Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Werkbus klaar maken voor werk en privé

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

De hitteschilden heb ik onder de bus uitgehaald, en wilde deze weer klaar maken voor de volgende 23 jaar :jump
Eerst met thinner de zichtkant schoon gemaakt, welke helemaal onder de tectyl was gespoten, en dus goed geconserveerd was.
De tectyl heb ik er met een lap met veel thinner makkelijk af kunnen halen
De tectyl heb ik er met een lap met veel thinner makkelijk af kunnen halen


De bovenzijde van het schild was niet geconserveerd en dus behoorlijk aangeroerd, maar lang niet door.
Deze moest dus eerst gestraald worden, en daarna gaan ze door naar de verzinkerij.


De twee delen heb ik uit elkaar gehaald vanwege de lengte, en dat ze daarom niet in de straalkast zouden passen.
De twee delen heb ik uit elkaar gehaald vanwege de lengte, en dat ze daarom niet in de straalkast zouden passen.



Omdat het stralen steeds moeizamer ging, vanwege vocht in de perslucht, en dus straalgrit wat gaat klonteren, heb ik een luchtdroger gekocht.
Dit werkt echt helemaal super, je merkt gelijk dat de lucht veel droger is en het straalgrit niet meer aan elkaar koekt.



Duizend liter lucht per uur kan er nu droog worden gemaakt.
Duizend liter lucht per uur kan er nu droog worden gemaakt.


Het schakelmechanisme wil ik ook nog helemaal schoon en fris hebben, met nieuwe lageringen.
Dus snel onder de bus uit halen en stralen en wegbrengen.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Schoonmaken is zo gebeurd in de onvetterbak
Schoonmaken is zo gebeurd in de onvetterbak
Intussen weer een stapje verder.
Hitteschild en delen van het schakelmechanisme liggen bij de verzinkerij, nadat ik ze schoongemaakt en gestraald heb.
Een beetje een bende is het wel
Een beetje een bende is het wel
Bijlagen
Alle spullen zijn schoon genoeg on het geheel te gaan stralen
Alle spullen zijn schoon genoeg on het geheel te gaan stralen
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Stralen gaat weer super lekker met de luchtdroger er bij tussen.
Zo ligt het er bij als het naar de verzinkerij moet gaan.
Zo ligt het er bij als het naar de verzinkerij moet gaan.
Terug van de verzinkerij ziet het er anders uit.
Alles glimt weer.
Zo ligt het er bij als het naar de verzinkerij moet gaan.
Zo ligt het er bij als het naar de verzinkerij moet gaan.
Bijlagen
Het schakelmechanisme wordt hier helemaal ontdaan van alls roest.
Het schakelmechanisme wordt hier helemaal ontdaan van alls roest.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Terug van de verzinkerij
Terug van de verzinkerij
Even lekker alles sorteren
Even lekker alles sorteren
Standkachel weer voorzien van nieuwe hitteschilden
Standkachel weer voorzien van nieuwe hitteschilden
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Vanavond even gekeken naar de nieuwe 27 mm stabilisator.
Ik heb geprobeerd er een gat in te boren, zodat ik de orginele 27 mm verbindingsstangen tussen kan zetten, dus degene die in de stabilisator stang worden geschroefd.
Het boren in de stang ging zonder problemen, en ik heb al een draadtap besteld voor M12 /1.5 metrisch fijn, want dat is de draad op de standaard verbindingsstang.

Hier kun je zien hoeveel breder de verbindingsstang is. En ook hoeveel ik dan van de nieuwe stabilisator stang moet afzagen.
Hier kun je zien hoeveel breder de verbindingsstang is. En ook hoeveel ik dan van de nieuwe stabilisator stang moet afzagen.

Nu is mijn vraag hier op het forum: is er iemand die met een orginele 27 mm stabilisator voor rondrijd?
En zou diegene voor mij willen meten hoe breed deze stang is af fabriek?

Als ik bekijk hoe het moet worden, dan wordt de stabilisator 1035 mm breed, maar dit wil ik graag even checken.
Als ik bekijk hoe het moet worden, dan wordt de stabilisator 1035 mm breed, maar dit wil ik graag even checken.
De totale breedte zoals ik denk dat hij moet worden
De totale breedte zoals ik denk dat hij moet worden
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Lekker bezig geweest vandaag, het was heerlijk weer, en dus buiten het subframe opgebouwd.
Draagarmen gemonteerd schokdempers en de nieuwe stabilisator stang. Deze eerst met een schuifmaat links en rechts uitgemeten om hem precies in het midden te krijgen, en toen de klemmen aangedraaid, zodat hij netjes vast zit in de behuizing.
Met de schuifmaat kun je eenvoudig meten links en rechts om de stabi precies in het midden te krijgen, 11,25 mm was bij mij de maat.
Met de schuifmaat kun je eenvoudig meten links en rechts om de stabi precies in het midden te krijgen, 11,25 mm was bij mij de maat.
Via het Duitse forum kreeg ik van een lid te horen dat de originele 27 mm stabi 1054 mm breed was, dus deze maat met een pen op het stukje tape gezet, wat ik al op de stabilisator stangen had geplakt om te kunnen schrijven. Op gepoedercoat oppervlak kun je immers niet schrijven.
In deze stand leek mij de koppelstang er het mooist onder staan. Maar met de opgegeven maat van de orginele 27 mm stabi, komt de bout van de koppelstang precies tussen het tape in te liggen, en staan de koppelstangen wat naar buiten gekanteld.<br />Ik houd dit eerst maar aan, afzagen kan altijd nog.
In deze stand leek mij de koppelstang er het mooist onder staan. Maar met de opgegeven maat van de orginele 27 mm stabi, komt de bout van de koppelstang precies tussen het tape in te liggen, en staan de koppelstangen wat naar buiten gekanteld.
Ik houd dit eerst maar aan, afzagen kan altijd nog.

Nu heb ik in elk geval een beeld van hoe het zit, en kan ik verder met het proberen vast te krijgen van de koppelstangen aan de stabi.
Zo in elk geval al een beetje een beeld hoe of het gaat passen, deze stabilisatie stang is natuurlijk niet standaard geleverd op standaard bussen na 1996, alleen op de topmodellen dacht ik VR6 en 151 pk multivan?
Zo in elk geval al een beetje een beeld hoe of het gaat passen, deze stabilisatie stang is natuurlijk niet standaard geleverd op standaard bussen na 1996, alleen op de topmodellen dacht ik VR6 en 151 pk multivan?
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Nu ik weet wat de maat van de stabi is 1054, ga ik proberen draad in de stabi te tappen, zodat de orginele koppelstang voor de 27 mm stabi er in kan worden geschroefd. Ik heb genoeg stang om te testen, aangezien er een zes cm moet worden afgezaagd als de proef lukt.
Waarom H&R geen schroefdraad tapt vanuit hun fabriek weet ik niet, maar je kunt natuurlijk veel eenvoudiger draad tappen in een stuk staal wat nog geen behandeling heeft gehad om het taaier te maken.
Het draait natuurlijk om de kosten, en een gladde stang produceren is veel goedkoper, dan een extra handeling om er draad in te tappen, wat de stang nog duurder zou maken.

Met een professionele tap lukt het om draad te tappen, maar makkelijk gaat het niet in dit staal.<br />Telkens hele kleine stukjes tappen en weer helemaal er uit om het gat uit te blazen met perslucht, weer goed snijolie er in en weer een stukje tappen.<br />Als deze tap afknapt dan kun je waarschijnlijk een nieuwe stabilisator stang kopen
Met een professionele tap lukt het om draad te tappen, maar makkelijk gaat het niet in dit staal.
Telkens hele kleine stukjes tappen en weer helemaal er uit om het gat uit te blazen met perslucht, weer goed snijolie er in en weer een stukje tappen.
Als deze tap afknapt dan kun je waarschijnlijk een nieuwe stabilisator stang kopen


Het boren ging eigenlijk vrij makkelijk.
Snijolie aan de boor, en een nieuwe geslepen boor gekocht, en met de accuboor telkens twee of een mm groter boren, tot de maat van 10,2, die nodig was voor de tapset. Alles valt of staat wel bij goed gereedschap, even een oud boortje pakken wat niet goed geslepen is dat wordt hem denk ik niet.
Een nieuw setje boren kopen mag denk ik best als je de kans hebt om een dure stabilisatie stang te verkloten ( sorry voor dat woord)


De bout in de stang gedraaid zover als het ging, toen een stukje tape er om, zodat je weet hoe diep de bout zit
De bout in de stang gedraaid zover als het ging, toen een stukje tape er om, zodat je weet hoe diep de bout zit


Bij mijn tappen set van völkel moet ik met de hand tappen in drie stappen, van fijn naar grof.
De stang eerst goed vastgezet, door mijn zoontje er bovenop te zetten met zn knieën :groteogen
De eerst tap ging vrij makkelijk, koste wel kracht maar ook niet meer dan dat.
De tweede tap ging al een stukje zwaarder, het is natuurlijk een soort van verenstaal.
De derde tap, gaf mij het gevoel dat hij elk moment kon afbreken, zoveel kracht kostte het om de tap te draaien.
Dus telkens twee drie mm snijden en dan weer een stukje terug draaien om te lossen, vaak de tap weer geheel er uit om het gat schoon te blazen met perslucht.
Weer nieuwe snijolie er in en weer een stukje draad snijden, om uiteindelijk op de juiste diepte uit te komen.


De juiste diepte bereikt op twee mm na denk ik.<br />Passen gaat niet omdat ik niet de juiste draad heb getapt.
De juiste diepte bereikt op twee mm na denk ik.
Passen gaat niet omdat ik niet de juiste draad heb getapt.

Mijn proef is geslaagd, nu wacht ik op de juiste tap van völkel M12 1.5 fijn
Ik kan de stabilisator stang nu gaan afzagen op de juiste maat, en er dan met de juiste tap, draad in gaan snijden, en het gat ook een beetje te diep boren zodat ik voldoende draad heb voor de koppelstang.
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 473
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Remco_T5 »

Dit is echt top, voor mij iets te hoog gegrepen al snap ik de techniek wel. Kijk met genoegen naar het resultaat.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Dank je Remco,
Altijd leuk om te horen dat mensen het leuk vinden om te volgen wat je doet.
Ik ga dus maar door met alles een beetje omschrijven en fotograven.
En te hoog gegrepen weet ik niet, ik ben ook geen monteur he :knipoog
Gewoon een timmerman die graag sleutelt aan motoren en auto's.
En er is geen weg meer terug voor mij, Ik moet door nu 🤦🏼‍♂️😁
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Gistermiddag ben ik even naar de ijzerwaren handel geweest, en een paar nieuwe geslepen cobalt boren gehaald, in de maat 4-6-8 en 10,5 mm.
Thuis heb ik de stabilisator op een plaat houtvezels isolatie vastgezet met lijmklemmen, zodat hij vastligt en niet beschadigd.
De bijgeleverde Rubberlagers voor de koppelstangen, heb ik gebruikt als mal om mooi haaks te kunnen slijpen.

De rubbers op de juiste maat geschoven en slijpen maar.
De rubbers op de juiste maat geschoven en slijpen maar.
Slijpen heb ik met een schijfje van 0,8 mm gedaan om secuur te kunnen slijpen en zo min mogelijk warmte in de stabilisator stang te brengen.

De tappen die ik besteld heb M 12 1,5 fijne draad, bestaan uit twee tappen, ipv drie bij metrisch standaard.
Het draad tappen viel me enorm mee, zo zwaar of het ging bij de normale tappen, zo makkelijk gaat het met de fijne draad.
In goed 2,5 uur was het allemaal klaar en konden de koppelStangen er in.

IMG20230504191010.jpg
Bijlagen
IMG20230504191836.jpg
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Het tappen van de schroefdraad, een cm verder dan de inschroefmoer van de koppelstang lang is
Het tappen van de schroefdraad, een cm verder dan de inschroefmoer van de koppelstang lang is
Schroefdraad zit er in
Schroefdraad zit er in
Zo kan het mooi zitten, en heb je een koppelstang die niet verschuift
Zo kan het mooi zitten, en heb je een koppelstang die niet verschuift
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Zo is het geworden
Zo is het geworden
De spullen die je ongeveer nodig hebt, ik denk 60 euro aan gereedschap (boren en tappen)
De spullen die je ongeveer nodig hebt, ik denk 60 euro aan gereedschap (boren en tappen)
Nu moet ik alleen de schroefdraad aan de binnenzijde nog bijwerken, zoals bij deze orginele 27 mm stabi.<br />Het eerste stukje draad moet weggeboord worden, en met een ruimer de raakvlakken afschuinen.
Nu moet ik alleen de schroefdraad aan de binnenzijde nog bijwerken, zoals bij deze orginele 27 mm stabi.
Het eerste stukje draad moet weggeboord worden, en met een ruimer de raakvlakken afschuinen.
Dan hebben we weer bijna een klein project binnen het grote project klaar 😁
Nog even opnieuw zwart maken van de afgezaagde kanten en het ziet er weer oke uit.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Vandaag even naar Rogal in Enschede gereden, en de spulletjes opgehaald die ik heb gestraald en laten verzinken.
Even wachten op de nieuwe busjes en bolletjes, dan kan de boel weer in elkaar.
De delen zien er weer netjes uit, en met de nieuwe lageringen en schakelbolletjes kan het weer even mee.
De delen zien er weer netjes uit, en met de nieuwe lageringen en schakelbolletjes kan het weer even mee.
.

Natuurlijk even droog in elkaar gezet.

Ziet er leuk uit zo
Ziet er leuk uit zo
IMG20230505194127.jpg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door krekwakwol »

:jumpklap
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Vanavond de maten doorgekregen, en gelijk de boel afgemaakt.
Met een boor 13 mm 4,8 mm schroefdraad weggeboord.
13 mm dat is met een normale boor goed te doen.
13 mm dat is met een normale boor goed te doen.

Met de verzinker het eerste stukje geruimd en een mooi 45 graden pasvlak gefreesd
De koppelstang ligt nu mooi aan op de stang.
Gelijk de buitenkant rond geschuurd met de lamellen schijf korrel 40


IMG20230509183209.jpg
IMG20230509183607.jpg
Plaats reactie