Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

The next level

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Wikibi
Berichten: 5
Lid geworden op: di feb 26, 2019 17:19

Re: The next level

Bericht door Wikibi » wo mar 06, 2019 18:30

Hallo,

Ik wil jullie super bedanken voor alle informatie die jullie hebben gezet in Next Level.
ook ik ga aan een project beginnen, wel een stuk kleiner, maar ik kan jullie tips goed gebruiken.

Nogmaals bedankt en ga zo door

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27785
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation » za mar 09, 2019 18:06

Graag gedaan hoor.
Vandaag is er iemand langs geweest.
Vanaf half 2 tot bijna 6 uur over camper bouwen en oplossingen gesproken :gekte
Met veel foto's (ook detail foto's) en veel ideeën is hij net weer huiswaarts gereden :knipoog

Hij heeft nog genoeg om over na te denken en te puzzelen..

@Joop,
er komt nog meer aan te hangen :nuts :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
JoopOngenae
Berichten: 21
Lid geworden op: ma jan 09, 2017 12:22

Re: The next level

Bericht door JoopOngenae » ma mar 11, 2019 11:13

@Joop,
er komt nog meer aan te hangen
Ik ben geen expert, maar heb me de laatste tijd wat ingelezen omdat ik met hetzelfde systeem bezig ben (SO-audio met versterker/DSP).
Je maakt nu geen gebruik van de DSP-opties voor het, naar men over het algemeen zegt, belangrijkste deel van je systeem (front dus). Het advies is de combinatie SO-19 en SO-55 actief aan te sturen, dus los van de speakers in de deuren. Hoge tonen en mid moeten dan wel passief worden gefilterd. Je hebt dan meer instrumenten om alles goed in te stellen, met name time-aligment en keuze op welk punt je de cutoff instelt voor splitsing deuren/dashspeakers.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27785
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation » ma mar 11, 2019 12:04

JoopOngenae schreef:
ma mar 11, 2019 11:13
@Joop,
er komt nog meer aan te hangen
Ik ben geen expert, maar heb me de laatste tijd wat ingelezen omdat ik met hetzelfde systeem bezig ben (SO-audio met versterker/DSP).
Je maakt nu geen gebruik van de DSP-opties voor het, naar men over het algemeen zegt, belangrijkste deel van je systeem (front dus). Het advies is de combinatie SO-19 en SO-55 actief aan te sturen, dus los van de speakers in de deuren. Hoge tonen en mid moeten dan wel passief worden gefilterd. Je hebt dan meer instrumenten om alles goed in te stellen, met name time-aligment en keuze op welk punt je de cutoff instelt voor splitsing deuren/dashspeakers.
Dag Joop,
je neemt aan dat ik nu geen gebruik maak van de DSP opties, voor wat je zegt, het belangrijkste deel van mijn systeem.

Waarop baseer je dit, want je weet niet hoe ik de bedrading heb aangesloten, nog welke settings ik heb gemaakt, toch?

Leuk dat er een advies is, om die combinatie(SO-19 en SO-55) actief aan te sturen, dus los van de deuren.
Maar wat bedoel JIJ daar mee? Bedoel je met actief aansturen, dat het signaal direct van een versterker komt, of what else?
Je hebt dan meer instrumenten om alles goed in te stellen
.
Wat bedoel je daar mee? Bedoel je toevallig dat ik het nu niet goed heb ingesteld?
Time alignment is mooi, maar kan ik zelf niet meten/bepalen. Jij wel?

Ik ga daarbij(time alignment) dus uit van de settings, zoals die door audiotec Fischer geoptimaliseerd zijn voor gebruik in een multivan.

Die cutoff voor splitsing deuren/dashspeakers hangt in mijn ogen af van de karakteristieken van de gebruikte speakers/woofers/tweeters.
Maar nog belangrijker wat je persoonlijke visie daarbij is.
Wij zijn een camper aan het bouwen waarbij we geen ruimte willen vrij maken/hebben voor een subwooferkist voor extra ondersteuning in het lage gebied. Derhalve zijn we voor 20 cm laag/mid-range speakers gegaan, voor in de deuren, met een hoge werkingsgraad die in het lage bereik(ruim onder de 200Hz) goede prestaties leveren, met daarbij goede isolatie van het buitendeurplaatwerk, het binnendeur plaatwerk, alsmede de deurpanelen zelf.
Tel je dat bij elkaar op, en je vindt een set 3 weg filters die voor mijn eisen geschikt zijn,
dan "ga ik niet klooien met zelfgemaakte filters zonder behuizing" omdat anderen dat zo nodig vinden, als je begrijpt wat ik hiermee bedoel..

Ik gebruik de software van audiotec om gericht wat extra ondersteuning zo hier en daar te krijgen, zodat wij tevreden zijn, we kunnen genieten van een helder en crispy geluid, zonder dat we hiervoor een extra subwoofer moeten plaatsen in het interieur.
We hadden een actieve subwoofer en hebben gepast, maar het was voor ons toch niet je dat, dus zijn we een andere weg gegaan..

Maar er komt nog meer aan zoals ik reeds schreef..

Niets staat je in de weg om een andere aanpak, dan wel benadering te nemen, met andere componenten, andere settings en andere ideëen.
Ook schrijf ik niet voor wat anderen moeten doen, ik laat alleen in dit topic zien, hoe ik bepaalde zaken (ook niet alles) gedaan heb, of waarom ik soms voor een andere benadering kies, en wat de beweegredenen daarvoor zijn/waren.

Onder de streep gaat het er om dat wij of jij tevreden bent, toch? :knipoog

PS ga je zelf ook een project aanmaken en kennis en ervaringen en uitgevoerde werkzaamheden delen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
JoopOngenae
Berichten: 21
Lid geworden op: ma jan 09, 2017 12:22

Re: The next level

Bericht door JoopOngenae » ma mar 11, 2019 14:56

Dag Joop,
je neemt aan dat ik nu geen gebruik maak van de DSP opties, voor wat je zegt, het belangrijkste deel van mijn systeem.

Waarop baseer je dit, want je weet niet hoe ik de bedrading heb aangesloten, nog welke settings ik heb gemaakt, toch?
Je hebt een passief driewegfilter ingezet voor hoog/mid/woofer. Dan neem ik aan dat je daarvoor de kanalen 1 en 2 van de versterker hebt gebruikt. Dan heb je (dus) geen aparte aansturing van de twee groepen, respectievelijk hoog/mid en woofer. En dus kun je dan niet gebruik maken van alle DSP-opties.
Leuk dat er een advies is, om die combinatie(SO-19 en SO-55) actief aan te sturen, dus los van de deuren.
Maar wat bedoel JIJ daar mee? Bedoel je met actief aansturen, dat het signaal direct van een versterker komt, of what else?
Ja, klopt. Kanalen 1 en 2 voor de SO-audio combi en 3 en 4 voor de woofers in de deuren. En de versterker heeft 6 kanalen, dus dan heb je er nog twee over voor andere toepassingen.
Je hebt dan meer instrumenten om alles goed in te stellen
.
Wat bedoel je daar mee? Bedoel je toevallig dat ik het nu niet goed heb ingesteld?
Nee hoor, maar misschien kan het beter. Nadruk ligt op "meer" en niet op "goed". Bedoel dus te zeggen dat je meer instrumenten hebt. Kan uiteraard zijn dat het nu al perfect klinkt.
Time alignment is mooi, maar kan ik zelf niet meten/bepalen. Jij wel?
Weet ik nog niet, moet nog in de beschikbare software duiken. Met een laptop kun je zelf rechtstreeks de instellingen bepalen.
In mijn autoradio zit ook een (eenvoudige) DSP, daar is het een kwestie van afstand meten van luisterpositie naar betreffende speaker en die maat ingeven, computer doet de rest.

Ik ga daarbij(time alignment) dus uit van de settings, zoals die door audiotec Fischer geoptimaliseerd zijn voor gebruik in een multivan.

Die cutoff voor splitsing deuren/dashspeakers hangt in mijn ogen af van de karakteristieken van de gebruikte speakers/woofers/tweeters.
Maar nog belangrijker wat je persoonlijke visie daarbij is.
Wij zijn een camper aan het bouwen waarbij we geen ruimte willen vrij maken/hebben voor een subwooferkist voor extra ondersteuning in het lage gebied. Derhalve zijn we voor 20 cm laag/mid-range speakers gegaan, voor in de deuren, met een hoge werkingsgraad die in het lage bereik(ruim onder de 200Hz) goede prestaties leveren, met daarbij goede isolatie van het buitendeurplaatwerk, het binnendeur plaatwerk, alsmede de deurpanelen zelf.
Tel je dat bij elkaar op, en je vindt een set 3 weg filters die voor mijn eisen geschikt zijn,
dan "ga ik niet klooien met zelfgemaakte filters zonder behuizing" omdat anderen dat zo nodig vinden, als je begrijpt wat ik hiermee bedoel..
Dat hoeft ook niet. Een kant en klaar tweewegfilter is dan ook mogelijk.
Ik gebruik de software van audiotec om gericht wat extra ondersteuning zo hier en daar te krijgen, zodat wij tevreden zijn, we kunnen genieten van een helder en crispy geluid, zonder dat we hiervoor een extra subwoofer moeten plaatsen in het interieur.
We hadden een actieve subwoofer en hebben gepast, maar het was voor ons toch niet je dat, dus zijn we een andere weg gegaan..

Maar er komt nog meer aan zoals ik reeds schreef..

Niets staat je in de weg om een andere aanpak, dan wel benadering te nemen, met andere componenten, andere settings en andere ideëen.
Ook schrijf ik niet voor wat anderen moeten doen, ik laat alleen in dit topic zien, hoe ik bepaalde zaken (ook niet alles) gedaan heb, of waarom ik soms voor een andere benadering kies, en wat de beweegredenen daarvoor zijn/waren.

Onder de streep gaat het er om dat wij of jij tevreden bent, toch? :knipoog
Ja, dat is zo. Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen kritiek, ik probeer van jouw ervaringen te leren, en misschien heb ik niet alles goed gelezen/begrepen. En ik probeer mijn "verzamelde kennis" te toetsen. En voorschrijven wil ik al helemaal niet.
PS ga je zelf ook een project aanmaken en kennis en ervaringen en uitgevoerde werkzaamheden delen?
Ja, doe ik. Ben nu bezig met het aanpassen van het speakerrooster, morgen naar de auto-hifi-shop voor onderdelen.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27785
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

hefdak isolatie.

Bericht door Multivan Generation » zo mar 24, 2019 17:08

Ik kwam een leuk filmpje tegen over hefdak isolatie.



Misschien ook leuk voor anderen?
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op ma mar 25, 2019 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27785
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation » zo mar 24, 2019 17:21

Van het zelfde stel nog meer maffe en leuke video's ontdekt/gezien :gekte

https://www.abusandbeyond.co.uk/videos

Die Kerstmis editie :bifun :bifun :jump :lach

Leuk stel, de moeite waard om te volgen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1566
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: hefdak isolatie.

Bericht door Mickel Moen » zo mar 24, 2019 17:46

Multivan Generation schreef:
zo mar 24, 2019 17:08
Ik kwam een leuk filmpje tegen over hefdak shawls.

Misschien ook leuk voor anderen?
Leuk filmpje, Peter. Bedankt.

Kleine correctie. De eerste is niet een sjaal, maar een Busmuts.

Overigens voor het eerst dat ik de Hefdaksjaal commercieel uitgevoerd zie.
https://mickelmoen.blogspot.com/2011/11 ... sjaal.html

:zwaai
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Walda
Berichten: 640
Lid geworden op: za sep 19, 2015 16:19
Locatie: Joure

Re: The next level

Bericht door Walda » ma mar 25, 2019 8:05

Leuke filmpjes. dank voor het delen.

Walter

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27785
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Fietsendragers

Bericht door Multivan Generation » wo apr 03, 2019 20:48

Om een indruk te krijgen van welke (originele VW en Uebler) fietsendragers er via een VW dealer te verkrijgen zijn,
kan ik deze site aanbevelen:

https://www.autohaus-krammer.com/fahrradtraeger/
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27785
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Zonnepaneel - Victron 75-10 MPPT - update van ervaring

Bericht door Multivan Generation » zo apr 07, 2019 13:30

Ik houd nu al een tijdje in de gaten hoe de Victron 75/10 MPPT zonnelader werkt.

Er is mij iets leuks opgevallen..
Even een quote:
De Victron lader is een perfecte lader en of er betere zijn durf ik niet te zeggen, maar....
Deze 75/15 gaat pas laden (opstarten) als hij 5 volt boven de basisspanning is, dus bij ongeveer 17,1 volt.
Heeft hij die startspanning eenmaal gaat het laden wel goed tot hij weer "uitgaat".
Ik ben er achter gekomen door regelmatig de actuele waardes uit te lezen,
dat de Victron 75/10 MPPT zonnelader bij een lagere spanning al gaat laden.
Sterker nog, hij boost dan zelfs er nog iets bij qua Ampères.

Dus ik meen te mogen stellen, dat in onze situatie die 17,1 volt, waarboven er geladen zou gaan worden, lager is.
Misschien heeft dat met software/firmware updates van Victron te maken?
Dat durf ik eigenlijk niet te zeggen.

Maar mooi is het wel.. :gekte

In totaal is er ruim 19 kWh geproduceerd en alle 3 de accu's(2x huishoud - 1x startaccu) worden lekker 'bijgehouden' qua lading.
Wel houd ik de routine om 1x per maand een dagje de bus aan de 230 Volt te hangen.
Dan zie je de lader even pieken, maar na een half uurtje is dat echt wel over.
Bijlagen
Screenshot_20190407-124050.jpg
april 2019 hoger voltage kleiner als 17V
Screenshot_20190406-193610.jpg
April 2019 heel laag voltage kleiner dan 16V
Screenshot_20180624-110548.png
Juni 2018
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27785
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation » zo apr 07, 2019 20:05

Dit weekend de bus weer in zomer-outfit gestoken.

Eerst maar eens een was en detail-beurtje..
Afbeelding

Afbeelding

begint er weer op te lijken..
Afbeelding

Not bad for silver..
Afbeelding

En na de gedane werken lekker even gekampeerd op een nieuwe camperplaats in Yerseke.
Afbeelding

En gewoon omdat het kan.. nog eentje (ergens anders)
Afbeelding

Ik gebruikte altijd M16-wax maar dat is niet meer leverbaar (uit de handel?),
dus ik moest naar iets anders uitkijken.
Dus nu geprobeerd met deze:
Afbeelding

Voor mensen die M16 kennen, dit kan een nog grotere bitch zijn om uit te poetsen :gekte
Heb zelfs mijn rotary uit de kast moeten trekken om het later nog uitgepoetst te krijgen :bonk

Ik ben benieuwd hoe lang het goed blijft..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

hugopoley
Berichten: 94
Lid geworden op: do okt 18, 2018 14:54
Locatie: Zeeland

Re: The next level

Bericht door hugopoley » ma apr 08, 2019 12:46

Ziet er goed uit, staat lekker te blinken!! En een mooi plaatje zo bij het water. (Bekend plekje trouwens..)

Langbeest
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mar 07, 2018 16:15

Re: The next level

Bericht door Langbeest » ma apr 08, 2019 13:39

Ziet er weer prima uit..... :proost

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27785
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation » di apr 09, 2019 10:02

hugopoley schreef:
ma apr 08, 2019 12:46
Ziet er goed uit, staat lekker te blinken!! En een mooi plaatje zo bij het water. (Bekend plekje trouwens..)
Dank je wel.
Langbeest schreef:
ma apr 08, 2019 13:39
Ziet er weer prima uit..... :proost
Dank je wel..

Ik ben benieuwd hoe lang die wax blijft zitten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Plaats reactie