Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

versnellingsbakolie verversen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

versnellingsbakolie verversen

Bericht door robertTREBOR »

beste wjw.

ik wil er nog eens met nadruk op wijzen hoe belangrijk het is om zeker na 10 jaar schakelen en wel een mis-schakelen met een hoop tandengepoets om de olie in de bak te vervangen voor verse schone olie.

de olie ziet er na 10 jaar niet meer uit en zit vol metaalslijpsel en vaak zwaar onder peil. een bak die in de soep loopt ligt op de loer, en helemaal als je er een trekhaak achter hebt en alles flink loopt te belasten.

vorige week een kleine auto voor me vriendin gekocht , 12 jaar oud , ook de bakolie eruit laten lopen, zat nog maar 0.5 liter in ipv 2.0 liter !! en ook vol metaalslijpsel en verontreinigingen, het was de olie nog uit 2005 !

kosten nog geen 60 euro en je bespaart je een gereviseerde bak kopen wat je ca 1200 kost ??

het gekke is dat bijna geen enkele garage je hier attent op maakt.

gewoon doen ! kost weinig bespaart je heel veel ellende en kosten !
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: versnellingsbakolie verversen

Bericht door rick_k »

Heb ik toch net een gereviceerde en tevens nu gemodificeerde versnellingsbak onder de T4 zitten... Ding was vorig jaar in elkaar gelopen...

Je kunt ook op eurol olie kijken wanneer het moet, welke olie erin moet en hoeveel. Best handig.

mvg Rick
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: versnellingsbakolie verversen

Bericht door jos_br »

Wanneer een bak niet lekt kan er geen olie weg zijn, moet de olie dus altijd op peil staan. Wanneer dit peil niet klopt dien je de lekkage op te lossen...
Ik ben geen voorstander van het vervangen van deze olie, heb bijv. onze A3 nog nooit deze olie vervangen terwijl deze nu 600000km goed schakelend doorgaat. Deze lekt dus absoluut niet en staat nog steeds op peil én ziet er nog steeds schoon uit. Ook onze T4 houden we qua lekkage goed in de gaten en zolang deze niet lekt doe ik er niets mee.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Beckontheroad
Berichten: 2137
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: versnellingsbakolie verversen

Bericht door Beckontheroad »

black bulli schreef:Aanvulling :tussen 60.000 en 80.000 wissel van olie niet de bak :bifun

Geldt dat ook voor het motorblok..?..:jump


JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: versnellingsbakolie verversen

Bericht door jos_br »

black bulli schreef:Aanvulling :tussen 60.000 en 80.000 wissel van olie niet de bak :bifun
Voor de T4 automaat echter........ :lach

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: versnellingsbakolie verversen

Bericht door robertTREBOR »

Nog even ter aanvulling;

Ik heb in de jaren 1995 - 2004 ca 150 vw bussen per jaar verkocht vanaf mijn bedrijf in Capelle ad IJssel.

De dubbele cabine busjes waren niet aan te slepen omdat de partikulieren tegen grijs kenteken tarief spotgoedkoop met 6 personen diesel konden rijden, ergens in 2004 is dat veranderd en werd het peperduur om als partikulier in een bestel bus te rijden, ik ben toen gestopt en in het vastgoed verder gegaan. Dat had ik eerder moeten doen eigenlijk ....

Ook verkocht ik aan leuke WJW fans , al met al leuke tijd geweest , mijn website was destijds www.mooiebus.nl

Als een busje 10 jaar oud is en hij lekt 1 druppel per 2 dagen, dan ziet niemand die lekkage. dat zijn wel 180 druppels per jaar

en zeg 2000 druppels in 10 jaar. Dat verklaart waarom er nog maar een halve liter in zit ipv 2 liter na 10 jaar.

Ik verkocht die busjes met garantie, in het begin moest toch wel regelmatig een bak voor garantie vergoeden omdat deze in

de soep was gelopen. Dit kwam ook vaak omdat de oude eigenaar alleen koste stukjes reed en de nieuwe eigenaar er

bijvoorbeeld een trekhaak onder liet zetten en met een aanhanger erachter van 1000 km ging rijden.

En dan met een bak zwaar onder peil en enorme vervuiling van metaalslijpsel in dat beetje olie, hup bak naar de klote !

Hup weg was mijn winst weer door zo een dure garantie klus.

Ik ging vanaf dat moment alle versnellingsbakken checken !!

Echt ongelooflijk wat een bagger er na 10 jaar in die versnellingsbak zat ! bomvol metaalslijpsel en de olie helemaal niet meer

op olie lijken door alle vervuiling. En vaak veels te weinig olie in de bak waardoor de bovenste lagers amper gesmeerd of

gekoeld werden, van de 150 busjes op jaar basis waren de meeste hoognodig aan nieuwe olie toe.

Vanaf het moment dat ik die versnellingsbakken standaard ging verversen heb ik nooit meer een kapotte versnellingsbak voor

garantie hoeven te doen.

Vorige week auto gekocht bouwjaar 2005 ik naar de garage , bak laten controleren die NIET lekte, zat er ook maar 0.5 liter vieze

olie in vol slijpsel, 2 liter verse olie erin bespaart met voor die ca 60 euro ook hele bak revisie in de toekomst.

Schakelt ook stuk soepeler en met een gerust hart klaar voor de toekomst.

Ik door schade en schande wijs geworden wil ik jullie deze tip zeker niet onthouden !

doe er je voordeel mee en laat aub ook even weten als je laat verversen hoe je bevinding is.
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 08 mar 2017, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: versnellingsbakolie verversen

Bericht door rick_k »

De blauwe I (TDI 88 pk) loopt standaard in elkaar.
Bij mij ook. Hij liep eerst heel goed, maar ik had er een trekhaak onder gezet, autoambulance erachter en hoppa alle ponys aan de gang gezet...

Maar goed ik had het al een beetje verwacht, hij schoot soms uit zijn 5.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: versnellingsbakolie verversen

Bericht door Ronald-T4 »

Bakolie vervangen is zeker aan te raden.
Doe het bij onze auto's standaard elke 2 jaar.
Dan heeft het al een hele andere kleur dan origineel en het schakelen gaat
dan merkbaar soepeler.
Bij de vrachtwagengarage waar ik werk, is het voorgeschreven om het elke 2 ton te vervangen
Net als de cardanolie.
Die laatste is dan soms zo zwart als de nacht.
jordydereus

Re: versnellingsbakolie verversen

Bericht door jordydereus »

Klopt helemaal Robert.
Ook de fabrikant is daar deels schuldig aan.
Bij sommige merken zijn de vulopeningen lager gemaakt.
En dus kortere levensduur van de bak.

Voorbeeld.
Opel kadett e 1990
Opel astra 1999

Scheelt zeker 5 cm in hoogte.
Exact zelfde bak.
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: versnellingsbakolie verversen

Bericht door raf_construct »

jordydereus schreef:Klopt helemaal Robert.
Ook de fabrikant is daar deels schuldig aan.
Bij sommige merken zijn de vulopeningen lager gemaakt.
En dus kortere levensduur van de bak.

Voorbeeld.
Opel kadett e 1990
Opel astra 1999

Scheelt zeker 5 cm in hoogte.
Exact zelfde bak.
Dit heeft VW destijds ook gedaan bij de polo bakken. Zijn dertig jaar in productie geweest, bij de laatste modellen zit er standaard minder olie in. Scheelt in verbruik én in productiekost dus dat komt goed uit. Maar de levensduur wordt er niet beter op.

Ik wissel de olie standaard als ik een auto pas aankoop. Ook al is die zijn hele leven bij VW op onderhoud geweest, meestal is die olie gewoon zwart, en onder het peil. Er is geen enkel argument mogelijk om dit nooit te controleren of te verversen.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
peter 882
Berichten: 259
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:26
Locatie: Emmen

Re: versnellingsbakolie verversen

Bericht door peter 882 »

Tegen de 5 ton aan deze vernellingbak olie
Tegen de 5 ton aan deze vernellingbak olie

T4 102 pk bouwjaar 2002 had achteraf niet nodig geweest.

Gr Peter 882 :T44EVER
P.Donker Metselwerken voor al uw Metsel en voegwerken
Gebruikersavatar
Remco181
Berichten: 571
Lid geworden op: 01 feb 2014, 18:35
Locatie: Vledderveen - Stadskanaal
Contacteer:

Re: versnellingsbakolie verversen

Bericht door Remco181 »

Vandaag bij mijn T4 uit 2000 gecontroleerd. Peil was iets te laag, maar olie mooi schoon...
Volkswagen T5 HighLine 2006 2.5 Tdi 340 dubbele cabine
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Gebruikersavatar
willemvanbenthem
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 okt 2016, 21:16

Re: versnellingsbakolie verversen

Bericht door willemvanbenthem »

Ook de bakolie vernieuwd. Zat 2 liter in en zag er wel schoon uit. Weer 2,5 l. erin gedaan. Op zich zo gebeurd. Alleen het (de)monteren van die beschermbak/plaat die eronder zit, is nog het meeste werk.

Vraag me wel af waarom VW geen magneetstop gebruikt. Had mijn Volvo wel; en op die manier blijft al het ijzerslijpsel aan de stop plakken. Ideaal!
T4; 2,5 tdi kombi 75 KW (99 KW en 310 NM tuning) ; 2002
Gebruikersavatar
willemvanbenthem
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 okt 2016, 21:16

Re: versnellingsbakolie verversen

Bericht door willemvanbenthem »

Dus als ik bovenstaande berichten lees en het goed begrijp, dan doen de autofabrikanten met opzet minder olie in de bakken om kosten te besparen; en zodat de bakken eerder kapot gaan.
In de T4 moet dus 2,5l. Is het dan niet verstandig om er bijv. 3,5 liter in te doen? Bij mij staat ie toch heel schuin als ik hem op de hoge blokken rijd; dus ik denk dat ik er wel 5 liter in kan krijgen.
T4; 2,5 tdi kombi 75 KW (99 KW en 310 NM tuning) ; 2002
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: versnellingsbakolie verversen

Bericht door koensch »

willemvanbenthem schreef: 05 jul 2017, 19:31 Dus als ik bovenstaande berichten lees en het goed begrijp, dan doen de autofabrikanten met opzet minder olie in de bakken om kosten te besparen; en zodat de bakken eerder kapot gaan.
In de T4 moet dus 2,5l. Is het dan niet verstandig om er bijv. 3,5 liter in te doen? Bij mij staat ie toch heel schuin als ik hem op de hoge blokken rijd; dus ik denk dat ik er wel 5 liter in kan krijgen.
4 jaar geleden een ruilbak laten plaatsen. bak is toen afgevuld met 3.0L olie. zodra ik bij de 6ton kom, laat ik de olie verversen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Plaats reactie