Het is wel te doen , zo zonder brug , maar de versnellingsbak is vrij zwaar. De bak eraf halen gaat nog , maar terug monteren gaat wat moeilijker .
Ik heb het ook al gedaan , gewoon op de oprit , zonder hefbrug .
Wat nogal nauw komt , is dat de motor naar voor moet geduwd worden , en daarbij moet je opletten dat je niks beschadigd ( let op dat de inspuitpomp niet tegen de ventilatoren komt , en ook opletten op de slangen enz)
Om de motor naar voor te duwen , word vaak een speciaal hulpstuk gebruikt dat gemonteerd word op de plaats waar normaalgezien de pendelsteun vastzit aan het subframe.
Ik heb gewoon een autokrikje gebruikt ("schaar model" , die zijn compact ) , gewoon tussen subframe en met een houten blokje tegen de motor aan. Als de auto hoog genoeg van de grond af staat , kun je er ook perfect de originele T4 krik voor gebruiken . Werkt ook perfect en handig .
Het is nogal nipt qua ruimte tussen subframe en de "kraag" van de versnellingsbak (waar al de kleine boutjes zitten , links op de onderstaande foto) , als je de bak van de motor afschuift , dus daar even voorzichtig zijn.
Als je wat technische achtergrond hebt , en sleutelervaring , is het niet zo moeilijk .