Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hefdak en RDW keuring

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Hefdak en RDW keuring

Bericht door baske »

Hallo allen,

Met de inrichting van mijn busje ben ik al zover dat ik voldoe aan de eisen volgens https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... wagen.aspx. Het hefdak laat echter nog een paar weken op zich wachten. Zover ik kan beredeneren kan ik de bus nu al aanbieden voor keuring en later het hefdak inbouwen.... Iemand hier ervaring mee?

Andere vraag: ik heb mijn EGR afgedopt. Wordt hier ook naar gekeken door het RDW?

Groet,

Bas
Gebruikersavatar
Dirkndh
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 mar 2016, 12:30
Locatie: Noord Brabant

Re: Hefdak en RDW keuring

Bericht door Dirkndh »

Hallo Bas,

Bij de RDW keuren zonder hefdak is geen probleem.
Ze zijn er alleen niet blij mee omdat je meteen als profiteur gezien wordt ( of ik had een hele chagrijnige ambtenaar )
Maarja, daar hoef je natuurlijk ook niks om te geven :yes

De RDW kijkt bij omkeuring verder niet naar de uitlaat gassen of de technische staat van het voertuig (tot op zekere hoogte natuurlijk ). Dit is een punt voor de APK.

Een tip, laat alles eruit dat er niet in hoeft te liggen. Ik had zo ook het reserve wiel eruit gehaald en tijdelijk zo'n schuimbusje erin gegooid.
Alle beetjes helpen.

Groeten,
Dirk
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Re: Hefdak en RDW keuring

Bericht door baske »

Dank voor je antwoord! Bij mij in de buurt is een weegbrug dus ga ik van tevoren even wegen. De belastingtrappen gaan per 100kg dus als ik net boven een bepaalde categorie zit heeft het zin om gewicht te besparen net eronder niet want +/- 100kg verminderen is lastig denk ik...

Je opmerking m.b.t. profiteurs snap ik niet helemaal, zonder verhoogd dak zal de belastingdienst het kwartaaltarief denk ik niet toepassen maar dat zal de RDW niets uitmaken toch?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdak en RDW keuring

Bericht door Multivan Generation »

Inderdaad en zo is het.
Waar je eventueel gewicht op kunt besparen en hoeveel
Kun je in mijn topic wel vinden. The next level..

Dat leek mij wel handig :knipoog

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Dirkndh
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 mar 2016, 12:30
Locatie: Noord Brabant

Re: Hefdak en RDW keuring

Bericht door Dirkndh »

Je bus is natuurlijk iets lichter wanneer je zonder hefdak bij de RDW aankomt.
De keurmeesters daar weten ook dat dit vaak gebeurd om toch die paar kilo van het totaal gewicht af te snoepen.
Ik heb eerst een RDW-keuring gehad in Venlo. Hier werd m'n bus afgekeurd omdat er geen deugdelijke bekleding op de banken achterin zat.
Deze man was op zijn zachts gezegd niet vriendelijk :nuts
2e keuring was in Veldhoven. Hier vonden ze de bus dan weer helemaal geweldig.
Oftewel, gewoon geluk hebben met je keurmeester.

Even voor mijn idee. Geeft je afgedopte EGR echt een merkbaar verschil?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdak en RDW keuring

Bericht door Multivan Generation »

Dirkndh schreef: 17 okt 2017, 14:03 Je bus is natuurlijk iets lichter wanneer je zonder hefdak bij de RDW aankomt.
In theorie en op papier wel.
In de praktijk weegt je bus altijd meer als dat er op het kentekenbewijs vermeldt staat.
Gebruikersavatar
Dirkndh
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 mar 2016, 12:30
Locatie: Noord Brabant

Re: Hefdak en RDW keuring

Bericht door Dirkndh »

Multivan Generation schreef: 17 okt 2017, 14:15
Dirkndh schreef: 17 okt 2017, 14:03 Je bus is natuurlijk iets lichter wanneer je zonder hefdak bij de RDW aankomt.
In theorie en op papier wel.
In de praktijk weegt je bus altijd meer als dat er op het kentekenbewijs vermeldt staat.
Bij mij lieten ze nog 1 of andere formule los op het gewicht van de weegbrug.
Dit was onder andere omdat de tank leeg was.

Praktisch gewicht was uiteindelijk dus minder als wat op m'n kenteken gezet is.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdak en RDW keuring

Bericht door Multivan Generation »

Dirkndh schreef:
Bij mij lieten ze nog 1 of andere formule los op het gewicht van de weegbrug.
Dit was onder andere omdat de tank leeg was.

Praktisch gewicht was uiteindelijk dus minder als wat op m'n kenteken gezet is.

Vroeger werd er uitgegaan voor de berekening van de wegenbelasting schuine streep houderschapsbelasting van het leeg gewicht van de auto punt tegenwoordig wordt er uitgegaan van het rijklaar gewicht en daar zit het verschil in punt.

Wat was jouw gewicht voor de verbouwingswerkzaamheden op Je kentekenbewijs en wat is nu het huidige rijklaar gewicht wat vermeld is op Je kentekenbewijs?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hefdak en RDW keuring

Bericht door Hanz »

Dirkndh schreef: 17 okt 2017, 14:22 Bij mij lieten ze nog 1 of andere formule los op het gewicht van de weegbrug.
Dit was onder andere omdat de tank leeg was.
Praktisch gewicht was uiteindelijk dus minder als wat op m'n kenteken gezet is.
De RDW bepaalt voor de kentekencard het rijklaar gewicht. Dit is het gewicht inclusief alle vloeistoffen (tank 90% gevuld), reservewiel en bestuurder. Het meetresultaat van de weegbrug zal dus verhoogd zijn om de lege tank te compenseren en met het gewicht van een standaard bestuurder (75 kg).
Voor de wegenbelasting geldt het leeg gewicht. Om dit te bepalen mag je van het rijklaar gewicht 100 kg aftrekken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie