Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

passtuk voor dakdragers hefdak

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

passtuk voor dakdragers hefdak

Bericht door brugseb »

hallo
overweeg om toch dakdragers te monteren op mijn hefdak (T4 '92); bij Poptop kan je speciale voetjes kopen, maar de prijs lijkt me erg hoog :ie - heeft iemand weet van een alternatief? Alvast bedankt.
grtz
Bart
Laatst gewijzigd door brugseb op 01 feb 2017, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: kit voor dakdragers hefdak

Bericht door Hella »

Van Westfalia "Van Conversion" bestaat het zgn Translift systeem (bestelnummer 218 001 434 001). Die kreeg ik er bij bij aanschaf van de camper.
Dat bestaat uit 4 voetjes die permanent (dmv boren) op het hefdak worden geplaatst en 2 dragers die in die voetjes vallen en tevens worden verankerd onder de zijkanten van het hefdak.
Er is ongetwijfeld goed over nagedacht; de maximale daklast goed verdeeld over de voetjes op het hefdak en de borging van de rails tegen opwaartse druk.
Nadeel van het systeem is dat het waarschijnlijk nooit compleet wordt aangeboden omdat als de voetjes worden verwijderd er altijd gaten in het dak achterblijven. Weet niet of ze nog nieuw te koop zijn.
Verder moet je er op letten dat bij de oudere Westfalia's als je dit systeem wilt installeren ook de dakscharnieren moeten worden vervangen door de nieuwe scharnieren (bestelnummer 918 001 113 077).
Ik heb het systeem er dus op- en bijzitten, maar heb het tot nu toe nog niet gebruikt.
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 229
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: passtuk voor dakdragers hefdak

Bericht door Blue Moon »

Hoi Brugseb,
Ik heb een alu rail in de vorm van een U geplaatst op de hele lengte van het hefdak. Zo kan ik met de afstanden spelen. Daarop plaats ik mijn dakdragers.
Dit profiel is vastgemaakt met allen vijzen en sikaflex 221. Achter de vijzen zijn er plaatjes voor de versteviging. Het profiel is 1,5mm dik en kost twee keer niks. Het oogt mooi, we hebben al veel winden getrotseerd, mistral en tramontane, en er is nooit iets weggevlogen! Veel succes, laat iets weten!
<;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: passtuk voor dakdragers hefdak

Bericht door brugseb »

tx Paul
op foto kan ik niet goed zien of dit U- of eerder een L-profiel is dit laatste lijkt eenvoudiger om monteren. Hoe heb jij die gemonteerd? Vijzen, bout doorheen dak, montagekit? Ik neem aan dat het er dan niet echt toe doet welk type dakdrager je dan monteert?
@Hella: gelijkaardige voetjes zijn ook bij Poptop te koop, maar ik vind ze gewoon verschrikkelijk duur... en veel klooien met andere scharnieren en dergelijke is me ook teveel gedoe :bonk ik ga wel es achter die referentie aan die je doorgaf
greetz
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 229
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: passtuk voor dakdragers hefdak

Bericht door Blue Moon »

Hoi Bart,
Voilà, hier een foto van het profiel.
Dus gaatje geboord, profiel geplaatst met aan de binnenkant een plaatje als versteviging, en klaar is kees.
Het type dakdrager is deze die erop past.
Onze plooiboot die we erop bevestigen weegt 22 kg.
Succes!

Afbeelding
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: passtuk voor dakdragers hefdak

Bericht door brugseb »

super, tx voor de extra foto!
Leuk bootje trouwens :toppie
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Plaats reactie