Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
- Robert 99T4CA
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 06 mei 2019, 23:07
- Locatie: Haarlem
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Wauw goede tip van de brandblusser! Precies wat we zochten
1999 Volkwagen California, 2.5TDI AJT, 130 pk, 270 Nm, 380.000+ km
- krekwakwol
- Berichten: 4010
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Hoe bevallen je Beaut agm accu's
Ik heb er ook een besteld voor ons busje, deze komt ook onder de bestuurders stoel.
Ik heb er ook een besteld voor ons busje, deze komt ook onder de bestuurders stoel.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Goeie vraag. Ik weet het op dit moment niet zo goed. Laatste keer dat we voor de corona nog met de bus weg waren zag ik wat vreemde waarden op de accu monitor. Deze gaf 90% aan terwijl de spanning nog maar 12.09V was. Dat is natuurlijk een beetje raar. Nu was het wel koud buiten en kan de buitentemperatuur en het inschakelen van de kachel daar wel wat te maken mee gehad hebben. Dus wanneer we weer weg kunnen ga ik het wat beter in de gaten houden. Maar nu lijkt het erop dat de spanning van de accu's wat snel wegzakt.krekwakwol schreef: ↑01 mei 2020, 15:24 Hoe bevallen je Beaut agm accu's
Ik heb er ook een besteld voor ons busje, deze komt ook onder de bestuurders stoel.
gr René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
- krekwakwol
- Berichten: 4010
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Je hebt geen zonnepanelen hè, komen die er nog op of red je het zonder.
Ik wil er wel 2 van 60Wp op, zodat ik minder afhankelijk van walstroom ben.
Ik wil er wel 2 van 60Wp op, zodat ik minder afhankelijk van walstroom ben.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Voorlopig doen we het zonder. Ik heb de accu capaciteit voornamelijk in de winter nodig voor de dieselkachel en dan doen panelen niet zo veel vermoed ik.
Waarom je keuze voor 60Wp. 2x100Wp zou ook moeten passen?
Gr
René
Waarom je keuze voor 60Wp. 2x100Wp zou ook moeten passen?
Gr
René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
- krekwakwol
- Berichten: 4010
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Ik plaats maar één 100 Ah accu, en denk dan aan 120 Wp genoeg te hebben, er hoeft alleen maar een koellade van 45 W op en wat ledlampjes en af en toe een mobiel opladen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
moosev schreef: ↑07 mar 2017, 18:59 Jan 2017
De bus had geen radio, dus eerst maar eens een eenvoudige dubbel-DIN unit van Pioneer er in gebouwd. Geen CD speler, wel een usb aansluiting en bluetooth. Én een aansluiting voor een achterzichtcamera. Het bestaande microfoontje van de oorspronkelijke parrot kon met een adapter geschikt gemaakt worden voor de radio. De achteruitrijcamera, ook van Pioneer, boven de kentekenplaat gemonteerd en we hadden zicht! Het automatisch omschakelen op het achterlichten signaal wil nog niet helemaal werken maar dat komt wel. Lijkt een spanningsniveau probleem te zijn. Wanneer de motor niet draait werkt het prima, zodra de motor draait wordt het een willekeurig verhaal. Op de radio kunnen we handmatig de camera selecteren dus dat werkt ook. Camera is er ingelijmd met Sikaflex maar moet nog verder netjes afgewerkt worden.
5-DSCN0193.jpg4-DSCN0194.jpg
gr. René
- krekwakwol
- Berichten: 4010
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Het worden trouwens 2 80Watt zonnepanelen in serie geschakeld, de 60watt waren wat moeilijk te leveren, dus krijg ik voor de zelfde prijs 2 van 80, ik plaats er een Victron smart Solar Charger mppt 75/15 bij.
Die moet mijn accu wel vol houden tijdens het vrij staan.
Die moet mijn accu wel vol houden tijdens het vrij staan.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
September 2020
Tijd voor een kleine update. De accu's lijken zich na een goede oplaadbeurt weer hersteld te hebben. Spanningen geven weer de juiste waarden aan. Verder alleen wat klein onderhoud aan de bus gedaan. Nieuw interieurfilter, de ruitenwissers weer vervangen en ook de koe weer een keer vervangen. Laatste versie van ebay was geen beste, het loeien duurde af en toe weer erg lang. Het is weinig werk om er een nieuwe in te zetten, dus dat maar even gedaan. Eens kijken hoe lang deze het stil houdt.
Verder de bus weer winterklaar gemaakt. De kachel een tijdje op vol vermogen aangehad om lekker schoon te branden. Uitblaastemperatuur was rond de 110gr, dus lijkt mij wel ok. Paar graden meer dan de vorige keer zag ik. In de winter hebben we de hoge uitblaasmond er op, in de zomer de platte, dus deze ook weer omgewisseld. Verder de zelfgemaakte bussjaal er weer in gelegd.
Nog wat kleine reparatie werkzaamheden verricht aan het gasstel en een gordijntje. Één pit van het gasstel wilde niet aanblijven, dus deze maar eens open geschroefd en schoon geblazen. Dit lijkt voldoende geweest te zijn, de pit gaat weer goed aan en blijft weer branden.
Van één van de plisse gordijntjes was de spanning van de draadjes weg. Dus het gordijntje bleef niet meer hangen. Dit bleek een verschoven schroefje te zijn die het touwtje op spanning houdt. Dus dat ook weer snel verholpen.
Gr
René
Tijd voor een kleine update. De accu's lijken zich na een goede oplaadbeurt weer hersteld te hebben. Spanningen geven weer de juiste waarden aan. Verder alleen wat klein onderhoud aan de bus gedaan. Nieuw interieurfilter, de ruitenwissers weer vervangen en ook de koe weer een keer vervangen. Laatste versie van ebay was geen beste, het loeien duurde af en toe weer erg lang. Het is weinig werk om er een nieuwe in te zetten, dus dat maar even gedaan. Eens kijken hoe lang deze het stil houdt.
Verder de bus weer winterklaar gemaakt. De kachel een tijdje op vol vermogen aangehad om lekker schoon te branden. Uitblaastemperatuur was rond de 110gr, dus lijkt mij wel ok. Paar graden meer dan de vorige keer zag ik. In de winter hebben we de hoge uitblaasmond er op, in de zomer de platte, dus deze ook weer omgewisseld. Verder de zelfgemaakte bussjaal er weer in gelegd.
Nog wat kleine reparatie werkzaamheden verricht aan het gasstel en een gordijntje. Één pit van het gasstel wilde niet aanblijven, dus deze maar eens open geschroefd en schoon geblazen. Dit lijkt voldoende geweest te zijn, de pit gaat weer goed aan en blijft weer branden.
Van één van de plisse gordijntjes was de spanning van de draadjes weg. Dus het gordijntje bleef niet meer hangen. Dit bleek een verschoven schroefje te zijn die het touwtje op spanning houdt. Dus dat ook weer snel verholpen.
Gr
René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
-
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
- Locatie: Swalmen
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Tip voor je brandblusser, doe er een klittebandje omheen.
We zijn een aantal jaren geleden bij een klapband met de california op onze rechter zijkant beland. De rook sloeg naar binnen en linker portier was te zwaar om te openen. Blusser was uit houder gevlogen, niet meer te vinden en grote paniek.
Hammertje om ruit in te slaan was trouwens ook uit houder. Zit nu ook klittebandje om. Achterklep kun je nu ook van binnen openen. Aldoende leert men.
We zijn een aantal jaren geleden bij een klapband met de california op onze rechter zijkant beland. De rook sloeg naar binnen en linker portier was te zwaar om te openen. Blusser was uit houder gevlogen, niet meer te vinden en grote paniek.
Hammertje om ruit in te slaan was trouwens ook uit houder. Zit nu ook klittebandje om. Achterklep kun je nu ook van binnen openen. Aldoende leert men.
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
September 2020
De eerder geplaatste USB lader had een tikje gehad met het kabeltje erin en was zodoende niet helemaal betrouwbaar meer. Er zat intern iets los.
Dus een nieuwe besteld maar dan één met een snellaadfunctie, een zogenaamde QC3.0. Deze geeft een variabele spanning (3.6 V tot 22V) af afhankelijk van de laadchip van het aangesloten apparaat. Dus niet de standaard USB 5V.
Gaat inderdaad een stuk sneller zo met 9V. Telefoon geeft ook aan dat deze aan het 'snelladen' is.
De eerder geplaatste USB lader had een tikje gehad met het kabeltje erin en was zodoende niet helemaal betrouwbaar meer. Er zat intern iets los.
Dus een nieuwe besteld maar dan één met een snellaadfunctie, een zogenaamde QC3.0. Deze geeft een variabele spanning (3.6 V tot 22V) af afhankelijk van de laadchip van het aangesloten apparaat. Dus niet de standaard USB 5V.
Gaat inderdaad een stuk sneller zo met 9V. Telefoon geeft ook aan dat deze aan het 'snelladen' is.
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Ik zie dat je leuke plize gordijntjes hebt.
Hoe bevallen deze gordijntjes nu na een aantal jaartjes?
En is de inbouw daarvan goed te doen?
Hoe bevallen deze gordijntjes nu na een aantal jaartjes?
En is de inbouw daarvan goed te doen?
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
De plisse gordijnen bevallen nog uitstekend. Zou niet meer zonder willen. Ze zijn verduisterend dus laten geen licht door.
Montage is twee schroeven boven en twee onder waarmee je de beugeltjes vast zet. Daar klik je het gordijntje dan weer in.
Gordijntjes zijn van Swell Shades uit Engeland. Kun je ook een sample bestellen zodat je de kleur kan beoordelen.
gr
René
Montage is twee schroeven boven en twee onder waarmee je de beugeltjes vast zet. Daar klik je het gordijntje dan weer in.
Gordijntjes zijn van Swell Shades uit Engeland. Kun je ook een sample bestellen zodat je de kleur kan beoordelen.
gr
René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Ik vind ze mooi!
Ik ga even zoeken naar Swellshades.
Bedankt.
Ik ga even zoeken naar Swellshades.
Bedankt.
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Hallo,moosev schreef: ↑07 mar 2017, 18:59 Jan 2017
De bus had geen radio, dus eerst maar eens een eenvoudige dubbel-DIN unit van Pioneer er in gebouwd. Geen CD speler, wel een usb aansluiting en bluetooth. Én een aansluiting voor een achterzichtcamera. Het bestaande microfoontje van de oorspronkelijke parrot kon met een adapter geschikt gemaakt worden voor de radio. De achteruitrijcamera, ook van Pioneer, boven de kentekenplaat gemonteerd en we hadden zicht! Het automatisch omschakelen op het achterlichten signaal wil nog niet helemaal werken maar dat komt wel. Lijkt een spanningsniveau probleem te zijn. Wanneer de motor niet draait werkt het prima, zodra de motor draait wordt het een willekeurig verhaal. Op de radio kunnen we handmatig de camera selecteren dus dat werkt ook. Camera is er ingelijmd met Sikaflex maar moet nog verder netjes afgewerkt worden.
5-DSCN0193.jpg4-DSCN0194.jpg
gr. René
Wij hebben gisteren met onze VW T5 2014 hetzelfde gehad met de achteruitrij camera. Ik kon in jouw topic geen antwoord vinden. Wij hebben nu de oplossing gevonden mbv de multimeter.
De voeding van de camera hebben wij op een contant 12 v aansluiting aangesloten. Dus de camera staat altijd aan, ook als je gewoon rechtdoor rijdt.
De rear gear signal was aangesloten op het achteruit rij licht. Als de motor uitstaat, versnelling in z'n achteruit dan werd er een signaal van 11.4 volt gegeven naar de radio. Dit deed het.
Maar...Als de motor aanstaat werd er een ander voltage signaal gegeven, namelijk 10.5 v, wellicht beïnvloed door overige licjten. Dit voltage signaal (10.5v) deed de achteruitrij camera niet inschakelen.
We hebben dit signaal op een relais aangesloten. Zodra dit signaal het relais schakelt, dan schakelt een schoon stabiel 12V (11.6 via multimeter gemeten) signaal naar de rear gear signal wat wel voldoende was om ingeschakeld te worden.
Een heel gedoe maar uiteindelijk opgelost. Zo.. nu verder met de rest van de bus ombouw naar camper. Binnenkort zullen we een topic openen! :)