Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Werkbus klaar maken voor werk en privé
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Hallo Arnold,
Dat is zeker de bedoeling, alles is nieuw en op rekening gekocht, dus aantoonbaar.
Wat zou een reëel bedrag zijn?
Groeten Erik-jan
Dat is zeker de bedoeling, alles is nieuw en op rekening gekocht, dus aantoonbaar.
Wat zou een reëel bedrag zijn?
Groeten Erik-jan
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Omdat ik de wielkasten wil behandelen met steenslag coating, heb ik alles gedemonteerd.
Claxon gedemonteerd, deze was natuurlijk ook verroest, en dat willen we natuurlijk niet.
Dus der an met de butte, zeggen ze hier.
Straalkast weer aangeslingerd, en gaan.
Claxon gedemonteerd, deze was natuurlijk ook verroest, en dat willen we natuurlijk niet.
Dus der an met de butte, zeggen ze hier.
Straalkast weer aangeslingerd, en gaan.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Ook de nieuwe pendelsteun gaat er niet onbehandeld onder, maar eerst twee lagen bitumencoating, zodat roest geweerd wordt.
- krekwakwol
- Berichten: 4107
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Dat kan ik heel moeilijk inschatten Erik-Jan. Je hebt een taxateur nodig die de T4 kent en je werk serieus op waarde kan schatten.
Het is geen camper die ze taxeren moeten, maar een volledig gerenoveerde bus.
Maar misschien is er iemand hier op het forum die er een weet.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Hallo Arnold,
We gaan het zien wat het gaat worden, ik heb wel een idee, hierover.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat als een of andere onverlaat zijn auto in mijn bus parkeerd, dat ik al die maanden voor de kat zijn viool onder de bus heb gelegen.
Het is giga veel werk geweest, vaak ook leuk werk, en hobby, maar als het ineens weg zou zijn,is dat meer dan zuur.
Intussen ga ik maar gewoon verder hoor.
Vandaag de bus maar even geheel ingepakt.
De onderkant had ik met groene verf, proberen terug te brengen in de orginele kleur.
Van inotec heb ik steenslagcoating gekocht, en op hun advies ook een soort van ontvetter.
Deze laag kan dus over de bestaande coating worden aangebracht.
We gaan het zien wat het gaat worden, ik heb wel een idee, hierover.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat als een of andere onverlaat zijn auto in mijn bus parkeerd, dat ik al die maanden voor de kat zijn viool onder de bus heb gelegen.
Het is giga veel werk geweest, vaak ook leuk werk, en hobby, maar als het ineens weg zou zijn,is dat meer dan zuur.
Intussen ga ik maar gewoon verder hoor.
Vandaag de bus maar even geheel ingepakt.
De onderkant had ik met groene verf, proberen terug te brengen in de orginele kleur.
Van inotec heb ik steenslagcoating gekocht, en op hun advies ook een soort van ontvetter.
Deze laag kan dus over de bestaande coating worden aangebracht.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Vandaag de wielkuipen ingespoten met steenslag coating.
Het viel me echt reuze mee hoe het te verwerken was.
Ik heb nooit met dit materiaal gewerkt, maar de compressor terug gedraaid naar 4 bar werkdruk, en de bussen leeggespoten op ongeveer 40 cm afstand.
Ik heb in totaal drie liter bussen nodig gehad.
Nu het materiaal laten uitharden, en dan de wielkuipen spuiten in carrosserie kleur.
Het viel me echt reuze mee hoe het te verwerken was.
Ik heb nooit met dit materiaal gewerkt, maar de compressor terug gedraaid naar 4 bar werkdruk, en de bussen leeggespoten op ongeveer 40 cm afstand.
Ik heb in totaal drie liter bussen nodig gehad.
Nu het materiaal laten uitharden, en dan de wielkuipen spuiten in carrosserie kleur.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Afgelopen weekend weer een beetje bezig geweest met het busje.
De wielkuipen zijn in de kleur van de carrosserie gespoten.
Eerst werd er een kunststof primer gespoten, daarna in kleur van de bus, en aansluitend blanke lak.
Tevens heb ik de ophanging van de stabilisatiestang aan de achterzijde met stalen popnagels bevestigd.
De draagbeugels van de hitteschilden voor de uitlaat ook met stalen popnagels.
Als iemand stalen popnagels nodig heeft, ik heb ze voor weinig.
Ik moest volle dozen kopen 250 stuks, terwijl ik er 12 stuks nodig had.
Nu valt de prijs mee dus heb ze maar gekocht.
Als je er een paar nodig hebt dan stuur maar een berichtje.
De wielkuipen zijn in de kleur van de carrosserie gespoten.
Eerst werd er een kunststof primer gespoten, daarna in kleur van de bus, en aansluitend blanke lak.
Tevens heb ik de ophanging van de stabilisatiestang aan de achterzijde met stalen popnagels bevestigd.
De draagbeugels van de hitteschilden voor de uitlaat ook met stalen popnagels.
Als iemand stalen popnagels nodig heeft, ik heb ze voor weinig.
Ik moest volle dozen kopen 250 stuks, terwijl ik er 12 stuks nodig had.
Nu valt de prijs mee dus heb ze maar gekocht.
Als je er een paar nodig hebt dan stuur maar een berichtje.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Weer een stukje verder gekomen met het werken aan de bus.
Even het gewone werk op een wat lager pitje gezet, aangezien we deze zomer met deze bus naar Sardinië moeten rijden, en ik graag nog een beetje wil proefrijden in Nederland.
Ik heb de onderkap van de motor weer even wat opgepoetst, zodat deze ook weer toonbaar is.
Daarna meteen in de zijdeglans zwart, zodat het er weer orgineel uitziet.
De bekleding doe ik vanwege tijdgebrek even niets aan.
Hier kom je makkelijk bij, dus dat kun je altijd aanpakken.
Even het gewone werk op een wat lager pitje gezet, aangezien we deze zomer met deze bus naar Sardinië moeten rijden, en ik graag nog een beetje wil proefrijden in Nederland.
Ik heb de onderkap van de motor weer even wat opgepoetst, zodat deze ook weer toonbaar is.
Daarna meteen in de zijdeglans zwart, zodat het er weer orgineel uitziet.
De bekleding doe ik vanwege tijdgebrek even niets aan.
Hier kom je makkelijk bij, dus dat kun je altijd aanpakken.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Mijn remschijven hadden er denk ik ongeveer 40000 km opzitten, en aangezien ik voor bijna alles in nieuwstaat ga, heb ik hier ook nieuwe voor besteld.
Aangezien de vorige set net roest begon te vertonen, heb ik deze meteen geschuurd met scotsh Brite rood, en daarna in de Zinkspray gezet.
Aangezien de vorige set net roest begon te vertonen, heb ik deze meteen geschuurd met scotsh Brite rood, en daarna in de Zinkspray gezet.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Na een langere periode van schoonmaken, borstelen met de haakse slijper, ontroesten, Brunox spuiten, bodem op kleur spuiten. Wielkasten lassen op een paar ongeziene plekken, steenslagcoating spuiten, wielkasten op kleur spuiten en voorzien van blanke lak, was het tijd om Mike Sander zijn spullen te gaan gebruiken.
Helaas duurt dit gigantisch lang, en de spuitbeker is snel leeg.
Dus dat moest anders. Gelukkig was ik alleen thuis, en heb de friteuse uit de kast getrokken.
Deze leeg gegooid en gevuld met vet, dit ging ook niet echt lekker snel, dus heb ik het gehele 4 kg blik op de kookplaat gezet en deze geheel gesmolten, en leeggegoten in de friteuse, en dat ging super.
Met een temperatuur meter heb ik gemeten of het vet 120 graden was, en dat was het.
De thermostaat hielt het ook keurig op temperatuur.
Dus als je ooit zoiets gaat doen, dan is dit de tip.
Helaas duurt dit gigantisch lang, en de spuitbeker is snel leeg.
Dus dat moest anders. Gelukkig was ik alleen thuis, en heb de friteuse uit de kast getrokken.
Deze leeg gegooid en gevuld met vet, dit ging ook niet echt lekker snel, dus heb ik het gehele 4 kg blik op de kookplaat gezet en deze geheel gesmolten, en leeggegoten in de friteuse, en dat ging super.
Met een temperatuur meter heb ik gemeten of het vet 120 graden was, en dat was het.
De thermostaat hielt het ook keurig op temperatuur.
Dus als je ooit zoiets gaat doen, dan is dit de tip.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
De holle ruimtes vullen ging eerst nog even een beetje onwennig, en waarschijnlijk heb ik er te veel ingeblazen, gezien de plasjes vet die onder de bus lagen.
Ik had de vloer goed schoongemaakt voor ik begon, zodat ik het vet zo met een plamuurmes op kon ruimen en terug in het blik kon gooien.
De onregelmatigheden zakken dan netjes naar de bodem.
Je moet het ook wel opruimen, aangezien ik geen brug heb, en er op mn rug onder ga liggen.
De holle ruimtes waren snel gevuld, het waren er niet heel veel.
De schuur bus en vloer moet je weldegelijk erg goed afdekken.
Ik had de vloer goed schoongemaakt voor ik begon, zodat ik het vet zo met een plamuurmes op kon ruimen en terug in het blik kon gooien.
De onregelmatigheden zakken dan netjes naar de bodem.
Je moet het ook wel opruimen, aangezien ik geen brug heb, en er op mn rug onder ga liggen.
De holle ruimtes waren snel gevuld, het waren er niet heel veel.
De schuur bus en vloer moet je weldegelijk erg goed afdekken.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Ik had een soort van spuitcabine gemaakt van plastic, en er een stoffilter ingezet, om een soort van onderdruk te creëren.
Zo kun je toch werken zonder alles onder een vette nevel te hebben.
Alle doppen die de kokers afdichten worden vernieuwd, en ook onder een laagje vet gespoten.
Hopelijk is alles nu voor langere tijd verzegeld tegen roest.
Het zal er niet heel fraai van worden als je door het stof rijd, maar bescherming tegen strooi zout en andere rommel geeft het wel.
Zo kun je toch werken zonder alles onder een vette nevel te hebben.
Alle doppen die de kokers afdichten worden vernieuwd, en ook onder een laagje vet gespoten.
Hopelijk is alles nu voor langere tijd verzegeld tegen roest.
Het zal er niet heel fraai van worden als je door het stof rijd, maar bescherming tegen strooi zout en andere rommel geeft het wel.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Bijna klaar, nog een keer extra over de lasnaden heen met de vetspuit, zodat ze geheel zijn afgedekt, en dan alles ontmantelen en opruimen, zodat ik weer zonder vettigheid kan verder werken.
- krekwakwol
- Berichten: 4107
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Zo, jij bent rigoreus bezig zeg.
Ik hoop alleen dat je frietjes straks niet naar T4 smaken.
Maar respect voor je geduld om zo'n klus te doen.
Ik hoop alleen dat je frietjes straks niet naar T4 smaken.
Maar respect voor je geduld om zo'n klus te doen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Heerlijk genieten van een hoog kwaliteitsniveau aan gebruikte materialen en de werkzaamheden.
No cutting corners but all the way
No cutting corners but all the way
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...