Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Werkbus klaar maken voor werk en privé

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Ondertussen terug van een paar dagen skiën in Oostenrijk.
De standkachel is er onderuit.
Het is nog een heel apparaat zo liggend op de grond.
Het is nog een heel apparaat zo liggend op de grond.
De ophangplaat ook aardig verroest, en natuurlijk knappen de draadeindjes in de kachel af, als ik de moertjes wil losdraaien.
De ophangplaat ook aardig verroest, en natuurlijk knappen de draadeindjes in de kachel af, als ik de moertjes wil losdraaien.
De trillings dempers, waar het frame mee is opgehangen, wil ik eigenlijk ook meteen vervangen, maar waar vind je ze he.
En helemaal gedemonteerd, en klaar om hem te laten nakijken door Oskar.
En helemaal gedemonteerd, en klaar om hem te laten nakijken door Oskar.
Ik ga proberen alles weer enigszins netjes te krijgen, zonder het helemaal nat te maken.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door SyncRoon »

Erik450 schreef: 04 mar 2023, 23:39 De trillings dempers, waar het frame mee is opgehangen, wil ik eigenlijk ook meteen vervangen, maar waar vind je ze he.
https://www.rubbermagazijn.nl/trillingsdempers/

vrij standaard spul toch?
Groet, Ronald
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Hallo Ronald,
Bedankt voor de tip.
Ik had zelf nog niet gezocht eigenlijk :bonk
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

De standkachel is inmiddels helemaal schoon en strak.
Het frame gestraald en gecoat.
Nieuwe trillingsdempers gemonteerd.

Zo kwam hij er onderuit
Zo kwam hij er onderuit

Als de nieuwe delen zijn gemonteerd, kan de kachel er weer een aantal jaren tegen.

Na coating en schoonmaken
Na coating en schoonmaken

Hopelijk werkt straks alles weer naar behoren, en kan ik de kachel zo programmeren, dat in de winter de ruiten niet hoeven worden gekrabt, maar dat je smorgens lekker in een warme auto stapt.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Intussen was het oog van mijn sleutel ook afgebroken.

Na een tip van Erdem, heb ik een nieuwe behuizing gekocht bij Dennis Deal


Het oogje knapte er plotseling af na jaren van gebruik.<br />De nieuwe behuizing ziet er erg goed uit.
Het oogje knapte er plotseling af na jaren van gebruik.
De nieuwe behuizing ziet er erg goed uit.
De sleutel heb ik in zijn geheel over gezet in de nieuwe behuizing.<br />Je hoeft dus geen profiel te laten slijpen in de bijgeleverde gladde sleutel stift.
De sleutel heb ik in zijn geheel over gezet in de nieuwe behuizing.
Je hoeft dus geen profiel te laten slijpen in de bijgeleverde gladde sleutel stift.


Het printplaatje is eenvoudig te wisselen, en de transponder moet je voorzichtig los wringen, deze zit namelijk verlijmd in de behuizing.

Hier ziet je de transponder chip zitten in de nieuwe behuizing.<br />Ik heb hem met een dotje high tack kit verlijmd, zodat hij niet kan trillen in de behuizing.
Hier ziet je de transponder chip zitten in de nieuwe behuizing.
Ik heb hem met een dotje high tack kit verlijmd, zodat hij niet kan trillen in de behuizing.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Omdat ik de bodem geheel klaar wil maken, en niet alles een beetje half wil aanpakken, heb ik de tank er ook even onderuit gedraaid.
Veel modder en zand natuurlijk bovenop de tank, en veel resten van tectyl die er ooit onder is gespoten.
De tank heb ik eerst met warm water en de hogedrukreiniger schoongespoten.
Na droging heb ik hem helemaal met thinner schoon gepoetst, zodat er geen tectyl meer op het kunststof zat.

De tank helemaal schoongemaakt.<br />Binnen in de tank was totaal geen rommel zichtbaar, hier heb ik dus niets aan gedaan.
De tank helemaal schoongemaakt.
Binnen in de tank was totaal geen rommel zichtbaar, hier heb ik dus niets aan gedaan.

Na het reinigen heb ik hem netjes in de kunststof bescherming van autoglym gezet, zodat hij er netjes uit ziet en het vuil niet aanpakt.



Het rubber wat om de tankdop ook weer netjes schoon en fris
Het rubber wat om de tankdop ook weer netjes schoon en fris
Bijlagen
De vlotter behuizing weer helemaal schoon.<br />Je kunt nu het pijltje tenminste weer zien, die de uitlijning aangeeft van de vlotter behuizing.<br />Deze moet er natuurlijk wel op de juiste manier in zitten.
De vlotter behuizing weer helemaal schoon.
Je kunt nu het pijltje tenminste weer zien, die de uitlijning aangeeft van de vlotter behuizing.
Deze moet er natuurlijk wel op de juiste manier in zitten.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

De remdrukverdeler moest ook wat liefde hebben.
De oude zat bijna vast, en aangezien ik in mijn donor bus een nieuwe had laten zetten voor de keuring, heb ik deze er maar uit gehaald en nu onder mijn eigen bus gezet.

De remdrukverdeler na stralen en spuiten, en nog een laagje bitumen coating.
De remdrukverdeler na stralen en spuiten, en nog een laagje bitumen coating.
Het verschil is weer groot.<br />Deze was wel aan wat liefde en aandacht toe.
Het verschil is weer groot.
Deze was wel aan wat liefde en aandacht toe.
De remleidingen ook meteen ontdaan van alle losse delen, en in de Brunox gezet, met een laagje bitumen coating er overheen.<br />De veren was het enige wat van deze onderdelen nog nieuw verkrijgbaar was.
De remleidingen ook meteen ontdaan van alle losse delen, en in de Brunox gezet, met een laagje bitumen coating er overheen.
De veren was het enige wat van deze onderdelen nog nieuw verkrijgbaar was.

Nu de rest onder de bus nog schoon maken, zodat ik binnenkort met het Mike Sanders vet aan de slag kan.
Dan kan hij eindelijk weer op de wielen staan.
Leuke vooruitzichten.
De regenafvoerslangen op de binnenschermen monteren.
De H4 booster monteren, ik ben benieuwd naar de resultaten.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

De nog originele stalen remleidingen.<br />Deze straks goed schoonmaken en verduurzamen.
De nog originele stalen remleidingen.
Deze straks goed schoonmaken en verduurzamen.
Vandaag de vuile kleding maar weer eens aangetrokken, en verder gegaan met demonteren en poetsen.
De remleidingen zijn er nu bijna geheel onder weg, alleen het voorste gedeelte hangt er nog.
De tank is weg, hitteschilden er onderuit gehaald, kabelboom laten zakken.
De onderkant begint zo langzamerhand weer helemaal schoon te geraken.<br />Het is wel een verschrikkelijk werk.
De onderkant begint zo langzamerhand weer helemaal schoon te geraken.
Het is wel een verschrikkelijk werk.
Als je aan het stofzuigen bent kun je pas zien wat een zootje het wordt.
Als je aan het stofzuigen bent kun je pas zien wat een zootje het wordt.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Snautzer »

:jumpklap
Dijsaverr
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2023, 19:13

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Dijsaverr »

Intressant project! Heb je toevallig een link welke sleutel omkasting je gehaald hebt?
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Dijsaverr schreef: 04 apr 2023, 20:52 Intressant project! Heb je toevallig een link welke sleutel omkasting je gehaald hebt?
Deze link heb ik weer van Erdem gekregen, dus voor hem de eer :jumpklap https://www.dennisdeal.com/products/kla ... 6834e7a283

Het setje kost bijna niets, en werkt uitstekend.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Vanavond het subframe er weer onderuit gesleuteld na een jaar stilstand
Vanavond het subframe er weer onderuit gesleuteld na een jaar stilstand

Vanavond het dieptepunt denk ik wel bereikt.
Als ik nog verder wil, zou ik de motor er weer opnieuw uit moeten trekken, en ik begin bijna te twijfelen 😂
Hij heeft hier en daar nog een kleine lekkage, en dat is iets waar ik een hekel aan heb.


Het subframe wordt schoongemaakt, het stuurhuis voorzien van nieuwe rubbers voor de ophanging, en de stabilisator stang van 23 mm wordt vervangen door een stabilisator stang van 27 mm van H&amp;R<br />Voor de achterkant heb ik een stabilisator stang besteld van 30 mm, dus de wegligging moet straks wel oke zijn.
Het subframe wordt schoongemaakt, het stuurhuis voorzien van nieuwe rubbers voor de ophanging, en de stabilisator stang van 23 mm wordt vervangen door een stabilisator stang van 27 mm van H&R
Voor de achterkant heb ik een stabilisator stang besteld van 30 mm, dus de wegligging moet straks wel oke zijn.

Ik haal de losse delen er af, aangezien het geheel niet te tillen is als ik hem weer wil gaan terug plaatsen.<br />De pendelsteun voor de versnellingsbak heeft zijn leven er onder mijn bus opzitten, en gaat plaats maken voor een nieuwe.<br />De gepoedercoate delen ga ik laten voorzien van een nieuw laagje blanke lak, zodat ze straks weer makkelijk schoon te maken zijn.
Ik haal de losse delen er af, aangezien het geheel niet te tillen is als ik hem weer wil gaan terug plaatsen.
De pendelsteun voor de versnellingsbak heeft zijn leven er onder mijn bus opzitten, en gaat plaats maken voor een nieuwe.
De gepoedercoate delen ga ik laten voorzien van een nieuw laagje blanke lak, zodat ze straks weer makkelijk schoon te maken zijn.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

De ashoezen ga ik natuurlijk meteen vervangen, nu ik er zo makkelijk bij kan.
Verder wil ik de blauwe remklauwen ook weer laten voorzien van een verse laklaag .


De blauwe remklauwen zijn niet zo mooi meer als voorheen.<br />Ik heb er denk ik 40000 km mee gereden.<br />Eerst even schoonmaken, en laten lakken.
De blauwe remklauwen zijn niet zo mooi meer als voorheen.
Ik heb er denk ik 40000 km mee gereden.
Eerst even schoonmaken, en laten lakken.
De geelverzinkte delen ga ik opnieuw laten doen, aangezien ze weer onder een laagje roest zitten, en dat is nu niet echt wat ik wil.
De geelverzinkte delen ga ik opnieuw laten doen, aangezien ze weer onder een laagje roest zitten, en dat is nu niet echt wat ik wil.
De nieuwe geperforeerde Zimmerman remschijven en blokken van hetzelfde merk liggen al te wachten.
T4Twin0182
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door T4Twin0182 »

Mooi project,
Als je de voorste stabi stang van 23mm weg wilt doen ben ik wellicht geinteresseerd :) :zwaai
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Gisteravond tot een uur snachts aan het bouten stralen geweest, nadat bleek dat ze niet schoon genoeg waren voor de verzinkerij.
Het gaat om 30 euro per partij, dus het deel wat schoon was 30 euro, en de bouten die niet schoon waren en later worden ingeleverd ook weer 30 euro.
Dus dan maar even doortrekken en stralen tot alles schoon was.
IMG20230411224518.jpg
IMG20230411224526.jpg
IMG20230411224522.jpg
Vanmorgen dus alles ingeleverd, en met een week is alles weer schoon en nieuw in de zink.
Deze keer maar blauw laten verzinken
En zo klooien we rustig verder
Plaats reactie