Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Legale extra zitplaats ?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Legale extra zitplaats ?

Bericht door Erwin L »

Heb het met de zoekfunctie niet echt kunnen vinden. De vraag is als volgt:

Op de website van Aart Camperinbouw las ik het volgende:

"In oudere kampeerauto's staat het aantal zitplaatsen niet op het kentekenbewijs. Daar mogen tijdens het rijden alle zitplaatsen worden gebruikt die gordels hebben."

Op het kentekenbewijs van mijn T4 bouwjaar 1998 (bedrijfswagen, inrichting kampeerauto, WV1) staan geen zitplaatsen vermeld. Als ik daar een bankje inzet zoals op de foto, en ik zet dat deugdelijk vast met bouten door de vloer, wordt dan die ene zitplaats met gordel een legale zitplaats ? Waarop ik dus zonder problemen een derde persoon kan laten meerijden ?

Of zie ik iets voor de hand liggends over het hoofd ?

Afbeelding
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Legale extra zitplaats ?

Bericht door Pascal-141 »

Waar wil je dat bankje plaatsen ? Vooraan in de plaats van een passagierstoel ? Of op de 2e rij ?

Het bankje vanop de foto past niet vooraan , dat is een bankje voor de 2e rij en die is voorzien om met bolkopbouten (paddestoelbouten) vast te klikken .
Vooraan kun je best gewoon een bijrijdersbankje plaatsen , past gewoon over de bouten van je passagierstoel .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Legale extra zitplaats ?

Bericht door Snautzer »

Met wv 1 heb je een gewone transporter en krijg je achterin geen goedgekeurde zit plaatsen.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Legale extra zitplaats ?

Bericht door Snautzer »

jan2009 schreef:
Snautzer schreef:Met wv 1 heb je een gewone transporter en krijg je achterin geen goedgekeurde zit plaatsen.
Sinds wanneer is dat ?

Wij rijden een WV1 van bouwjaar 2002 en bij de keuring in 2010 is door de rdw onze bank goedgekeurd voor zitplaatsen tijdens het rijden.
4 zitplaatsen op kenteken.

Afbeelding

l.
Slaapbank . ( viewtopic.php?t=28353)

kijk hier

Clipboard01.jpg
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Legale extra zitplaats ?

Bericht door Erwin L »

Aj, geen simpel antwoord dus.......

Mijn bus is gekentekend in mei 1998

Voorin heb ik twee draaistoelen, dat blijft zo.

Het bankje komt in de rijrichting met de voorzijde van de zitting ter hoogte van de c-stijl. Zo krijg ik een prettig woongedeelte waarin we tegenover elkaar kunnen zitten. De neergeklapte rugleuning gaat onderdeel worden van het bed.

Het is niet de bedoeling de wagen permanent voor 3 personen te gebruiken. Het zou alleen wel handig zijn om incidenteel een passagier mee te kunnen nemen, iets wat ik nu dus nooit doe. Dit is echter ondergeschikt aan de beoogde functie van het bankje. Het bankje komt er evengoed. Het zou gewoon een prettige bijkomstigheid zijn. Maar alleen als het legaal is, al was het maar met het oog op de verzekering.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Legale extra zitplaats ?

Bericht door Erwin L »

Volgens het schema van Snautzer zou het dus mogen. Maar: is dat nog actueel ?
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Legale extra zitplaats ?

Bericht door Mickel Moen »

Datum eerste toelating is bepalend. De regelgeving van dat moment dus. Anders zou iedereen bij wijziging van de regeleving en waarbij niet meer voldaan wordt aan de gewijzigde regelgeving, moeten gaan aanpassen.

Verder is dus bepalend of de basis een bedrijsauto is of een personenauto.

Voor alle bussen van 1april 2008 en ouder is het schema dus van toepassing.

Heb je een jongere bus, zul je dus moeten uitzoeken, op welke datum de regelgeving weer gewijzigd is.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Legale extra zitplaats ?

Bericht door Erwin L »

Zo, het bankje is gekocht en ook al opgehaald. Ik ben er erg blij mee, want het is precies dezelfde stof als op mijn draaistoelen (en de deurpanelen viewtopic.php?f=5&t=55122). Prijs was goed te doen en ook de bolkop bouten zijn meegeleverd. Goed werk Jan Kamper !

Afbeelding

Afbeelding

Nu alleen nog de tijd vinden om hem netjes in de bus te monteren.........
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Legale extra zitplaats ?

Bericht door Scandibus »

Mickel Moen schreef:Datum eerste toelating is bepalend. De regelgeving van dat moment dus. Anders zou iedereen bij wijziging van de regeleving en waarbij niet meer voldaan wordt aan de gewijzigde regelgeving, moeten gaan aanpassen.

Voor alle bussen van 1april 2008 en ouder is het schema dus van toepassing.

Geert, weet je dat zeker? Ik ben bang dat de datum van ingebruikname maatgevend is, niet de eerste toelating.

Onze bussen worden vaak eerst als bedrijfsauto gebruikt en pas jaren later als campers gekeurd en dus dan pas zodanig in gebruik genomen.

Dan is dus de regelgeving van het moment van de camper-toelating maatgevend.

Voorbeeld: mijn T5 is in januari 2008 voor het eerst toegelaten, maar pas in 2014 als camper gekeurd en in gebruik genomen.

Hier geldt dus niet het schema van voor 1 april 2008 dacht ik zo. :groteogen
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Legale extra zitplaats ?

Bericht door Erwin L »

Daar zit zeker iets in, klinkt ook heel logisch. Alleen: waar staat die datum ? Toen ik mijn bus kocht stond die al op camperkenteken, hoe kom ik erachter wanneer die gekeurd is ?
T5 1,9 Tdi 2004
Plaats reactie