Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Start probleem t4 2.5 TDI bj 98 opgelost
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 03 sep 2017, 14:51
- Locatie: Uitgeest
Start probleem t4 2.5 TDI bj 98 opgelost
Na 9 jaar weer een t4 gekocht .
Bij aankoop starten hij meteen .
Maar die truckjes kennen we wel.
Nu heb ik elke dag een start probleem
Moet de sleutel eerst 6 keer aan / uit doen .
Zodat hij 6 keer voor gloeit .
Dan start hij in 1 keer .
Daarna geen probleem meer met starten totdat de motor weer is afgekoeld.
Dan begint het zelfde gezeur weer .
Heb relais 103 al vervangen.
Geen verbetering.
Heb nu relais 109 besteld.
Als je de motor 1 keer voor gloeit kun je hem ook wel door starten en slaat de motor ook aan .
Met een hoop rook .
Dus HELP wie weet wat het kan zijn .
Als 109 niet helpt ga ik de stiften vervangen .
Laatst gewijzigd door Marcel1971meijer op 04 apr 2019, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Start probleem t4 2.5 TDI bj 98
Kan de pomptiming zijn, eerst die even uitlezen.
Trek eens de stekker van de tempsensor bij de laatste verstuiver eraf (bijrijderskant), de bus kan dan tot 20 sec. voorgloeien.
Draai de sleutel eens door na bv 1 a 2 seconden, gaat het dan wel goed?
Dan zou je de gloeiers denk ik ook uit kunnen sluiten.
Ik heb een '96TDI en gloeit niet voor, bij vochtig/kouder weer start de bus ook wat minder vlot.
Pomptiming staat exact op 57, zou wat vroeger mogen, start dan ook beter.
Rijdend uitlezen is niet perse noodzakelijk.
Indien de bus slecht trekt, in noodloop gaat etc.. dan kan het wel handig zijn om rijdend uit te lezen, kanaal 3-8-11 zie bv Gerrit Speek zijn site.
Trek eens de stekker van de tempsensor bij de laatste verstuiver eraf (bijrijderskant), de bus kan dan tot 20 sec. voorgloeien.
Draai de sleutel eens door na bv 1 a 2 seconden, gaat het dan wel goed?
Dan zou je de gloeiers denk ik ook uit kunnen sluiten.
Ik heb een '96TDI en gloeit niet voor, bij vochtig/kouder weer start de bus ook wat minder vlot.
Pomptiming staat exact op 57, zou wat vroeger mogen, start dan ook beter.
Rijdend uitlezen is niet perse noodzakelijk.
Indien de bus slecht trekt, in noodloop gaat etc.. dan kan het wel handig zijn om rijdend uit te lezen, kanaal 3-8-11 zie bv Gerrit Speek zijn site.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Start probleem t4 2.5 TDI bj 98
Dat 6x voorgloeien is voor niks nodig ,bij een tdi.
Als het niet stevig vriest, start een tdi direct zonder voorgloeien , op voorwaarde dat de motor in orde is.
Als die van jou zo niet meteen start , is er wat loos.
Gloeibougies vervangen kan een nutteloze kost en moeite zijn.
Laat hem eerst maaf eens uitlezen door iemand die er verstand van heeft , en zoals al eerder vermeld werd: de timing dient juist te staan.
Hoe lang liggen de (distributie) riemen er al op ? Die riemen gaan licht rekken na verloop van tijd , en dan gaat de timing ook niet meer 100% juist staan.
Als het niet stevig vriest, start een tdi direct zonder voorgloeien , op voorwaarde dat de motor in orde is.
Als die van jou zo niet meteen start , is er wat loos.
Gloeibougies vervangen kan een nutteloze kost en moeite zijn.
Laat hem eerst maaf eens uitlezen door iemand die er verstand van heeft , en zoals al eerder vermeld werd: de timing dient juist te staan.
Hoe lang liggen de (distributie) riemen er al op ? Die riemen gaan licht rekken na verloop van tijd , en dan gaat de timing ook niet meer 100% juist staan.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 03 sep 2017, 14:51
- Locatie: Uitgeest
Re: Start probleem t4 2.5 TDI bj 98
.
Laatst gewijzigd door Marcel1971meijer op 23 okt 2017, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Start probleem t4 2.5 TDI bj 98
Zou eerst starten met distri, filters en vloeistoffen. Pak ook de mogelijk papieren oliepomppakking mee. Laat de trillingsdemper zeker checken.
Pomptiming moet met uitlezen gecontroleerd worden!
De rest kan makkelijk later.
Pomptiming moet met uitlezen gecontroleerd worden!
De rest kan makkelijk later.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Berichten: 33889
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Start probleem t4 2.5 TDI bj 98
Marcel1971meijer schreef: ↑12 sep 2017, 21:00 Incl alle filters en olie. Want die zitten er al ruim 1 ton in
Re: Start probleem t4 2.5 TDI bj 98
Vergeet de krukas keerkring niet
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 03 sep 2017, 14:51
- Locatie: Uitgeest
Re: Start probleem t4 2.5 TDI bj 98
Laatst gewijzigd door Marcel1971meijer op 22 sep 2017, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Start probleem t4 2.5 TDI bj 98
Er zitten geen "stekkers" aan de gloeibougies , het is 1 kabelboom naar de 5 gloeiers , en die zit gewoon over de gloeiers geschoven ...Marcel1971meijer schreef: ↑17 sep 2017, 12:20 nou probleem gevonden ?
Bij 1 gloeistift was de stekker eraf .
Dus start weer perfect.
Bedankt voor alle info .
Zal dus vermoedelijk wel een stekker van iets anders geweest zijn.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 03 sep 2017, 14:51
- Locatie: Uitgeest
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Start probleem t4 2.5 TDI bj 98
Goeiemorgen zeg, iets met het verkeerde been uit bed of je pilletjes op
Wij kennen Pascal wat langer, hij is net als ik niet heel poëtisch ingesteld, advies, prik er een beetje doorheen
Wel een beetje apart dat met 1 extra gloeistift aansluiten de boel weer goed werkt.
Wij kennen Pascal wat langer, hij is net als ik niet heel poëtisch ingesteld, advies, prik er een beetje doorheen
Wel een beetje apart dat met 1 extra gloeistift aansluiten de boel weer goed werkt.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Start probleem t4 2.5 TDI bj 98
Beetje een grote bek voor iemand die om hulp vraagt heb je wel.
Re: Start probleem t4 2.5 TDI bj 98
Geef je hulp.. krijg je dit...
Op 1 slechte gloeier start hij niet beter of slechter..
Waarschijnlijk is je timing ook niet goed...
Op 1 slechte gloeier start hij niet beter of slechter..
Waarschijnlijk is je timing ook niet goed...
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 03 sep 2017, 14:51
- Locatie: Uitgeest
Re: Start probleem t4 2.5 TDI bj 98
Bij deze mijn excuses voor mijn grote mond.
Maar het is ook niet fijn om in een hokje geplaatst te worden.
Ik ben geen monteur dus de benaming weet ik ook niet .
De distributie wordt donderdag gedaan incl waterpomp en multi riem .
En nog een paar dingen die jullie aangaven. En hij start ook nu nog goed dus vind het vrij vreemd .
Ik laat ook de pomp timing na kijken enz .
Maar het is ook niet fijn om in een hokje geplaatst te worden.
Ik ben geen monteur dus de benaming weet ik ook niet .
De distributie wordt donderdag gedaan incl waterpomp en multi riem .
En nog een paar dingen die jullie aangaven. En hij start ook nu nog goed dus vind het vrij vreemd .
Ik laat ook de pomp timing na kijken enz .
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Start probleem t4 2.5 TDI bj 98
zoals ik al eerder vermeldde ( in mijn antwoord van 12 sept) , heeft een TDI helemaal geen voorgloeiing (als het niet vriest) nodig om te starten.
Ik blijf er bij dat er dan iets anders mis is . Die ene gloeibougie die niet aangesloten was , kan het verschil niet maken.
Hoeveel kilometers heeft die motor gedraaid ? Trekt hij nog vlot door zoals het hoort ?
Ik vermoed dat de timing niet meer correct staat , waardoor hij moeilijker start . Maar als je de beide (distributie-) riemen toch laat vervangen , zou de timing ook meteen weer goed moeten staan (als het gedaan word door iemand die er voldoende ervaring mee heeft met de TDI van de T4 , en met de laptop correct gezet word ) .
Een andere mogelijkheid is dat de diesel in de aanzuigleiding wat terug loopt , dit resulteert ook in een moeizamere eerste start .
Ik blijf er bij dat er dan iets anders mis is . Die ene gloeibougie die niet aangesloten was , kan het verschil niet maken.
Hoeveel kilometers heeft die motor gedraaid ? Trekt hij nog vlot door zoals het hoort ?
Ik vermoed dat de timing niet meer correct staat , waardoor hij moeilijker start . Maar als je de beide (distributie-) riemen toch laat vervangen , zou de timing ook meteen weer goed moeten staan (als het gedaan word door iemand die er voldoende ervaring mee heeft met de TDI van de T4 , en met de laptop correct gezet word ) .
Een andere mogelijkheid is dat de diesel in de aanzuigleiding wat terug loopt , dit resulteert ook in een moeizamere eerste start .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper