Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Odorfs [roest]projecten - geen projecten meer zie p15
Re: Odorfs projecten -bumperbalk/spatbord-
En toen kon ik even passen met het spatbord.
De 3 gaten onderaan komen helemaal overeen. Me happy.
De volgende staan helaas weer op z’n kant sorry.
Met wat klemmen is de voeg tussen de motorkap ook mooi.
En dit is de binnenkant van het spatbord.
Ik had dat flapje bijna van het spatbord afgeslepen omdat het bij mijn oude wielrand in de weg zat. Maar met gebruik van een iets groter stukje van de donor komt dat ineens heel mooi uit.
.
De 3 gaten onderaan komen helemaal overeen. Me happy.
De volgende staan helaas weer op z’n kant sorry.
Met wat klemmen is de voeg tussen de motorkap ook mooi.
En dit is de binnenkant van het spatbord.
Ik had dat flapje bijna van het spatbord afgeslepen omdat het bij mijn oude wielrand in de weg zat. Maar met gebruik van een iets groter stukje van de donor komt dat ineens heel mooi uit.
.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Odorfs projecten -bumperbalk/spatbord-
Het gat in de wielkast ter hoogte van de zekeringkast wordt steeds groter ...
Ik was op die plek tegen een stom roestplekje aan aan het hikken. Het vertikale wandje op onderstaande foto net voorbij het ronde gat achter de a-stijl was aan de onderkant wat aangeroest. De wielkast was ter hoogte van het inspectiegat doorgerot en dat wordt allemaal vervangen. Maar dit stukje wilde ik eigenlijk conserveren en laten zitten. Geroest, maar compleet.
Toen kwam er een dialoog in mijn hoofd op gang. Beetje zoals ‘Gollem’ die in de plas aan het staren is.
En het eindoordeel werd -toch opnieuw maken uit vers plaat Odorf!!-
Ik was op die plek tegen een stom roestplekje aan aan het hikken. Het vertikale wandje op onderstaande foto net voorbij het ronde gat achter de a-stijl was aan de onderkant wat aangeroest. De wielkast was ter hoogte van het inspectiegat doorgerot en dat wordt allemaal vervangen. Maar dit stukje wilde ik eigenlijk conserveren en laten zitten. Geroest, maar compleet.
Toen kwam er een dialoog in mijn hoofd op gang. Beetje zoals ‘Gollem’ die in de plas aan het staren is.
En het eindoordeel werd -toch opnieuw maken uit vers plaat Odorf!!-
Laatst gewijzigd door odorf op 20 apr 2020, 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Odorfs projecten -bumperbalk/spatbord-
Voor deze aanpassingen is het wel makkelijk dat ik de deur heb verwijderd.
Alleen is voor het passen van het spatbord weer handig als de deur er weer in zit.
Daarom moet ik dit eerst af hebben, deur terug plaatsen, en dan kan ik pas weer verder met het spatbord.
Zo blijven we lekker bezig ...
Alleen is voor het passen van het spatbord weer handig als de deur er weer in zit.
Daarom moet ik dit eerst af hebben, deur terug plaatsen, en dan kan ik pas weer verder met het spatbord.
Zo blijven we lekker bezig ...
Laatst gewijzigd door odorf op 20 apr 2020, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Odorfs projecten -bumperbalk/spatbord-
Hier zit het stukje vastgelast.
En op onderstaande foto heb ik het oude stukje vast. Met op de achtergrond het afgeslepen en geprimerde nieuwe deel.
Toen het klaar was, was het de moeite wel waard.
En daarna kon ik door met het pasmaken van het stuk spatbord. En daar ben ik gebleven.
Foto is recht naar boven genomen in de wielkast.
Tot de volgende ...
En op onderstaande foto heb ik het oude stukje vast. Met op de achtergrond het afgeslepen en geprimerde nieuwe deel.
Toen het klaar was, was het de moeite wel waard.
En daarna kon ik door met het pasmaken van het stuk spatbord. En daar ben ik gebleven.
Foto is recht naar boven genomen in de wielkast.
Tot de volgende ...
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Odorfs projecten -bumperbalk/spatbord-
Het opvulstukje waar we de vorige keer waren gebleven ... en waar ik het buitenrandje nog even van heb aangepast.
Om echt lekker te passen moet het een beetje aangedrukt worden met een plaatje koper er onder om te voorkomen dat ik in het plaatwerk gaten brand. (Ik ken mijn laskunsten inmiddels).
Toch fijn dat er hier wat oud meubelmakersspul rondzwerft. Zoals een lintzaag. Daarmee is zo’n aandruk-boogje in een handomdraai uit wat vuren gezaagd.
Met deze interessante constructie met een podkrikje krijg ik het lekker op z’n plek geduwd. Het aandruk-boogje is nog net te zien in de wielkast.
Om echt lekker te passen moet het een beetje aangedrukt worden met een plaatje koper er onder om te voorkomen dat ik in het plaatwerk gaten brand. (Ik ken mijn laskunsten inmiddels).
Toch fijn dat er hier wat oud meubelmakersspul rondzwerft. Zoals een lintzaag. Daarmee is zo’n aandruk-boogje in een handomdraai uit wat vuren gezaagd.
Met deze interessante constructie met een podkrikje krijg ik het lekker op z’n plek geduwd. Het aandruk-boogje is nog net te zien in de wielkast.
Laatst gewijzigd door odorf op 25 apr 2020, 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Odorfs projecten -bumperbalk/spatbord-
Ik ga eerst de kant die binnen zit lassen. (Dit zit recht onder de zekeringkast) Daarna wring ik de rest op zijn plek. Het sluit zo binnenin nu goed aan.
Morgen lassen ... joepie!
Ander dingetje was dat de accusteun van de donor nog wat verder uit elkaar moest.
Er zit hier. Én in mijn bus -af fabriek- achterop van die bitumen dreunplaat geplakt. Als ik in de motorruimte op die plek ga lassen ben ik bang dat het onder mijn dashboard langzaam en onbereikbaar wegfikt. En dan brandt de hele bus af. Brandschot, maar dan letterlijk.
Morgen lassen ... joepie!
Ander dingetje was dat de accusteun van de donor nog wat verder uit elkaar moest.
Er zit hier. Én in mijn bus -af fabriek- achterop van die bitumen dreunplaat geplakt. Als ik in de motorruimte op die plek ga lassen ben ik bang dat het onder mijn dashboard langzaam en onbereikbaar wegfikt. En dan brandt de hele bus af. Brandschot, maar dan letterlijk.
Laatst gewijzigd door odorf op 25 apr 2020, 19:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Odorfs projecten -bumperbalk/spatbord-
Daarom gebruik ik het hoekje van mijn eigen bus. (Dat ik heb laten zitten) En daarop las ik dit donordeel vast. Dan zit er onder de lasplaatsen niets dat problemen kan geven. (Alleen lucht/vrije ruimte).
Je kunt hierboven zien dat zelfs de op het oog roestvrije donor, van ik dacht 2001, op de puntlasplaatsen flink aan het roesten is. Je ziet er normaal niets van. Eigenlijk precies hetzelfde als met de wielkast achter het geval was. Een roestvrije T4?? dat bestaat niet
Maar goed, dat is inmiddels ook weggewerkt. (Niet op beeld.) Voorlopig zal het op die plekken niet meer gaan roesten.
En we kunnen proefpassen;
Ik kan het alleen nog niet definitief vastzetten. Eerst moet dat stukje in de wielkast er in. Dan mijn deur terug. Dan passen met het spatbord, vloer met uitsparing voor het brandstoffilter vast ... en dán kan deze steun worden vastgezet.
Nog even wat werk aan de winkel dus.
Je kunt hierboven zien dat zelfs de op het oog roestvrije donor, van ik dacht 2001, op de puntlasplaatsen flink aan het roesten is. Je ziet er normaal niets van. Eigenlijk precies hetzelfde als met de wielkast achter het geval was. Een roestvrije T4?? dat bestaat niet
Maar goed, dat is inmiddels ook weggewerkt. (Niet op beeld.) Voorlopig zal het op die plekken niet meer gaan roesten.
En we kunnen proefpassen;
Ik kan het alleen nog niet definitief vastzetten. Eerst moet dat stukje in de wielkast er in. Dan mijn deur terug. Dan passen met het spatbord, vloer met uitsparing voor het brandstoffilter vast ... en dán kan deze steun worden vastgezet.
Nog even wat werk aan de winkel dus.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Odorfs projecten -bumperbalk/spatbord-
Een volle dag werk is best snel opgeschreven;
Stuk wielkast vastgelast:
Steunbalkje terugplaatsen: (en vastlassen uiteraard)
En in de 2K Epoxy primer.
Nog zoveel te doen ...
Stuk wielkast vastgelast:
Steunbalkje terugplaatsen: (en vastlassen uiteraard)
En in de 2K Epoxy primer.
Nog zoveel te doen ...
Laatst gewijzigd door odorf op 27 apr 2020, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Odorfs projecten -bumperbalk/spatbord-
Tjongejonge Frodo, eindelijk een reactie van mij, ik volg het, petje, nee PET af.
Heb er alle vertrouwen in dat het goed komt, gezien jij met de achterkant heb gedaan ,
Groetjes Peter
Heb er alle vertrouwen in dat het goed komt, gezien jij met de achterkant heb gedaan ,
Groetjes Peter
Re: Odorfs projecten -bumperbalk/spatbord-
En zoals bij elke "oldtimer" maak je nooit een overzicht van kosten en uren
Gewoon een lijstje van pretmomenten (en ik spreek uit ervaring met British Steel exemplaar in mijn garage)
Gewoon een lijstje van pretmomenten (en ik spreek uit ervaring met British Steel exemplaar in mijn garage)
Re: Odorfs projecten -bumperbalk/spatbord-
Hahaha. Dank jullie wel
Uren? Kosten??
Soort bezigheidstherapie. Dat kost veel tijd en geld.
Vandaag weer wat geld uitgegeven aan een nieuwe fles las-gas. Zal je zien, net in het weekeind op. Maar gelukkig is er zaterdags nog wat open. En toen ik met de nieuwe fles naar buiten kwam stond er nog wat antiek voor de deur.
De witte is een ‘paneeltje’ uit bouwjaar 93-94. Maar dan inmiddels zonder surf-sticker. En dit was een 2.4 hoorde ik toen hij vlak daarna wegreed.
Het reparatiedeel is inmiddels voorzien van kleur. En op de lasplaatsen voorzien van doorlasbare primer.
En op de afbeelding hieronder is hij vastgelast. Omdat er op een aantal plaatsen flink dik staal onder zat moest ik het vermogen wat opschroeven en is een deel van de lak weggefikt. Maar dit brengen we na het slijpen gewoon weer opnieuw aan.
Uren? Kosten??
Soort bezigheidstherapie. Dat kost veel tijd en geld.
Vandaag weer wat geld uitgegeven aan een nieuwe fles las-gas. Zal je zien, net in het weekeind op. Maar gelukkig is er zaterdags nog wat open. En toen ik met de nieuwe fles naar buiten kwam stond er nog wat antiek voor de deur.
De witte is een ‘paneeltje’ uit bouwjaar 93-94. Maar dan inmiddels zonder surf-sticker. En dit was een 2.4 hoorde ik toen hij vlak daarna wegreed.
Het reparatiedeel is inmiddels voorzien van kleur. En op de lasplaatsen voorzien van doorlasbare primer.
En op de afbeelding hieronder is hij vastgelast. Omdat er op een aantal plaatsen flink dik staal onder zat moest ik het vermogen wat opschroeven en is een deel van de lak weggefikt. Maar dit brengen we na het slijpen gewoon weer opnieuw aan.
Laatst gewijzigd door odorf op 02 mei 2020, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Odorfs projecten -bumperbalk/spatbord-
Hier zicht op het schuine verstevigingsbalkje. Normaal is alleen de voorzijde die op de bumperbalk aansluit afgelakt. De rest staat normaal alleen in de grondlaag. (En bodembescherming)
Omdat dit toch wel een klassieke zwakke plek is heb ik dit balkje van binnen en van buiten meerdere lagen 2k Epoxy primer én meerdere lagen 2k kleurlak gegeven.
En hier is mijn geknutselde overgang van eerste bouwjaren (vast spatbord en iets hoger vloertje) naar bevestiging schroefbaar spatbord (en lager vloertje) van de latere bouwjaren te zien. Het oude vloerdeel zat vroeger dus net onder de beige vlek. En nu 4cm lager.
En op onderstaande foto is het hoekstukje geplaatst dat ook voor de schroefbevestiging nodig is. Bij het gelaste spatbord is daar een grote lip aan het spatbord zelf op twee plaatsen aan de A-stijl gelast.
Tot zover weer,
Groetjes
Omdat dit toch wel een klassieke zwakke plek is heb ik dit balkje van binnen en van buiten meerdere lagen 2k Epoxy primer én meerdere lagen 2k kleurlak gegeven.
En hier is mijn geknutselde overgang van eerste bouwjaren (vast spatbord en iets hoger vloertje) naar bevestiging schroefbaar spatbord (en lager vloertje) van de latere bouwjaren te zien. Het oude vloerdeel zat vroeger dus net onder de beige vlek. En nu 4cm lager.
En op onderstaande foto is het hoekstukje geplaatst dat ook voor de schroefbevestiging nodig is. Bij het gelaste spatbord is daar een grote lip aan het spatbord zelf op twee plaatsen aan de A-stijl gelast.
Tot zover weer,
Groetjes
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Odorfs projecten -bumperbalk/spatbord-
En vandaag kon ik eindelijk kleur bekennen.
Het vloerje;
En de accusteun.
Lasplaatsen zijn hier weer afgeplakt.
Het vloerje;
En de accusteun.
Lasplaatsen zijn hier weer afgeplakt.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Odorfs projecten -bumperbalk/spatbord-
Ik heb maar meteen de hele binnenzijkant meegenomen met de lak. Spuitbus 2K lak kun je anders toch binnen afzienbare tijd weggooien. (Had ik niet moeten doen ... achteraf had ik dan beter uitgekomen bij het lakken van het spatbord ...)
Ook zijn alle openingen en naden aan de onderkant met nadenkit ingesmeerd. (het schuine balkje en de overgang oud en nieuw plaatwerk in de wielkast)
Ook zijn alle openingen en naden aan de onderkant met nadenkit ingesmeerd. (het schuine balkje en de overgang oud en nieuw plaatwerk in de wielkast)
Laatst gewijzigd door odorf op 09 mei 2020, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Odorfs projecten -bumperbalk/spatbord-
Spatbord groen gespoten. Mijn oude spatbord ...
Je zou er toch een nieuwe schroefbare opzetten?
Ja ... dat gaat nog steeds gebeuren. Maar die beige past net niet helemaal lekker. Iets teveel gebogen terwijl hij nog met kit vast zat denk ik. Daar moet ik nog eens rustig naar kijken. Maar ik wil dit ook wel weer eens klaar hebben. Daarom besloten om mijn oude spatbord te gebruiken. Scheelt weer tijd dacht ik. Hij wordt wél schroefbaar overigens.
Ik heb de opengeboorde puntlasgaten in de onderrand volgelast en afgeslepen. Alleen dat randje spuiten dacht ik. Maar omdat er ondertussen wat krassen in waren ontstaan besloten om het hele spatbord op te schuren en te spuiten. Dat redde ik nog net met de inhoud van mijn spuitbus 2K lak.
Nou ja, net niet eigenlijk, want ik bleek in mijn zuinigheid de onderkant over geslagen te hebben.
Met het overspuiten gister maar eerst alles weer opgeschuurd. En daarna een nieuwe 2K spuitbus aangebroken. Het is niet anders. Maar de tijdwinst door het gebruiken van mijn oude spatbord ben ik geloof ik nu wel kwijt.
Ondertussen ook mijn nieuwe radiateur en nieuwe koelventilatoren samengesteld en samen met wat onderdeeltjes van mijn oude koeler compleet gemaakt.
Je zou er toch een nieuwe schroefbare opzetten?
Ja ... dat gaat nog steeds gebeuren. Maar die beige past net niet helemaal lekker. Iets teveel gebogen terwijl hij nog met kit vast zat denk ik. Daar moet ik nog eens rustig naar kijken. Maar ik wil dit ook wel weer eens klaar hebben. Daarom besloten om mijn oude spatbord te gebruiken. Scheelt weer tijd dacht ik. Hij wordt wél schroefbaar overigens.
Ik heb de opengeboorde puntlasgaten in de onderrand volgelast en afgeslepen. Alleen dat randje spuiten dacht ik. Maar omdat er ondertussen wat krassen in waren ontstaan besloten om het hele spatbord op te schuren en te spuiten. Dat redde ik nog net met de inhoud van mijn spuitbus 2K lak.
Nou ja, net niet eigenlijk, want ik bleek in mijn zuinigheid de onderkant over geslagen te hebben.
Met het overspuiten gister maar eerst alles weer opgeschuurd. En daarna een nieuwe 2K spuitbus aangebroken. Het is niet anders. Maar de tijdwinst door het gebruiken van mijn oude spatbord ben ik geloof ik nu wel kwijt.
Ondertussen ook mijn nieuwe radiateur en nieuwe koelventilatoren samengesteld en samen met wat onderdeeltjes van mijn oude koeler compleet gemaakt.
Laatst gewijzigd door odorf op 09 mei 2020, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<