Als er al Gel-accu’s in zitten hoef je niets aan te passen. Ik heb ze een aantal jaren geleden vervangen. Exide Gel accu’s van 85ah hadden precies hetzelfde formaat als de originele Sonnenschein accu’s. (Sonnenschein=Exide)
Het is vrij rechttoe rechtaan met vervangen. Let er even op dat de accuklemmen elkaar niet kunnen raken als je met de accu’s aan het stoeien bent.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Huishoud accu
Re: Huishoud accu
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Huishoud accu
De vraag is Hoelang doe je met een volle accu, als je op en plaats staat.
Een lichtje aan en de telefoon op de accu van 100 ah
Een lichtje aan en de telefoon op de accu van 100 ah
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Huishoud accu
Dat kun je niet goed beantwoorden.Pieternel schreef: 30 okt 2020, 17:55 De vraag is Hoelang doe je met een volle accu, als je op en plaats staat.
Een lichtje aan en de telefoon op de accu van 100 ah
Met hoeveel Ampère worden die telefoon(s) geladen en hoe lang?
Een lichtje is in jouw ogen 20W of 40W of 5 W?
Geen koelkastje?
Radio gebruik?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Huishoud accu
Ik wil nog even inhaken op dit onderwerp.
Er wordt gesproken van een ‘booster’ omdat de HH accu nadat de startaccu volgeladen is onder het rijden, niet veel verder geladen zou worden.
Nou staat er bij mij in het display altijd 14.3-14.4 Volt, ook na uren lang rijden. Dan laadt hij toch gewoon verder op of niet?
Er wordt gesproken van een ‘booster’ omdat de HH accu nadat de startaccu volgeladen is onder het rijden, niet veel verder geladen zou worden.
Nou staat er bij mij in het display altijd 14.3-14.4 Volt, ook na uren lang rijden. Dan laadt hij toch gewoon verder op of niet?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk
Re: Huishoud accu
Aan de hand van de spanning kan je niet zien of er geladen wordt. Ik heb mijn huishoudaccu, elektrisch via de BMS, losgekoppeld van de dynamo en het display geeft tijdens het rijden 14,4 volt aan terwijl de accu niet oplaad. Als ik rijdend aan het opladen ben dan kan ik op mijn LiFePo4 huishoudaccu zien hoeveel stroom er loopt bij het opladen en dat is gedurende de hele rit 25-30 ampère wat langzaam afneemt totdat de huishoudaccu vol is. De spanning op het display loopt dan met de accu mee op totdat de accu vol is en het laden wordt gestopt. Ik heb dan ook geen booster gemonteerd omdat deze stroom voldoende is om de accu weer vol genoeg te krijgen. Wij rijden op vakantie vaak langere stukken en blijven niet lang op één plek staan. Als je vaak korte stukken rijdt en langer op één plek blijft staan dan kan het plaatsen van een booster ervoor zorgen dat de huishoudaccu sneller opgeladen is, of je dat nodig hebt ligt aan jouw wijze van gebruik van de accu en hoe vaak en hoe lang je rijdt.
De nieuwe Euro 5-6 auto's hebben een slimme dynamo en die gaat wel de stroom terug regelen als de startaccu vol is. Bij deze auto's is een laadbooster noodzakelijk om een huishoudaccu op te laden.
De nieuwe Euro 5-6 auto's hebben een slimme dynamo en die gaat wel de stroom terug regelen als de startaccu vol is. Bij deze auto's is een laadbooster noodzakelijk om een huishoudaccu op te laden.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Huishoud accu
Dus eigenlijk is een booster onzin bij onze t4’s? Tenzij je maar korte stukken rijdt.
Want de lader blijft gewoon doorgaan met laden tijdens lange ritten.
Want de lader blijft gewoon doorgaan met laden tijdens lange ritten.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk