zone b is volgen mijn 95 graden.
dus einde streep zone b is volgen mijn 95 graden.
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
Goed topic dit! Ook voor mij wat duidelijkheid want onze 2.4 AAB komt nooit in zone B. Niet goed dus...
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
Bij mijn tdi 102pk staat ie warm in zone b, op 10 uur, zomer en winter, en daar rijdt ie fijn bij.
Tdi is langzaam op temperatuur in de winter kan wel 10km duren.
Tdi is langzaam op temperatuur in de winter kan wel 10km duren.
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
Bedankt voor de toelichting. Mijn 2.5 TDI/ACV komt met het koude weer van de laatste dagen maar een klein stukje boven die eerste lange witte streep en ik was bang dat de motor een beetje te koud bleef. Maar volgens jouw meting zit hij dan toch tussen de 70 en 80 graden. Overigens, 's zomers komt hij niet veel hoger. Ik hoef me nooit zorgen te maken over een te hoge temperatuur.de smederij schreef:de eerste lange witte streep in zone b meet ik 70 graden via obd op de snelweg.
dus einde streep zone b is volgen mijn 95 graden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: bedrijfstemperatuur 2.5 tdi ,97
Zijn deze temperaturen ook van toepassing op een 2.4 AAB? Rij er nog maar sinds september mee dus kan ook niet zeggen hoe warm de motor in de zomer wordt... maar 's winters klimt die meter niet echt naar de B zone toe...