Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vervangen koppeling en 2MV

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

vervangen koppeling en 2MV

Bericht door Endebendebus »

Hoi,
Wie heeft er ervaring met het zelf demonteren en vervangen van het 2MV en de koppeling. Vooral het uitbouwen van de bak (zonder brug) is nogal een klusje, begrijp ik! De hoofdlijnen weet ik wel, maar het gaat me om de weetjes tips en trucs.. :jump Wie heeft dit weleens gedaan en wil dit delen.
Alles is welkom, vast bedankt!
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: vervangen koppeling en 2MV

Bericht door slopelrijder »

ik was blij dat ik het uitbesteed had. (aan ismet) het is te doen, maar wel flink wat (zwaar)werk....

hierbij een link naar een "werkomschrijving"
http://www.volksforum.com/forum/showthr ... wissel+acv
deze is voor een tdi... en heb je een acv versnellingsbak; plaats dan een sachs drukgroep en de van de benodigde delen. luk is in mijn gechipte eigenlijk toch te zwak!

vervang ook gelijk de andere onderdelen die men adviseert...
Laatst gewijzigd door slopelrijder op 14 jan 2017, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: vervangen koppeling en 2MV

Bericht door Endebendebus »

Dank je wel. Ik zou het liefst alles laten doen maar helaas wordt het dan een te dure hobby :ie
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: vervangen koppeling en 2MV

Bericht door Harry 341 »

Zou het toch eens aan Ismet vragen...vermeld dan wel even dat je van weetjewel bent..
grt.Harry
Bijlagen
IMG_1072.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: vervangen koppeling en 2MV

Bericht door Endebendebus »

Dank je Harry ik houdt het zeker in gedachten. Fijn zo'n forum :zwaai
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: vervangen koppeling en 2MV

Bericht door sgsdebruijn »

Ergens hier op het forum zwerft mijn klus nog ergens rond. Redelijk uitgebreid naar mijn idee.
Het start met alle benodigde info van T4wiki halen en inlezen, vervolgens kijken wat je verder nog mee wil pakken.
Vervolgens kijken of je voldoende gereedschap hebt om het te doen, bok maken voor bv de bak is wel zo makkelijk als je het met de krik moet doen.

Zoek mijn topic maar ff, ik heb er een weekend over gedaan met extra's, dat was in de carport zonder brug.
Af en toe en handje hulp kan wel zo prettig zijn
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: vervangen koppeling en 2MV

Bericht door Endebendebus »

Dank je, Sebastiaan. Ik zal even zoeken. Moeilijkste moment is ongetwijfeld om de bak eraf en ook vooral er weer op te krijgen. Looiig kreng :groteogen idd met een paar sterke zoons. Ga zoeken naar je topic
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vervangen koppeling en 2MV

Bericht door Pascal-141 »

Het is wel te doen , zo zonder brug , maar de versnellingsbak is vrij zwaar. De bak eraf halen gaat nog , maar terug monteren gaat wat moeilijker .

Ik heb het ook al gedaan , gewoon op de oprit , zonder hefbrug .
Afbeelding

Wat nogal nauw komt , is dat de motor naar voor moet geduwd worden , en daarbij moet je opletten dat je niks beschadigd ( let op dat de inspuitpomp niet tegen de ventilatoren komt , en ook opletten op de slangen enz)
Om de motor naar voor te duwen , word vaak een speciaal hulpstuk gebruikt dat gemonteerd word op de plaats waar normaalgezien de pendelsteun vastzit aan het subframe.
Ik heb gewoon een autokrikje gebruikt ("schaar model" , die zijn compact ) , gewoon tussen subframe en met een houten blokje tegen de motor aan. Als de auto hoog genoeg van de grond af staat , kun je er ook perfect de originele T4 krik voor gebruiken . Werkt ook perfect en handig .

Het is nogal nipt qua ruimte tussen subframe en de "kraag" van de versnellingsbak (waar al de kleine boutjes zitten , links op de onderstaande foto) , als je de bak van de motor afschuift , dus daar even voorzichtig zijn.

Afbeelding

Als je wat technische achtergrond hebt , en sleutelervaring , is het niet zo moeilijk .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: vervangen koppeling en 2MV

Bericht door Endebendebus »

Bedankt Pascal! Nu maar wachten op het voorjaar :winter
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: vervangen koppeling en 2MV

Bericht door Endebendebus »

Toch maar besloten naar Ismet te gaan :toppie
Zelf de onderdelen bij elkaar zoeken,,,Wat ik begrijp uit alle topics over dit onderwerp is dat een Sachs sterker is dan een Luk, maar ook duurder. Maar op Ebay zie ik nergens een hydrolisch druklager erbij! Welke dan te kiezen?
Krukas keering haal ik bij VW. Keerringen van de uitgaande assen ook?
Wie weet raad :nuts
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: vervangen koppeling en 2MV

Bericht door Harry 341 »

Naast Ismet zit zeer grote onderdelen leverancier...dus Ismet zelf kan dat lager echt wel verzorgen..
En deze staat toch echt op Ebay...en meer
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=vw+ ... cat=174100
Grt. Harry..
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: vervangen koppeling en 2MV

Bericht door Endebendebus »

Harry 341 schreef: 16 mei 2017, 06:49 Naast Ismet zit zeer grote onderdelen leverancier...dus Ismet zelf kan dat lager echt wel verzorgen..
En deze staat toch echt op Ebay...en meer
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=vw+ ... cat=174100
Grt. Harry..
Heb hem ge-sms't 😏
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: vervangen koppeling en 2MV

Bericht door René »

Het leuke van Sachs is dat er ook gewoon luk op de delen staat.
Of andersom natuurlijk......

Grtzzz René
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: vervangen koppeling en 2MV

Bericht door Endebendebus »

René schreef: 16 mei 2017, 17:54 Het leuke van Sachs is dat er ook gewoon luk op de delen staat.
Of andersom natuurlijk......

Grtzzz René
Een verzwaarde luk of zo?? Of een duurdere Luk?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: vervangen koppeling en 2MV

Bericht door Endebendebus »

http://www.ebay.de/itm/400760646209?ssP ... 1436.l2649

Is dit een geschikte koppeling (set) EX druklager? lijkt een redelijke prijs, als ik dat nummer google krijg ik LUK... :nuts
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Plaats reactie