Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Werkbus klaar maken voor werk en privé

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Hallo Arnold,

Dat is zeker de bedoeling, alles is nieuw en op rekening gekocht, dus aantoonbaar.
Wat zou een reëel bedrag zijn?

Groeten Erik-jan
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Omdat ik de wielkasten wil behandelen met steenslag coating, heb ik alles gedemonteerd.
Claxon gedemonteerd, deze was natuurlijk ook verroest, en dat willen we natuurlijk niet.
Dus der an met de butte, zeggen ze hier.

Zo zat hij er onder
Zo zat hij er onder

Straalkast weer aangeslingerd, en gaan.




Blank gestraald en ingespraid met brunox
Blank gestraald en ingespraid met brunox
Meteen doet dewroestomvormer zijn werk, en kleurt de metaal zwart.
Meteen doet dewroestomvormer zijn werk, en kleurt de metaal zwart.
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Ook de nieuwe pendelsteun gaat er niet onbehandeld onder, maar eerst twee lagen bitumencoating, zodat roest geweerd wordt.
De nieuwe pendelsteun in de bitumencoating
De nieuwe pendelsteun in de bitumencoating
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4107
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door krekwakwol »

Erik450 schreef: 27 mei 2023, 18:45 Hallo Arnold,

Dat is zeker de bedoeling, alles is nieuw en op rekening gekocht, dus aantoonbaar.
Wat zou een reëel bedrag zijn?

Groeten Erik-jan
Dat kan ik heel moeilijk inschatten Erik-Jan. Je hebt een taxateur nodig die de T4 kent en je werk serieus op waarde kan schatten.
Het is geen camper die ze taxeren moeten, maar een volledig gerenoveerde bus.

Maar misschien is er iemand hier op het forum die er een weet.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Hallo Arnold,

We gaan het zien wat het gaat worden, ik heb wel een idee, hierover.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat als een of andere onverlaat zijn auto in mijn bus parkeerd, dat ik al die maanden voor de kat zijn viool onder de bus heb gelegen.
Het is giga veel werk geweest, vaak ook leuk werk, en hobby, maar als het ineens weg zou zijn,is dat meer dan zuur.
Intussen ga ik maar gewoon verder hoor.
Vandaag de bus maar even geheel ingepakt.

Eerst met perslucht en een schildersborsteltje, de bus schoon gemaakt ( stof weggeblazen), toen oude gordijnen er op gelegd, en daaroverheen bouwfolie. Deze heb ik aan de onderkant netjes met de dorpel afgeplakt met schilderstape
Eerst met perslucht en een schildersborsteltje, de bus schoon gemaakt ( stof weggeblazen), toen oude gordijnen er op gelegd, en daaroverheen bouwfolie. Deze heb ik aan de onderkant netjes met de dorpel afgeplakt met schilderstape

De onderkant had ik met groene verf, proberen terug te brengen in de orginele kleur.

Gewoon maar een spuitbus gehaald om de kleur te benaderen
Gewoon maar een spuitbus gehaald om de kleur te benaderen

Van inotec heb ik steenslagcoating gekocht, en op hun advies ook een soort van ontvetter.
Deze laag kan dus over de bestaande coating worden aangebracht.

De steenslag coating, ontvetter, en nieuw pistool.
De steenslag coating, ontvetter, en nieuw pistool.
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Vandaag de wielkuipen ingespoten met steenslag coating.
Het viel me echt reuze mee hoe het te verwerken was.
Ik heb nooit met dit materiaal gewerkt, maar de compressor terug gedraaid naar 4 bar werkdruk, en de bussen leeggespoten op ongeveer 40 cm afstand.

Afstand tot de carrosserie bepaald de structuur van de coating
Afstand tot de carrosserie bepaald de structuur van de coating

Ik heb in totaal drie liter bussen nodig gehad.
Nu het materiaal laten uitharden, en dan de wielkuipen spuiten in carrosserie kleur.


IMG20230529152517.jpg

IMG20230529143339.jpg
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Afgelopen weekend weer een beetje bezig geweest met het busje.
De wielkuipen zijn in de kleur van de carrosserie gespoten.

De motor en remleidingen goed afgeschermd tegen spuitnevel
De motor en remleidingen goed afgeschermd tegen spuitnevel

Eerst werd er een kunststof primer gespoten, daarna in kleur van de bus, en aansluitend blanke lak.


Tevens heb ik de ophanging van de stabilisatiestang aan de achterzijde met stalen popnagels bevestigd.
De draagbeugels van de hitteschilden voor de uitlaat ook met stalen popnagels.

Voor de stabilisatorstang drager heb ik popnagels van 6,5 maal 15 mm gebruikt. De rest van de stalen popnagels zijn 5*10 mm
Voor de stabilisatorstang drager heb ik popnagels van 6,5 maal 15 mm gebruikt. De rest van de stalen popnagels zijn 5*10 mm

Als iemand stalen popnagels nodig heeft, ik heb ze voor weinig.
Ik moest volle dozen kopen 250 stuks, terwijl ik er 12 stuks nodig had.
Nu valt de prijs mee dus heb ze maar gekocht.
Als je er een paar nodig hebt dan stuur maar een berichtje.

Ze zitten er netjes en stevig aan
Ze zitten er netjes en stevig aan
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Weer een stukje verder gekomen met het werken aan de bus.
Even het gewone werk op een wat lager pitje gezet, aangezien we deze zomer met deze bus naar Sardinië moeten rijden, en ik graag nog een beetje wil proefrijden in Nederland.
Ik heb de onderkap van de motor weer even wat opgepoetst, zodat deze ook weer toonbaar is.

De roestplekjes even blank gemaakt en verduurzaamd.<br />De kap is geheel verzinkt, dus even geschuurd en in de primer gezet.
De roestplekjes even blank gemaakt en verduurzaamd.
De kap is geheel verzinkt, dus even geschuurd en in de primer gezet.


Daarna meteen in de zijdeglans zwart, zodat het er weer orgineel uitziet.

IMG20230615202521.jpg

De bekleding doe ik vanwege tijdgebrek even niets aan.
Hier kom je makkelijk bij, dus dat kun je altijd aanpakken.
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Mijn remschijven hadden er denk ik ongeveer 40000 km opzitten, en aangezien ik voor bijna alles in nieuwstaat ga, heb ik hier ook nieuwe voor besteld.

De nieuwe Zimmermann remschijven zijn orgineel van een soort van verflaag voorzien
De nieuwe Zimmermann remschijven zijn orgineel van een soort van verflaag voorzien

Aangezien de vorige set net roest begon te vertonen, heb ik deze meteen geschuurd met scotsh Brite rood, en daarna in de Zinkspray gezet.

Ik heb er op gelet dat ik het hart van de schijf goed zou raken, zodat de Zinkspray ook in de ventilatie gangen zit.
Ik heb er op gelet dat ik het hart van de schijf goed zou raken, zodat de Zinkspray ook in de ventilatie gangen zit.
De achter schijven zijn massief, dus daar kan niet veel aan misgaan.
De achter schijven zijn massief, dus daar kan niet veel aan misgaan.
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Na een langere periode van schoonmaken, borstelen met de haakse slijper, ontroesten, Brunox spuiten, bodem op kleur spuiten. Wielkasten lassen op een paar ongeziene plekken, steenslagcoating spuiten, wielkasten op kleur spuiten en voorzien van blanke lak, was het tijd om Mike Sander zijn spullen te gaan gebruiken.

Het speciaal gekochte pannetje vulde ik met een plamuurmes. Dit vet moet dan smelten en op 120 graden worden gebracht
Het speciaal gekochte pannetje vulde ik met een plamuurmes. Dit vet moet dan smelten en op 120 graden worden gebracht

Helaas duurt dit gigantisch lang, en de spuitbeker is snel leeg.
Dus dat moest anders. Gelukkig was ik alleen thuis, en heb de friteuse uit de kast getrokken.
Deze leeg gegooid en gevuld met vet, dit ging ook niet echt lekker snel, dus heb ik het gehele 4 kg blik op de kookplaat gezet en deze geheel gesmolten, en leeggegoten in de friteuse, en dat ging super.

Met het pannetje schepte ik het gesmolten vet uit de friteuse en gooide het met een trechter in de spuitbeker. Het vet wat van het pannetje lekte viel terug in de friteuse omdat ik de spuitbeker er strak tegenaan had gezet.<br />Nu kun je vullen zonder te morsen, en ook nog eens snel werken.
Met het pannetje schepte ik het gesmolten vet uit de friteuse en gooide het met een trechter in de spuitbeker. Het vet wat van het pannetje lekte viel terug in de friteuse omdat ik de spuitbeker er strak tegenaan had gezet.
Nu kun je vullen zonder te morsen, en ook nog eens snel werken.


Met een temperatuur meter heb ik gemeten of het vet 120 graden was, en dat was het.
De thermostaat hielt het ook keurig op temperatuur.
Dus als je ooit zoiets gaat doen, dan is dit de tip.

Strak tegen de friteuse aanzetten en schenken maar.<br />Wel even in de gaten houden hoe veel er in de beker gaat.
Strak tegen de friteuse aanzetten en schenken maar.
Wel even in de gaten houden hoe veel er in de beker gaat.
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

De holle ruimtes vullen ging eerst nog even een beetje onwennig, en waarschijnlijk heb ik er te veel ingeblazen, gezien de plasjes vet die onder de bus lagen.

IMG20230615115705.jpg

Ik had de vloer goed schoongemaakt voor ik begon, zodat ik het vet zo met een plamuurmes op kon ruimen en terug in het blik kon gooien.
De onregelmatigheden zakken dan netjes naar de bodem.

Eerst heb ik de holle ruimtes gedaan, en daarna de rest van de onderkant.
Eerst heb ik de holle ruimtes gedaan, en daarna de rest van de onderkant.

Je moet het ook wel opruimen, aangezien ik geen brug heb, en er op mn rug onder ga liggen.
De holle ruimtes waren snel gevuld, het waren er niet heel veel.

Je komt er uit te zien met dit werk
Je komt er uit te zien met dit werk

De schuur bus en vloer moet je weldegelijk erg goed afdekken.
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Ik had een soort van spuitcabine gemaakt van plastic, en er een stoffilter ingezet, om een soort van onderdruk te creëren.

Alles in het plastic
Alles in het plastic

Zo kun je toch werken zonder alles onder een vette nevel te hebben.

De wielkasten spuit ik geheel in op advies van een kenner.
De wielkasten spuit ik geheel in op advies van een kenner.

Alle doppen die de kokers afdichten worden vernieuwd, en ook onder een laagje vet gespoten.
Hopelijk is alles nu voor langere tijd verzegeld tegen roest.


Het zal er niet heel fraai van worden als je door het stof rijd, maar bescherming tegen strooi zout en andere rommel geeft het wel.
Erik450
Berichten: 464
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Beeld van voor naar achteren.<br />Hier zie je het stoffilter ook staan, deze blaast de afgezogen lucht uit de cabine naar buiten
Beeld van voor naar achteren.
Hier zie je het stoffilter ook staan, deze blaast de afgezogen lucht uit de cabine naar buiten
Beeld van achteren naar voren
Beeld van achteren naar voren
Wielkast voor. Het brandstoffilter wordt nog vernieuwd
Wielkast voor. Het brandstoffilter wordt nog vernieuwd
Bijna klaar, nog een keer extra over de lasnaden heen met de vetspuit, zodat ze geheel zijn afgedekt, en dan alles ontmantelen en opruimen, zodat ik weer zonder vettigheid kan verder werken.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4107
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door krekwakwol »

Zo, jij bent rigoreus bezig zeg.
Ik hoop alleen dat je frietjes straks niet naar T4 smaken.
Maar respect voor je geduld om zo'n klus te doen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34205
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Multivan Generation »

Heerlijk genieten van een hoog kwaliteitsniveau aan gebruikte materialen en de werkzaamheden.
No cutting corners but all the way :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie