Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tussenfase grijs / camper kenteken en op vakantie gaan

vragen over de T4
Plaats reactie
jochems
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jan 2016, 19:25
Locatie: Roermond
Contacteer:

Tussenfase grijs / camper kenteken en op vakantie gaan

Bericht door jochems »

Hallo allemaal,

Een week of 3 geleden heb ik bij de RDW mijn bedrijfsbus laten omkeuren tot camper. Ze hebben daar mijn kentekenbewijs ingehouden en moest blijkbaar een aantal formulieren invullen en opsturen naar de belastingdienst. Vanwege een verbouwing van ons nieuwe huis is dit wat vertraagd. Nu wilde ik vandaag even de juiste formulieren gaan insturen en heb voor de zekerheid even de belastingdienst gebeld zodat ik wel de goede stuur.

Morgen vertrekken we, althans dat was de planning, naar Toscane, maar blijkbaar mag ik helemaal niet rijden totdat ik nieuwe kenteken platen heb... daar gaat dus mijn vakantie :( De belastingdienst gaf aan dat wanneer je wel ging rijden je bij aanhouding de verschuldigde BPM moest afdragen. Dat wil ik wel voor lief nemen want die moet ik sowieso afdragen. Vervelender is natuurlijk dat ik volgens mij momenteel niet verzekerd ben. Weet iemand hier raad mee? Bestaat er iets als een tijdelijk kenteken (voor ± 14 dagen) wat ik kan aanvragen bij de RDW? Ik ben bang dat wanneer ik die formulieren van de belastingdienst instuur (moet nog per post :muur ) dat ik pas over 3 weken kan vertrekken.

Groeten een wanhopige t4 bestuurder
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Tussenfase grijs / camper kenteken en op vakantie gaan

Bericht door Sjoerds »

Bij mij duurde her ook ongeveer 3 weken. En in de tussentijd mag je officieel niet rijden. Oude kenteken is ingenomen en nieuwe heb je niet... vervelend, maar zou de gok zeker niet nemen.
jochems
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jan 2016, 19:25
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Tussenfase grijs / camper kenteken en op vakantie gaan

Bericht door jochems »

Het gaat inderdaad om de BPM aangifte, maar die formulieren moet je eerst per post opsturen. Hoe lang duurde die verwerking daarvan bij jou?

Ik vrees dat ik al met al zo'n 3 weken verder ben voordat ik nieuwe platen heb, maw, we kunnen onze zomervakantie met de camper dit jaar dus vergeten :( Thanks Belastingdienst dat dit nog allemaal zo omslachtig moet.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tussenfase grijs / camper kenteken en op vakantie gaan

Bericht door Multivan Generation »

Je moet dan niet alleen de rest-BPM voldoen, maar ook een boete van 100%.

Door toedoen en nalatigheid heb je nu een probleem, en dat kun je nog groter maken door alsnog te gaan rijden.

Verstandigste is gewoon op de blaren zitten.

Of naar een belastingkantoor met afdeling douane gaan en daar ter plaatse het openstaande bedrag voldoen kan misschien de boel bespoedigen.
jochems
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jan 2016, 19:25
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Tussenfase grijs / camper kenteken en op vakantie gaan

Bericht door jochems »

Wat ik wel vreemd vind is dat de RDW mij hier niets van heeft verteld toen ik daar was. Officieel mocht ik dus ook niet naar huis rijden, ze hebben daar ook geen woord gesproken over een 1 dags-kentekenbewijs.

Morgen even de RDW bellen en vragen wat mogelijk is.
Of naar een belastingkantoor met afdeling douane gaan en daar ter plaatse het openstaande bedrag voldoen kan misschien de boel bespoedigen.
Goed idee!
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 515
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Tussenfase grijs / camper kenteken en op vakantie gaan

Bericht door moosev »

Op vrijdag gekeurd, direct op het keuringsstation papieren ingeleverd, dinsdag rekening ontvangen (per email), dinsdag een week later kentekenbewijs binnen. Platen klaar terwijl je wacht. (met oplegletters kwam er bij mij nog een dagje bij.)
Onverzekerd rijden: ik zou het risico niet nemen.
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Tussenfase grijs / camper kenteken en op vakantie gaan

Bericht door Sjoerds »

jochems schreef: 03 jul 2017, 22:24 Wat ik wel vreemd vind is dat de RDW mij hier niets van heeft verteld toen ik daar was. Officieel mocht ik dus ook niet naar huis rijden, ze hebben daar ook geen woord gesproken over een 1 dags-kentekenbewijs.

Morgen even de RDW bellen en vragen wat mogelijk is.

Goed idee!
Die discussie heb ik ook gevoerd met de RDW, wordt niks over gezegd maar je mag er inderdaad niet meer mee rijden tot je nieuwe kenteken er is.
Neemt niet weg dat je gewoon gelijk die papieren had moeten opsturen dan had je het kenteken allang gehad. Bij mij was er een werkachterstand bij de belastingdienst maar normaal gezien is dat met maximaal 2 weken geregeld.
jochems
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jan 2016, 19:25
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Tussenfase grijs / camper kenteken en op vakantie gaan

Bericht door jochems »

Sjoerds schreef: 03 jul 2017, 22:35
jochems schreef: 03 jul 2017, 22:24 Wat ik wel vreemd vind is dat de RDW mij hier niets van heeft verteld toen ik daar was. Officieel mocht ik dus ook niet naar huis rijden, ze hebben daar ook geen woord gesproken over een 1 dags-kentekenbewijs.

Morgen even de RDW bellen en vragen wat mogelijk is.

Goed idee!
Die discussie heb ik ook gevoerd met de RDW, wordt niks over gezegd maar je mag er inderdaad niet meer mee rijden tot je nieuwe kenteken er is.
Neemt niet weg dat je gewoon gelijk die papieren had moeten opsturen dan had je het kenteken allang gehad. Bij mij was er een werkachterstand bij de belastingdienst maar normaal gezien is dat met maximaal 2 weken geregeld.
Klopt, had het inderdaad eerder moeten opsturen, maja er komen dingen tussen en wist niet dat het zo'n gedoe was voordat ik hem ging laten omkeuren. Ik snap echt niet waarom we zo'n dingen niet gewoon direct digitaal kunnen doen bij de RDW, ff online formulier invullen, alle gegevens zijn immers bekend daar, BPM aftikken met iDeal of pin en asjeblieft, bewijsje voor nieuwe kentekens. Klinkt niet als rocket sience tbh en je bespaart mensen een hoop rompslomp.

Hoe verwacht de RDW dat je dit doet als je geen andere auto hebt?
Plaats reactie