Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 - einde in zicht

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992

Bericht door Meert_VR6 »

Ik zal proberen om de gordel (later) ook op die plek te bevestigen.
Is inderdaad later "ingebouwd"...

Ivm achterbumper, klopt, zelf zonder deze te verwijderen zie ik dat het daarachter niet heel stevig meer is.
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992

Bericht door Meert_VR6 »

En de donorbus is ook aangekomen.
Goed voor plaatwerk.

Iemand die iets kan doen met een zelfbouw interieur of 1.9 diesel motor. Staat onbekend. Draait nog wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 Advies, ervaringen nodig! :-)

Bericht door Meert_VR6 »

advies, ervaringen gevraagd :-)

hoe langer ik naar mijn bus kijk, hoe meer roest er doorkomt.
begin behoorlijk spijt te hebben dat ik hem gekocht heb.

ben bij een aantal carrosserie bedrijven langsgeweest, maar niemand die eraan wilt beginnen :huilen

nu vroeg ik mij af, wat is het makkelijkst, voordligste, waardevaste?
of toch doorgaan en de t4 bus ergens laten oplassen door iemand die er verstand van heeft.
of de bus gewoon weggooien / afbreken en in stukken verkopen, en geen campeerplezier voor ons...
of een andere bus kopen die wel netjes is, en alles overbouwen. (beetje zelf tedoen, en past alles daarin 1 op 1? )

voorlopig gaat mijn keuze uit naar gewoon de bus wegdoen, staat hier maar verder te rotten, maar ik wil eigelijk wel een westfalia campeerbusje, dus zit wat in een 2strijd :-)
denk dat de laswerken erg duur gaan uitvallen voor zo een oude wagen.
voorste chassisbalk in de motorruitme / wielkast is ook doorgerot.

indien jullie een lasser kennen die dit projectje durft aan te pakken hoor ik dit natuurlijk ook graag.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door RoelandZ »

Voor het laswerk kan je van de Gevel autoservice in Veldhoven benaderen.
Die kan echt goed lassen en het is aardige kerel.

Mocht je hem willen verkopen mag je mij een mailtje of pm sturen.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door odorf »

Wegdoen of houden, die keuze kan ik niet voor je maken ...

Ik weet uit ervaring dat als je goed gaat kijken de roest veel verder gaat dan die paar plekjes die je op het eerste oog ziet.

Ik ben zelf (in etappes) erg ver aan het gaan met vervangen. Maar daar moet je ruimte, veel tijd en ook geld in investeren. (Voor 2009 had ik nog nooit wat aan auto-onderhoud gedaan, laat staan gelast) Als je echt alle roest kwijt wilt ben je daar wel even mee bezig.

Dat voorbalkje ... Is dat dat schuine balkje naar onder het knipperlicht? Dit is een klassieke plek, maar daar is imitatie plaatwerk voor verkrijgbaar dat er redelijk eenvoudig weer in zit. De wielkasten achter zijn aardig door, maar met 'patchwork' kan daar ook veel aan op worden gelapt.
En met oplappen kun je zo weer 10 jaar plezier hebben. Het hoeft niet altijd perfect. Toch?

Als je een prettige garagist vindt die kan lassen en jou daar al het voorwerk laat doen. (Kaalmaken, stukken pasmaken etc) scheelt dat al enorm in de kosten van de garage.

Hoeveel tijd/geld wil je erin spenderen?

Interieur overzetten in een andere T4 bus past redelijk 1:1. Paar gaten maken voor de diverse doorvoer pijpjes. Dakuitsparing etc.
Maar de oude dakrand netjes losmaken van de donor etc. Zijn ook wel klusjes waar ongemerkt veel tijd in gaat zitten.

En succes met de lastige overwegingen.
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Hanz »

Je geeft aan dat je graag een Westfalia camper wilt hebben om kampeerplezier te hebben. Als het kampeerplezier inderdaad het doel is dan denk ik dat je de zaken even realistisch op een rij moet zetten:
In je eerste bericht geef je aan dat de motor ook niet lekker loopt. Ik lees verder nergens dat daar al iets aan gedaan is dus dat kan nog voor flinke problemen zorgen.
De carrosserie van je bus is aan alle kanten rot.
Het Westfalia interieur is niet echt netjes meer en de vraag is of alles nog functioneert.
De vorige eigenaar is niet bepaald zuinig geweest op de bus en heeft her en der maar wat aangerommeld, zoals die gordel die aan het plastic vast zat en dashboarddelen die met een houtje op hun plaats zitten. Wie weet wat je nog meer tegenkomt
Als ik af ga op de foto dan is die donorbus net zo verroest als je eigen bus, dus voor vervangend plaatwerk zal je daar waarschijnlijk niets aan hebben.
Je geeft ook aan dat je weinig tot geen ervaring hebt met het zelf repareren van plaatwerk.
Doorgaan met dit project betekent in mijn ogen dat je de komende jaren zeker niet aan kamperen toe komt en heel veel geld gaat stoppen in een bus die dat eigenlijk niet meer waard is.
Ik zie twee opties: Het Westfalia interieur en hefdak verwijderen en opknappen en overzetten in een jongere bus met goede motor en zonder roestproblemen. Dat is met een bescheiden budget echt wel mogelijk. De andere optie is alles wegdoen en gaan zoeken naar een andere Westfalia die wel goed genoeg is om direct mee te gaan kamperen. Daar moet je misschien even voor doorsparen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Meert_VR6 »

duidelijke antwoorden, thanks :-)

motor is volgens mij nog in goede staat, staat sinds midden vorig jaar stil tot nu, start niet meer... :nuts
net nieuwe starter ingestoken want die deed niets meer, gaat nu weer netjes rond maar slaat niet aan.
(stroomkabel van starter is een zwarte kabel? was vergeten fotootje te nemen voor ik de oude eruit haalde...)

gloeibougies besteld, maar nog niet aan toe gekomen om ze erin te steken, is nogal koud buiten tegenwoordig :-)
moet hem eerst weer aan de praat krijgen de komende weken, wat kan het nog zijn? dieselpomp, gloeibougie relais, dikke zekering, trail & error, komt goed.

klopt, kan niet lassen, zou er wel aan durven beginnen, maar net omdat het een westfalia is wil ik het onmiddelijk goed (laten) doen.
geen idee wat een carrosserie kost, kan aan de carrosseriewerken ongeveer 4 a 5k uitgeven, geen idee wat je hiervoor krijgt.

interieur is nog ok, maar ging er zowiso een ander kleurtje aan geven (tenzij ik mij bedenk) want dat grijs met blauw is nu niet echt gezellig...
koelkast en lader moeten een onderhoudje krijgen, maar das geen weggesmeten geld denk ik.

2e bus is in beter staat, is wat preventoef aan geschuurd en gespoten, maar qua roest is het enkel wat oppervlakkig.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Hanz »

Meert_VR6 schreef: 26 feb 2018, 13:51 klopt, kan niet lassen, zou er wel aan durven beginnen, maar net omdat het een westfalia is wil ik het onmiddelijk goed (laten) doen.
geen idee wat een carrosserie kost, kan aan de carrosseriewerken ongeveer 4 a 5k uitgeven, geen idee wat je hiervoor krijgt.
Voor zover ik ervaring heb met herstel aan het plaatwerk ben je die 4 a 5000 zeker kwijt aan het laten herstellen van de carrosserie en voor dat bedrag is hij waarschijnlijk nog niet gespoten.
Op het forum zijn wel een paar mensen met ervaring met dergelijke vergaande projecten, die kunnen hier misschien meer over zeggen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Meert_VR6 »

moet niet netjes gespoten zijn nu al, het belangrijkste is dat het correct hersteld wordt en niet opnieuw of verder kan roesten.

maar kan begrijpen dat 4 a 5000 Euro maar enkel het reparatiegebeuren dekt, het is ook nogal veel werk, en werkuren zijn duur :nuts
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Hanz »

De strekking van mijn reacties is eigenlijk: wil je een busje om op reis te gaan (dat had ik uit je eerdere berichten begrepen) of zoek je een restauratieproject? (want zo mag je dit wel noemen)
Als je op reis wilt dan kan je naar mijn mening je geld beter in een andere (betere) bus steken. Als je een restauratieproject zoekt dan biedt je bus meer dan voldoende uitdaging en moet je er vooral mee doorgaan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Multivan Generation »

Verkoop je ramen, je dak compleet en je interieur.
Verkoop je motor en versnellingsbak, je dashboard en stoelen.
breng de rest van wat overblijft naar een oud-ijzerboer en incasseer de pecunia,
en steek die in een nieuwere probleemlozere gave auto.
Ik weet niet precies je kampeer behoeften, maar kleinere "stealth-campers" worden de toekomst.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door krekwakwol »

Hoi, ik heb je verslag net gelezen, jammer dat het er nu zo voor staat, ik hoop van harte dat je een goede keuze kunt maken want dat zal nog niet meevallen.
Ik wens je in elk geval heel veel succes met het vervolg, een goede body zou een optie zijn, want de rest heb je al, hoewel daar ook wel het nodige werk in zit, maar dan kun je straks wel camperen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Meert_VR6 »

Thanks voor de antwoorden.

Wil een campertje om met vrouw en peutertje mee europa te gaan verkennen. T4 westfalia zijn mooie autoos dus blijf graag bij de t4. Optie van alles omzetten is idd geen slecht idee, maar een originele westfalia blijft waardevaster denk ik? Of denken jullie dat de waarde de komende jaren serjeus gaat dalen door die dieseltoestanden.

Heb mss een garagist gevonden die de bus wilt lassen en waar ik mag gaan meehelpen.
Is nog de beste oplossing denk ik want zo leer ik weer een beetje (of heel veel) bij.

Zij dat hij er ongeveer 2 volle dagen laswerk aan heeft met 2 personen? Vond het nogal positief maar we zullen zien als het zover is...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Hanz »

Mooi dat je iemand hebt gevonden die het aandurft om de bus weer op te knappen. Wat de waardevastheid betreft: Gezien de staat waarin je camper en het interieur verkeren, en het bouwjaar, en het type motor, zou ik me wat betreft de waarde niet al te veel illusies maken. Ook niet als hij weer roestvrij en rijvaardig is. Dit is niet vervelend bedoeld maar wel realistisch denk ik.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Snautzer »

Hanz, dat hangt wel een beetje af wat de aanschaf waarde is. Een trip naar Amerika voor 2 weken kost meer dan het opknappen van deze T4. En met dat ding kan je jaren en jaren mee op vakantie :knipoog
Plaats reactie