Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Werkbus klaar maken voor werk en privé

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door S E B A S »

Hoi ErikJan,

Ik zit vol bewondering te lezen wat je afgelopen tijd allemaal hebt gedaan aan je bus… 💪 wat een hoop werk en het resultaat ziet er strak uit !
Balen van de schade maar ook dat maak je netjes in orde

Wellicht zin we elkaar weer eens op 2 wielen!
Groet Bastiaan

Dchem
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Lambiek »

Inderdaad, knap dat je het allemaal zelf repareert enz.

Mooie oplossing , de radio !!! Slim gedaan.
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 755
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door limburger »

die radio is een mooie oplossing hier heb ik dan ook een paar vraagjes over :knipoog

is het afdekraam van de ventilatie en airco knoppen origineel voor dubbeldin of is dit de oude waar je het bakje van afgezaagd hebt?
de buitenste rand om de radio zat die er standaard bij?

:driveT4 :T44EVER
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

S E B A S schreef: 25 aug 2021, 22:25 Hoi ErikJan,

Ik zit vol bewondering te lezen wat je afgelopen tijd allemaal hebt gedaan aan je bus… 💪 wat een hoop werk en het resultaat ziet er strak uit !
Balen van de schade maar ook dat maak je netjes in orde

Wellicht zin we elkaar weer eens op 2 wielen!
Groet Bastiaan
Hoi Bastiaan,
Ja helaas zag de buurman me niet, en kon niet meer remmen.
Gelukkig rijd de bus weer als vanouds, maar moet hij weer gespoten worden.
Eigenlijk geen tijd voor, maar het moet toch gebeuren.
We moeten weer een keer naar het buitenland met de brommers idd.
Gewoon tijd voor maken.

Groeten Erik-Jan
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

limburger schreef: 28 aug 2021, 12:54 die radio is een mooie oplossing hier heb ik dan ook een paar vraagjes over :knipoog

is het afdekraam van de ventilatie en airco knoppen origineel voor dubbeldin of is dit de oude waar je het bakje van afgezaagd hebt?
de buitenste rand om de radio zat die er standaard bij?

:driveT4 :T44EVER
Hallo Limburger,

De radio heeft idd het afwerkraam er standaard bij zitten.
Het pennen bakje, heb ik er met de afkortzaag met laserlijn vakkundig afgezaagd.
Heel voorzichtig zagen met een zaagblad voor aluminium en kunststof. Als je te snel wilt zagen, loop je de kans dat de zaag hapt, en je bakje grijpt en kapot slaat, en je vingers erbij.
Gelukkig is het heel goed gelukt, eerst bewust wat te lang laten, en dan telkens een klein beetje verder en dan weer passen.
Het lijkt nu net of het af fabriek is.
Ik ben er erg blij mee.
De Alpine radio is intussen uitgebreid getest, en meer dan goed bevonden, erg mooi geluid en makkelijk bedienbaar.

Groeten Erik-Jan
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Gisteren heb ik een andere bus er bij gekocht.
2.5 T4 in erg goede staat 230000 gelopen 2002 dus een van de laatste T4 s.
Nu kan ik dus toch gewoon werken, en m'n gereedschap naar de bouw krijgen, en ook met zorg en aandacht mij goede bus klaar maken voor een nieuwe laklaag.
Bijlagen
IMG-20210927-WA0017.jpg
IMG-20210927-WA0019.jpg
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

De draagarmrubbers heb ik geprobeerd met de pers in de draagarm te drukken. Dit ging niet makkelijk, dus toen proberen met een stukje draadeind en een paar dikke volgschijven. <br />Met de draagarmrubbers ingesmeerd met bandenmontage zeep, ging het erg makkelijk.
De draagarmrubbers heb ik geprobeerd met de pers in de draagarm te drukken. Dit ging niet makkelijk, dus toen proberen met een stukje draadeind en een paar dikke volgschijven.
Met de draagarmrubbers ingesmeerd met bandenmontage zeep, ging het erg makkelijk.
Er was weer tijd om even lekker te werken aan de bus.
Wegens drukte tijdens onze werkzaamheden, heb ik de bus een tijd onaangeroerd in de schuur laten staan.
Nu de draagarmen achter, die al een paar jaar onder de werkbank hebben gelegen, er maar eens onderuit gehaald, en de draagarmrubbers, en lagers er in geperst.
Wel even opletten, mocht je dit gaan doen, de draagarmrubbers aan de buitenzijde hebben een grotere bout diameter dan de rubbers aan de binnenkant die centraal onder de bus zitten.
Hier kwam ik zelf te laat achter, en ik moest er twee wisselen 🤦🏼‍♂️
De remklauwen worden ook opnieuw opgebouwd, met verse delen.
Hier zitten de houten klosjes van het poedercoaten er nog in. Deze heb ik er in gemaakt om te voorkomen dat er coating in de passing komt.
Hier zitten de houten klosjes van het poedercoaten er nog in. Deze heb ik er in gemaakt om te voorkomen dat er coating in de passing komt.
De draagarmrubbers heb ik geprobeerd met de pers in de draagarm te drukken. Dit ging niet makkelijk, dus toen proberen met een stukje draadeind en een paar dikke volgschijven. <br />Met de draagarmrubbers ingesmeerd met bandenmontage zeep, ging het erg makkelijk.
De draagarmrubbers heb ik geprobeerd met de pers in de draagarm te drukken. Dit ging niet makkelijk, dus toen proberen met een stukje draadeind en een paar dikke volgschijven.
Met de draagarmrubbers ingesmeerd met bandenmontage zeep, ging het erg makkelijk.
Bijlagen
Hier zie je dat ze er mooi inzitten.
Hier zie je dat ze er mooi inzitten.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

De lagers in de vriezer gehad, deze waren -18.<br />Deze kon ik zeer makkelijk met mijn kozijnpers in de draagarm drukken. Het laatste stukje aandrukken met de oude lagers haal, zodat ze geheel in de lagerbehuizing konden worden gedrukt, en de grote circlip er goed voor kon worden geplaatst.
De lagers in de vriezer gehad, deze waren -18.
Deze kon ik zeer makkelijk met mijn kozijnpers in de draagarm drukken. Het laatste stukje aandrukken met de oude lagers haal, zodat ze geheel in de lagerbehuizing konden worden gedrukt, en de grote circlip er goed voor kon worden geplaatst.
De beide draagarmen liggen klaar om de assen er in te drukken. <br />Deze liggen al klaar in de vriezer.
De beide draagarmen liggen klaar om de assen er in te drukken.
Deze liggen al klaar in de vriezer.
De remklauwen moeten weer worden opgebouwd, zodat alles weer lekker loopt en als nieuw is.
De remklauwen moeten weer worden opgebouwd, zodat alles weer lekker loopt en als nieuw is.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Multivan Generation »

Mooi man, beter als nieuw 😍

Mooi begin :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erdem50 »

Geweldig om te zien 👌🏼
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Omdat ik de Audio niet goed genoeg vond klinken heb ik gekozen voor een subwoofer, die onder de bijrijdersstoel geplaatst kan worden.
Tevens heb ik het versleten stuur opgestuurd, en er door de Wild bekleding in Zutphen een lederen stuurwiel voor later terugkomen.
Dit werd ergens in Oost Duitsland of Polen bekleed, en het resultaat mag er zijn vind ik.
Het ruilsysteem, nieuw met leer bekleed stuur ontvangen, en het oude stuur, inleveren en terugsturen.
Het ruilsysteem, nieuw met leer bekleed stuur ontvangen, en het oude stuur, inleveren en terugsturen.
Door twee strippen op het stoelframe te lassen, kan de subwoofer er mooi op de kop onder de stoel hangen.
Door twee strippen op het stoelframe te lassen, kan de subwoofer er mooi op de kop onder de stoel hangen.
De Alpine subwoofer, past met gemak in het standaard stoelframe, alleen je moet even een ophangsysteem maken, zodat hij mooi vrij van de vloer hangt en er niet door de achterpassagiers met de voeten bovenop wordt gestaan.
De Alpine subwoofer, past met gemak in het standaard stoelframe, alleen je moet even een ophangsysteem maken, zodat hij mooi vrij van de vloer hangt en er niet door de achterpassagiers met de voeten bovenop wordt gestaan.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

De carrosserie, wilde ik deze keer echt grondig laten aanpakken.
Ik heb een kennis die bij een autospuiter werkt, en in z'n vrije tijd thuis ook wat projecten aanpakt in z'n eigen schuur.
Gelukkig wilde hij mijn bus aanpakken, en ik heb erbij gezegd dat het goed en grondig moet, dan maar wat duurder.
Hij heeft de bus stukje bij beetje aangepakt, dus een stuk klaarmaken en dan gelijk in de epoxy primer.
Het moet allemaal in de vrije tijd, dus in een keer alles blank schuren was geen optie.
Bij de achterste wielkasten begon de spatbordrand te roesten, dus werd er een nieuwe rand ingelast
Bij de achterste wielkasten begon de spatbordrand te roesten, dus werd er een nieuwe rand ingelast
Uit een vervangingsplaat van van Wezel werd de nieuwe rand uitgeslepen.
Uit een vervangingsplaat van van Wezel werd de nieuwe rand uitgeslepen.
De hoekjes van de sponning achter het glas
De hoekjes van de sponning achter het glas
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Jan anno NU »

Dit Projekt getuigt van heel veeel passie voor je bus , Geweldig !
:toppie

Erg gaaf.
T4 2,5 TDI 2002
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Na het strakmaken, gelijk in de epoxy primer
Na het strakmaken, gelijk in de epoxy primer
De plamuur wordt mbv een infrarood straler uitgehard.<br />Er wordt geprobeerd om zo min mogelijk plamuur te gebruiken.
De plamuur wordt mbv een infrarood straler uitgehard.
Er wordt geprobeerd om zo min mogelijk plamuur te gebruiken.
Ook achter de voorschreven, wordt alles schoon en in de nieuwe verf gezet, waarbij de delen die in de wielkasten zitten, een soort van steenslag coating krijgen.
Ook achter de voorschreven, wordt alles schoon en in de nieuwe verf gezet, waarbij de delen die in de wielkasten zitten, een soort van steenslag coating krijgen.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Voor dat hij de spuitcabine ingaat, moet er natuurlijk worden afgeplakt.
Voor dat hij de spuitcabine ingaat, moet er natuurlijk worden afgeplakt.
Alles weer in de orginele kleur, alleen een klein beetje meer metallic flakes er in.
Alles weer in de orginele kleur, alleen een klein beetje meer metallic flakes er in.
Hij wordt in een spuitcabine bij het schadebedrijf helemaal gespoten.
Hij wordt in een spuitcabine bij het schadebedrijf helemaal gespoten.
Plaats reactie