Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

The next level

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29532
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

@ktmkrik,
Deze kwam ik tegen en gelet op mijn ervaringen met plak-varianten met 3M foam-tape, die los kwamen door de warmte, dacht ik dat ik ze even wilde vermelden.

Als jij andere merken, types en leveranciers weet, dan verneem ik die graag, zodat anderen daarmee hun voordeel kunnen doen. :toppie

Groetjes en alvast dank

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29532
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Superlicht bouw materiaal voor kasten

Bericht door Multivan Generation »

Soms kom je wel eens wat tegen waarbij je denkt: "wauw".
Waar steeds meer camperbouwers tegenaan gaan lopen is spagaat tussen:
meubel en kastruimte aan de ene kant en vermindering van brandstofverbruik en zo licht mogelijk gewicht anderzijds.

Ik heb al eens een soort van honingraat kunststof genoemd,
en kwam laatst dit materiaal tegen:
https://www.v-group.com/presse/
Vunder tech is naar schatting ongeveer 60% lichter als huidige materialen,
dus dat betekent zo maar dat je naar schatting 250 kg extra kunt laden in je T5/T6 Bij een volledig interieur..
En dat is best een hoop..

Zie ook de foto's van conceptvan 2020..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De vraag wordt alleen, of dit materiaal ook voor de zelfbouwer beschikbaar gaat komen.
Voehringer staat al jaren bekend om zijn hoogwaardig plaatmateriaal en erg gunstige fabrieks verkoop van meubelplaat.
Het loont de moeite om online de lijst met materialen te bekijken, die die week in de fabriekshallen te koop komen, je laadt je auto vol met al het plaat materiaal wat je nodig hebt, en je bespaart veel geld ten opzichte van een plaat bij Reimo te halen/bestellen.

Dit materiaal, Vunder tech , zal toch wel andere verbindingsmethoden vereisen, schat ik zo in..

De foto's van de conceptvan tonen wel een heel klinisch beeld, maar het materiaal kun je ook van een hout fineer laten voorzien natuurlijk.. :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo apr 15, 2007 11:43
Locatie: Den Haag

Re: The next level

Bericht door chv »

Interessante ontwikkeling.
Maar ja, inderdaad:
Wanneer kan de doet-het- zelvert
er de beschikking over krijgen?
Ik heb dat sanwichpaneel materiaal van de T5 Cali ook nooit ergens beschikbaar gezien als plaatmateriaal.
Mvg,
Charles
jan2009
Berichten: 5396
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Breda

Re: The next level

Bericht door jan2009 »

Soms kom je wel eens wat tegen waarbij je denkt: "wauw".
Waar steeds meer camperbouwers tegenaan gaan lopen is spagaat tussen:
meubel en kastruimte aan de ene kant en vermindering van brandstofverbruik en zo licht mogelijk gewicht anderzijds.

Ik heb al eens een soort van honingraat kunststof genoemd,
en kwam laatst dit materiaal tegen:
https://www.v-group.com/presse/
Vunder tech is naar schatting ongeveer 60% lichter als huidige materialen,
dus dat betekent zo maar dat je naar schatting 250 kg extra kunt laden in je T5/T6 Bij een volledig interieur..
En dat is best een hoop..
Tja , als je dat voordeel in gewicht weer om gaat zetten in extra lading is de brandstofbesparing weer weg.
:nuts

En gefineerd plaatmateriaal is wel kwetsbaar.
Neemt niet weg dat " zo ruimtelijk en luchtig mogelijk " zijn voordelen heeft.
De foto's van de conceptvan tonen wel een heel klinisch beeld,
Zo,n inductie kookplaatje zou het wat mij betreft wel zijn , als we toch van het gas af moeten.
:knipoog
En genoeg ruimte op het dak voor de zonne panelen.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29532
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

jan2009 schreef: do apr 16, 2020 17:02 Tja , als je dat voordeel in gewicht weer om gaat zetten in extra lading is de brandstofbesparing weer weg.
:nuts
En gefineerd plaatmateriaal is wel kwetsbaar.
Neemt niet weg dat " zo ruimtelijk en luchtig mogelijk " zijn voordelen heeft.
De foto's van de conceptvan tonen wel een heel klinisch beeld,
Zo,n inductie kookplaatje zou het wat mij betreft wel zijn , als we toch van het gas af moeten.
:knipoog
En genoeg ruimte op het dak voor de zonne panelen.
De hoofdreden waarom hierover steeds meer nagedacht wordt is, is de beperking van/in het maximaal toelaatbaar gewicht.
Stel je camper weegt 2500 kg en het maximaal toelaatbaar gewicht is 2800 kg, dan mag je dus nog 300 kg laden.
Neem als voorbeeld 2 volwassenen van 75 kg schoon aan de haak, en je mag dan nog maar 300 - 150 = 150 kg laden.
Ga je met 4 personen op vakantie in de bus, lees 300 kg aan personen, dan mag je dus niets meer extra laden.
O ja, en vergeet de 2 elektrische fietsen die mee gaan ook even niet :gekte

Dit probleem speelt ook bij de grotere 6 meter campers, die enerzijds een maximaal toelaatbaar gewicht van 3500 kg mogen hebben, zodat er met een rijbewijs B nog mee gereden kan worden, maar deze "white whales" zoals Deskman dat eens treffend beschreef, zijn van zichzelf al veel zwaarder.
Om niet in de knoop te komen met het maximaal toelaatbaar gewicht , worden deze vaak (niet altijd) als 2 persoons versie uitgevoerd, ten eerste om wat meer luxe en vaste bedden van een normaal formaat te hebben, anderzijds om nog wat lading mee te kunnen nemen.

Kijk je dan naar grotere 4 persoons campers, dan wordt het zeer krap..

Gefineerd plaatmateriaal kan kwetsbaar zijn, maar dat is afhankelijk van de toplaag toch?
Ik maak mezelf daar bij Vöringer niet zo'n zorgen om.. Dat is gewoon kwaliteits spul.
Anderzijds kun je ook deuken krijgen in T5 california kasten, welke gemaakt zijn van aluminium, met een decorfolie aan de buitenzijde en een kern van geribbeld aluminium.
The cupboard in the new California is made from Metawell®, a material that is mainly used in boat building and aeronautics. This material is considerably thinner and lighter than the wooden laminated panels usually used and has a greater rigidity.
In comparison: The cupboard material in the California 1991 is 18 mm thick and only 5 mm in the California 2004. This creates more useful space. At the same time, the new cupboard weighs a third of the previous one.
Metawell® is made up of two aluminium outer plates with a corrugated aluminium sheet glued between them. The plates and also the corrugated sheet are each 0.5 mm thick. A wooden décor sheet is attached to the outside, and the plates are painted on the inside.
Bron: SSP-329
Zie ook: https://www.metawell.com/en/

Een ingewerkte inductie kookplaat is ook mooi, maar off-grid kamperen wordt dan wel lastig..

Vond het wel interessant om dit te delen..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jan2009
Berichten: 5396
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Breda

Re: The next level

Bericht door jan2009 »

Een ingewerkte inductie kookplaat is ook mooi, maar off-grid kamperen wordt dan wel lastig..
https://www.boscampers.eu/stroom/aggregaten

Zelfs op je primagaz flesje is mogelijk.
:knipoog
Geluidsniveau : 58 dBA / 7 meter

Dan kan je de zonnepanelen ook nog weg laten om je busje in de schaduw te plaatsen.
:campingT4
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29532
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Ik kwam deze pagina tegen waarop aanpassingen aan een California beschreven staan T5 / T6.

https://kleinergrosserbus.de/diy/

@ Jan, ik heb een teringhekel aan aggregaten..
Sta je op een grote meeting, laten mensen zo'n ding even een uurtje of 2 draaien..
Lekker joh, die uitlaatgassen van een ander inademen en het geluid moeten horen, omdat de eigenaar zijn zaakjes,
om zelfstandig in de middle of nowhere te kunnen staan, zonder overlast voor anderen, zelf niet op orde heeft.. :bonk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jan2009
Berichten: 5396
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Breda

Re: The next level

Bericht door jan2009 »

@ Jan, ik heb een teringhekel aan aggregaten..
Geen nood
Je kan even kontakt opnemen met Henk om mijn bijdrage in je topic te verwijderen.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29532
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Om de noodzaak van lichtere interieurs duidelijk en inzichtelijk te maken, hier een voorbeeld van de VW Grand California.

Ook zijn er nog wat mooie boeken binnen gekomen.
# soulful driving.

Mooie foto boeken met beschrijving van routes.
Taal waarin het geschreven is, is Duits en Engels.
Bijlagen
20200503_172121.jpg
20200504_155746.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jan2009
Berichten: 5396
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Breda

Re: The next level

Bericht door jan2009 »

In dat straatje past ook de Vision-venture van Hymer prima
https://www.hymer.com/nl/nl/modellen/te ... on-venture
Een concept van autarkie en lichte bouwwijze

Enkele weetjewellers zullen beslist gaan kwijlen bij het zien van de bandjes alleen al.
:knipoog
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2962
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: The next level

Bericht door Snautzer »

Opblaasbaar klapdak, die had ik nog niet gezien. Zou wel iets voor MG kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29532
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

filters vergelijk site en aanhaal moment olie

Bericht door Multivan Generation »

Volkswagen maakt zijn filters natuurlijk niet zelf, maar besteld deze bij OEM-producenten
Interessant linkje wat ik tegen kwam:

http://217.6.60.45/eu/product.xhtml

In onze bus zit een oliefilter met VW nummer: 03L 115 562 (Ökoeinsatz)
Prijs was 16,12 euro exclusief BTW.

Via de vergelijkende site in bovenstaand linkje, kwam ik uit op Mahle OX 388 D.

Ik moest toch ook meteen motorolie bestellen, dus hier even gekeken:
filter: https://oeldepot24.de/Oelfilter-Mahle-OX-388-D prijs: 6,60 euro inclusief BTW
Olie 5L : https://oeldepot24.de/Castrol-EDGE-TITA ... LL-5-Liter prijs 37,50 inclusief BTW exclusief verzendkosten
Olie klein 1L : https://oeldepot24.de/Castrol-EDGE-TITA ... LL-1-Liter 9,20 euro x2 = 18,40 euro

Heb het in Duitsland bij een vriend laten leveren..
Je kunt vragen of ze het naar Nederland ook willen versturen.

Motorcode van onze bus CAAC, olie vul hoeveelheid 7 liter

Oliecarterplug: N 908 132 02
aanhaal moment oliecarterplug : max 30 Nm
Oliefilter: 03L 115 562 (VW nummer) of OX 388 D(Mahle) zie hierboven :knipoog
aanhaal moment olie filter huis deksel: max 25 Nm

Misschien kan iemand er zijn voordeel mee doen, wellicht niet exact, maar wel met de referenties.

Dit is ook interessant:
http://www.caremetix.mahle.com/

Lijstje met filters (voor T5-GP 2012 motorcode CAAC:
Brandstoffilter: Mahle KL 229/4
Interieurluchtfilter: Mahle LAO 182(anti-allergie) - Mahle LA 182 (standaard) - Mahle LAK 182 (koolstof)
Oliefilter: Mahle OX 388 D
Luchtfilter motor: Mahle LX 786 (standaard) - Mahle LX 864 (stoffige omstandigheden)

Groetjes Peter
Bijlagen
olie bestelling.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo apr 15, 2007 11:43
Locatie: Den Haag

Re: The next level

Bericht door chv »

“Ons ben zuunig!”
:lach
Mvg,
Charles Vos
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29532
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Van de week de interkoeler vervangen.
De originele van VW vallen gewoon van ellende uit elkaar. De afbrekende onderdelen kun je op je motor beschermbak vinden.. :muur
Bijlagen
20200513_142944.jpg
20200513_143423.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29532
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Wagner interkoeler

Bericht door Multivan Generation »

De interkoeler is vervangen door eentje van Wagner performance.

Groot verschil en meteen merkbaar bij het rijden.
Pakt veel gemakkelijker op en trekt harder door.
Een aanrader. Kost een paar euro maar dan heb je ook wat, zoals echt perfecte pasvorm en meer performance.

Zie de verschillen..
Bijlagen
20200513_144654.jpg
20200513_144636.jpg
20200513_144611.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie