Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Werkbus klaar maken voor werk en privé
- Multivan Generation
- Berichten: 34116
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Is mooi geworden hoor, mijn complimenten..
Ik kan wel van dit soort projecten genieten
Ik kan wel van dit soort projecten genieten
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
kijk dat ziet er wel allemaal effe beter uit als mijn busje hoor, keurig allemaal.
Verbrede Vito wielen zijn de beste keus voor de t4 denk ik, die zijn kwa ET gewoon beter geschikt
en de schuifdeur rail is erg goed gemaakt.
Vraag me wel af of je dat ook met draadbusjes hebt gemaakt.
Ga zo door !!
Verbrede Vito wielen zijn de beste keus voor de t4 denk ik, die zijn kwa ET gewoon beter geschikt
en de schuifdeur rail is erg goed gemaakt.
Vraag me wel af of je dat ook met draadbusjes hebt gemaakt.
Ga zo door !!
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Hallo Schnarf,
Ik heb het idd met RVS draadbusjes gedaan.
Ingekort waar nodig, en locktyte aan de moeren en boutjes om te voorkomen dat ze loslopen.
En ik moet zeggen ze blijven prima zitten.
Fijne jaarwisseling groeten ErikJan
Ik heb het idd met RVS draadbusjes gedaan.
Ingekort waar nodig, en locktyte aan de moeren en boutjes om te voorkomen dat ze loslopen.
En ik moet zeggen ze blijven prima zitten.
Fijne jaarwisseling groeten ErikJan
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Vandaag eindelijk de banden om de velgen laten draaien.
Het ziet er super uit, wel een beetje erg breed, maar nog net het loopvlak van de banden binnen de carrosserie.
Om te voorkomen dat er balanceer lood moet worden aangebracht op deze mooie velgen, wordt er na de winter, ride on, tire protection schuim, in de banden aangebracht.
Het schijnt dat de banden dan niet gebalanceerd hoeven te worden, en lekrijden wordt ook moeilijk, omdat het schuim het gat wat ontstaat dicht maakt.
Voor ongeveer 25 euro per band was het geregeld.
Ik hoop de wielen te monteren als het zout van de weg af is
Het ziet er super uit, wel een beetje erg breed, maar nog net het loopvlak van de banden binnen de carrosserie.
Om te voorkomen dat er balanceer lood moet worden aangebracht op deze mooie velgen, wordt er na de winter, ride on, tire protection schuim, in de banden aangebracht.
Het schijnt dat de banden dan niet gebalanceerd hoeven te worden, en lekrijden wordt ook moeilijk, omdat het schuim het gat wat ontstaat dicht maakt.
Voor ongeveer 25 euro per band was het geregeld.
Ik hoop de wielen te monteren als het zout van de weg af is
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Nog wat foto's
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Vrijdag 01-02-19 de bus laten keuren bij autotechniek Hans Sloot in Lochem.
We kwamen er achter dat de remleidingen toe zijn aan vervanging, er zat behoorlijk corrosie aan de stalen gedeeltes die naar achteren lopen.
Verder waren de fuseekogel onder rechts aan vervanging toe, de stuurkogel rechts ook.
We hebben toen maar de gehele stuurstang vervangen, en preventief de linker ook.
Gelijk ook de stabilisator stangetjes, oftewel de hondebotten ook maar.
Helaas had de bandenboer de bus uitgelijnd met geheel verrotte stuurkogels, dus die kon zijn werk weer over doen.
Nu heb ik wel weer een geheel stille en goed sporende bus, om in te rijden.
We kwamen er achter dat de remleidingen toe zijn aan vervanging, er zat behoorlijk corrosie aan de stalen gedeeltes die naar achteren lopen.
Verder waren de fuseekogel onder rechts aan vervanging toe, de stuurkogel rechts ook.
We hebben toen maar de gehele stuurstang vervangen, en preventief de linker ook.
Gelijk ook de stabilisator stangetjes, oftewel de hondebotten ook maar.
Helaas had de bandenboer de bus uitgelijnd met geheel verrotte stuurkogels, dus die kon zijn werk weer over doen.
Nu heb ik wel weer een geheel stille en goed sporende bus, om in te rijden.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Zo de winter is voorbij en de klus in de stad ook, met al z'n stoepranden, dus de bandedsteel velgen maar eens gemonteerd.
Ze zien er naar mijn idee erg goed uit op de T4, en ze rijden heerlijk, en ook nog eens een stukje stiller dan de winterbanden.
En ze raken de wielkasten niet bij verkeersdrempels met lading erin, ondanks dat de bus 4 cm verlaagd is.
Met maximale stuuruitslag loopt er ook niets aan, een prima keuze dus die Vito velgen.
Ze zien er naar mijn idee erg goed uit op de T4, en ze rijden heerlijk, en ook nog eens een stukje stiller dan de winterbanden.
En ze raken de wielkasten niet bij verkeersdrempels met lading erin, ondanks dat de bus 4 cm verlaagd is.
Met maximale stuuruitslag loopt er ook niets aan, een prima keuze dus die Vito velgen.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Ik woon lekker buitenaf, maar had een klus in de binnenstad van Deventer, en daar heb je vaak zo weinig ruimte, dat de verlengde bus maar net tussen twee auto's in kan staan, dus dan kun je onbewust toch snel net de stoeprand aantikken vandaar.
Je hebt idd prima zicht op de stoep rand met de spiegels, en als dat het enige is waar je op moet letten, gaat het nooit mis.
En in de winter rij ik op winterbanden.
Je hebt idd prima zicht op de stoep rand met de spiegels, en als dat het enige is waar je op moet letten, gaat het nooit mis.
En in de winter rij ik op winterbanden.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Intussen zijn we weer wat verder gekomen met de bus, ondanks de drukke tijden in de bouw.
De getande riemen zijn vervangen samen met een monteur van autotechniek Hans Sloot in Lochem.
De huidige versnellingsbak is ook preventief vervangen door een 102 pk bak omdat deze het geweld van een gechipte motor beter vol kan houden.
Ook zijn de draagarmen vervangen door een mooie gecoate versie met nieuwe draagarmrubbers.
Tevens heb ik alle overige delen gestraald en geel laten verzinken.
Nieuwe wiellagers, in de gecoate fusehuizen geperst.
Fusehuizen in de oven op 90 graden, en het lager op-18 in de vriezer Dit geeft dat je heel even de tijd hebt om ze er snel in te persen als je geen pers hebt maar wel een bankschroef.
Het geheel ziet er wel strak uit.
De getande riemen zijn vervangen samen met een monteur van autotechniek Hans Sloot in Lochem.
De huidige versnellingsbak is ook preventief vervangen door een 102 pk bak omdat deze het geweld van een gechipte motor beter vol kan houden.
Ook zijn de draagarmen vervangen door een mooie gecoate versie met nieuwe draagarmrubbers.
Tevens heb ik alle overige delen gestraald en geel laten verzinken.
Nieuwe wiellagers, in de gecoate fusehuizen geperst.
Fusehuizen in de oven op 90 graden, en het lager op-18 in de vriezer Dit geeft dat je heel even de tijd hebt om ze er snel in te persen als je geen pers hebt maar wel een bankschroef.
Het geheel ziet er wel strak uit.
Laatst gewijzigd door Erik450 op 14 jul 2019, 20:45, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Hierbij nog een aantal foto's.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Het wachten is nu op de remschijven en de revisie sets voor de remklauwen.
Morgen kan ik als het goed is direct na het werk aan de slag.
Morgen kan ik als het goed is direct na het werk aan de slag.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Vandaag alle onderdelen binnen gekregen, en alles moest natuurlijk meteen in elkaar gezet worden, met als gevolg dat het half twee is geworden. Nadat ik eerst mijn klassieke S-klasse ook nog moest voorzien van nieuwe remmen voor de APK.
Maar het resultaat mag er zijn vind ik zelf.
Nu nog benieuwd hoe het remt met alles nieuw.
Maar het resultaat mag er zijn vind ik zelf.
Nu nog benieuwd hoe het remt met alles nieuw.
- Multivan Generation
- Berichten: 34116
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Nice.
Details maken de bus, ook als ze niet direct zichtbaar zijn
Details maken de bus, ook als ze niet direct zichtbaar zijn
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Denk je dat je alles fijn in orde hebt, door alles te vernieuwen, lagers remmen asmanchetten.
Schuurt het asmanchet door, door misschien een steentje ertussen?
Dus nu alles onder het vet zitten, en onder in Duitsland zien dat ik het weer in orde krijg.
Gelukkig een VW dealer in de buurt, deze heeft een nieuwe asmanchet besteld, en die mag ik daar plaatsen op zaterdag.
Op dit moment dat ik dit schrijf, moet ik nog even 20 minuten wachten op de monteurs, omdat de garage nog niet open is.
Ik ben om kwart over zes naar de garage gereden, en daar om zeven uur begonnen met demonteren van wiel, schokbreker, onderste fuseekogel remklauw en schijf, zodat ik er lekker bij kan.
Nu nog even wachten op een 12 kant imbus om de as los te schroeven.
Schuurt het asmanchet door, door misschien een steentje ertussen?
Dus nu alles onder het vet zitten, en onder in Duitsland zien dat ik het weer in orde krijg.
Gelukkig een VW dealer in de buurt, deze heeft een nieuwe asmanchet besteld, en die mag ik daar plaatsen op zaterdag.
Op dit moment dat ik dit schrijf, moet ik nog even 20 minuten wachten op de monteurs, omdat de garage nog niet open is.
Ik ben om kwart over zes naar de garage gereden, en daar om zeven uur begonnen met demonteren van wiel, schokbreker, onderste fuseekogel remklauw en schijf, zodat ik er lekker bij kan.
Nu nog even wachten op een 12 kant imbus om de as los te schroeven.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Natuurlijk krijg je altijd te weinig geld van de verzekering om hem klaar te maken, dus gaan we het zelf maar doen.
Gelukkig had ik goede hulp.