Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Werkbus klaar maken voor werk en privé
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Vanavond de ankerplaatsen voor de achterrem schijven opgehaald bij de spuiter.
Ze staan nu in de epoxy primer. Eerst even alles gepast, en kijken of alles vrij draait.
Gelukkig paste alles perfect, en liep er niets aan, dus morgen de laklaag er op
Ze staan nu in de epoxy primer. Eerst even alles gepast, en kijken of alles vrij draait.
Gelukkig paste alles perfect, en liep er niets aan, dus morgen de laklaag er op
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Das mooi werk!
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Vandaag nog weer even lekker met de bus bezig geweest.
De bouten van het remanker voor wilde ik vernieuwen, helaas niet meer leverbaar, dus stralen en spuiten dan maar.
Nadat ze gestraald waren meteen in de grondverf gezet.
De bouten van het remanker voor wilde ik vernieuwen, helaas niet meer leverbaar, dus stralen en spuiten dan maar.
Nadat ze gestraald waren meteen in de grondverf gezet.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
De ankerplaten van de achterste schijfremmen, waren door de spuiter in de epoxy primer gezet.
Nu een deklaag van rustoleum eroverheen gezet, kleur RVSRe: Werkbus klaar maken voor werk en privé
De voorste schokdempers en ook de achterste, worden vervangen door, een setje nieuwe.
Gewoon omdat ik geen schokdempers wil hebben die roestsporen hebben.
Ze zijn pas een jaar gebruikt, nadat ik ze nieuw heb gekocht.
Alleen door steenslag en stilstand een jaar, zijn ze niet echt mooi meer, en dus gaan ze er af.
De draagplaat van de voorste schokdemper, is helemaal verroest, dus die heb ik eerst met een klein hamertje schoon geklopt, en daarna met de haakse slijper met een kom staalborstel onderhanden gehad, voor hij de straalkast in gaat.
Na het stralen zag hij er weer helemaal schoon en glad uit.
De roest zit vrij diep, en krijg je er met een beetje stralen niet echt uit, dus ook deze platen worden in de Brunox roestomvormer gezet, en straks gespoten, en afgewerkt met bitumen coating.
Gewoon omdat ik geen schokdempers wil hebben die roestsporen hebben.
Ze zijn pas een jaar gebruikt, nadat ik ze nieuw heb gekocht.
Alleen door steenslag en stilstand een jaar, zijn ze niet echt mooi meer, en dus gaan ze er af.
De draagplaat van de voorste schokdemper, is helemaal verroest, dus die heb ik eerst met een klein hamertje schoon geklopt, en daarna met de haakse slijper met een kom staalborstel onderhanden gehad, voor hij de straalkast in gaat.
Na het stralen zag hij er weer helemaal schoon en glad uit.
De roest zit vrij diep, en krijg je er met een beetje stralen niet echt uit, dus ook deze platen worden in de Brunox roestomvormer gezet, en straks gespoten, en afgewerkt met bitumen coating.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Als je het zo bekijkt, dan knapt het aardig op.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Eerst de scherpe randjes weghalen van de poedercoating, dit zou de dichtingsrubbers kunnen beschadigen.
De nieuwe dichtingen smeer ik in met speciaal o ringen vet. Nieuwe glij pennen en afdicht rubbers, en speciaal vet er tussen. De remslangen nieuw, al vind ik ze aan de korte kant, de remslang ligt net niet met een mooi bochtje naar beide aansluitingen.
De remleiding ontdaan van vuil en oude bodycoat, en opnieuw ingespoten met bitumen coating.
De beugels waar ze inklemmen ook gelijk vernieuwd, en een nieuwe remslang, naar het vaste gedeelte aan de carrosserie.
En zo begint het er een beetje op te lijken.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Voor ik de delen terug plaats, spuit ik ze even in met ML zodat ze niet gelijk weer verroesten door inwerking van pekel. De nieuwe handrem kabels, zijn van ATE, deze zorgen er straks vast voor dat alles weer lekker licht loopt.
Deze monteer ik pas als de draagarmen gemonteerd zijn, je moet alles er anders bij optillen, en gevaar voor knikken is er dan ook niet.
Ze zijn eenvoudig te monteren, dus daarom nadien.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Intussen liggen de wielen ook bij de spuiter.
Lederbraun heet het ral 8027. De verf is geheel mat.
De verf is besteld bij militairläcke.de en heeft een van de drie kleuren van de duitse bundeswehr.
Lederbraun heet het ral 8027. De verf is geheel mat.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Onder de bus liggend, dacht ik natuurlijk, waar stop ik?
De ophanging van de uitlaat mag wel wat liefde krijgen.
Dus deze ook maar de straalkast in.
De ophanging van de uitlaat mag wel wat liefde krijgen.
Dus deze ook maar de straalkast in.
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: do jan 11, 2007 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé






Netjes gedaan hoor

Groetjes webmaster Henk-1
VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

- krekwakwol
- Berichten: 2624
- Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Goed bezig en makkelijk dat je een straalkast tot je beschikking hebt, ideaal.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI bj 2008
T5 2.5TDI bj 2008
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
De schokbreker steunen zijn weer lekker fris.
Nieuwe bumpstops en alles vers in de lak en bitumen coating.
Eerst nog even de onderkant van de bus strak en fris maken, daarna pas alles monteren.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Aangezien het erg koud is in de schuur (8 graden), en de vloerverwarming opstoken voor een middagje klussen niet de moeite en de kosten waard zijn, gaat veel te langzaam met een dikke betonnen vloer.
Dus maar iets aan de keukentafel gaan doen, waar het lekker warm is.
Ik heb in Duitsland bij carconstruction.de een set blindcilinders besteld, en wat spiegelschroeven. Je kunt nu niet meer eenvoudig een schroevendraaier of ander stukje gereedschap in het slot slaan en deze met geweld opendraaien.
En het ziet er ook nog eens erg strak uit. De cilinder trek je zo uit de handgreep, zoals omschreven onder de foto.
Nu heb je een lege handgreep, en kun je de dummy cilinder er zo in plaatsen.
Wel even het rubber afdicht ringetje van de cilinder halen, en deze op de dummy cilinder plaatsen.
Als je de dummy in het gat hebt geplaatst, schroef jee aan de achterzijde het moertje erop, met een druppeltje loctite zodat het moertje niet losloopt na verloop van tijd. Op deze manier maak je het weer iets moeilijker om de bus snel open te krijgen zonder het raam te vernielen.
Dus maar iets aan de keukentafel gaan doen, waar het lekker warm is.
Ik heb in Duitsland bij carconstruction.de een set blindcilinders besteld, en wat spiegelschroeven. Je kunt nu niet meer eenvoudig een schroevendraaier of ander stukje gereedschap in het slot slaan en deze met geweld opendraaien.
En het ziet er ook nog eens erg strak uit. De cilinder trek je zo uit de handgreep, zoals omschreven onder de foto.
Nu heb je een lege handgreep, en kun je de dummy cilinder er zo in plaatsen.
Wel even het rubber afdicht ringetje van de cilinder halen, en deze op de dummy cilinder plaatsen.
Als je de dummy in het gat hebt geplaatst, schroef jee aan de achterzijde het moertje erop, met een druppeltje loctite zodat het moertje niet losloopt na verloop van tijd. Op deze manier maak je het weer iets moeilijker om de bus snel open te krijgen zonder het raam te vernielen.
Laatst gewijzigd door Erik450 op zo jan 29, 2023 14:13, 2 keer totaal gewijzigd.