Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van droom naar werkelijkheid / T5 1.9TDI

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
AKT5
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 okt 2017, 11:06

Van droom naar werkelijkheid / T5 1.9TDI

Bericht door AKT5 »

Hallo allemaal,

Na mijn vader (t4 wijsneus) en mijn opa (t4 camper) is de transporterliefde ook beland bij mij. Na een onvergetelijke reis van een aantal maanden in een (zelfbouw) camper-auto in nieuw-zeeland ben ik druk gaan zoeken naar een eigen transporter waar ik een camper van wil maken. Na een aantal maanden heb ik (naar mijn mening) een goede deal gevonden en ben ik sinds een week trotse eigenaar van een eigen T5! :T54LIFE

Nu de auto op mijn oprit staat gaat het ombouw proces beginnen. De camper zal in de eerste week van december voorzien worden van een hefdak, keukenwand en slaapbank door de firma atrion, maar daarvoor heb ik nog genoeg te doen! Namelijk:

-Nieuwe banden (vond een mooi (nieuw) setje incl velgen die ik niet kon laten liggen, liggen er al onder :yes )
-Isoleren (vloer & wanden)
-2e accu plaatsen (incl accuscheider)
-Voorbereiden van de rest vd stroom
-Bijverwarmer naar standkachel ombouwen (webasto thermo top C)

Nu heb ik de webasto ombouwkit al binnen maar voordat ik daarmee ga beginnen wil ik de huishoudaccu en accuscheider wel binnen hebben. Nu ben ik rond aan het zoeken, de accu wordt een optima bluetop 75 ah (voorlopig 1, wie weet later nog een?) maar ik loop een beetje vast bij de accuscheider. Heb ik de de 120A nodig of de 230A? En welke kabeldikte heb ik hierbij nodig? Mijn Dynamo is 120A. Verder ben ik wel van plan om na de ombouw nog een zonnepaneel te plaatsen (130w-12v)
Kan iemand mij hier advies in geven?

Verder zijn alle tips en tricks welkom! Ik heb me al uren vermaakt op dit forum en op een aantal pagina's van zelfbouwers (zoals Mickel Moen :toppie )
Afbeelding

Zal er binnenkort meer foto's opzetten!

Groeten!
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Van droom naar werkelijkheid / T5 1.9TDI

Bericht door de Viking »

Lees mijn verhaal maar eens over het zonnepaneel, 24V.
Werkt perfect, icm een compressor koelkast.
Sta nooit aan 220V.
Wij staan veel op parkeerplaatsen, zie app: "park4night"

Standkachel begrijp ik nooit zo goed, wanneer nodig?
Keramisch kacheltje kan ook, maar dan wel op een camping ad paal en kost maar een fractie.

Succes
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
lucasdb
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2014, 23:04

Re: Van droom naar werkelijkheid / T5 1.9TDI

Bericht door lucasdb »

Hallo AKT5, mooie bus en mooi plan!

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, maar loop een paar maanden achter. Heb een gebruikte T5 lang Caravelle gekocht, die ga ik 6 december ophalen bij de vorige eigenaar. Ik ben me nu op hefdaken aan het oriënteren en dacht ook aan Atrion. Daar zit meteen mijn vraag aan jou: heb jij ergens gezien hoe Atrion hun eigen (slaap)hefdak aan de binnenkant afwerkt? Ik heb nu een klimahemel (dus met lampjes en air bediening erin voor de achterbank) en de bediening van de airco wil ik wel ergens beschikbaar houden achterin.

Zijn er andere forumleden met een Atrion slaaphefdak in de omgeving Rotterdam (waar ik woon) of Utrecht (waar ik werk)? Zo ja: zou ik eens mogen komen kijken hoe het eruit ziet?

Ik heb ook een bijverwarming achterin en lees uit jouw bericht dat je die kunt ombouwen tot standkachel? Staat daar op het forum of elders meer info over?
dank voor je hulp alvast. grts Lucas
T5 Caravelle lang 2005, inmiddels met slaaphefdak maar de camperinbouw moet nog komen.....
AKT5
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 okt 2017, 11:06

Re: Van droom naar werkelijkheid / T5 1.9TDI

Bericht door AKT5 »

Inmiddels staat de bus bij Atrion, het (superplatte) hefdak & slaapbank worden door hun ingebouwd, a.s. zaterdag kan ik de bus ophalen!

Jan2009, bedankt voor de tip! Is inderdaad een handige site.
Viking, Kijk dat is een handig verhaal! Standkachel is vooral omdat ik de vrijheid wil hebben om "onafhankelijk" te zijn, met een aardige (frisse) reis naar Scandinavie in mijn achterhoofd. App is top! Precies wat ik zocht.
Lucas Ik ben er vandaag geweest, ziet er allemaal erg netjes uit hoor! Is natuurlijk mijn mening, ik weet niet hoe hoog je eisen liggen. Aardige gasten, veel klanten en genoeg positieve verhalen. Prijs en hoogte technisch natuurlijk ook prima. Ik heb zelf geen climaplafond maar volgens mij is er dan een meerprijs, zal waarschijnlijk wat meer werk zijn. Qua standkachel, kijk even aan de binnenkant van je bestuurdersdeur, zit daar een webasto sticker? Zo ja (thermotopc) dan kan je een ombouwkit kopen. Heb deze zelf nog niet ingebouwd maar hij is al wel binnen:)

Bus update tot zover:
In de afgelopen weken hebben we eerst de dubbele cabine eruit gehaald, panelen eruit en vervolgens al het "blik" voorzien van ontdreuningsplaten. Na de ontdreuningsplaten is er schapenwol isolatie tussen gezet en hebben we de panelen bekleed met vilt (gelijmt en omgeslagen) Camperfixx heeft hier een aardig handige video van! https://www.camperfixx.nl/nl/13-nl/dive ... n-en-vloer

Ook een android autoradio besteld, (dubbele din) met 2x sdkaart lezer (1 voor gps 1 voor media) en verschillende usb poorten, bluetooth + gps modules. Onwijs handig ding, heb er nu al (gratis) wereldwijde navigatie (sygic) opstaan en alles werk naadloos samen.

Zodra de bus terug is komt ook de (zelfbouw) keuken van Camperfixx, met bedverbreding in de keuken (140 cm breed bed dus). Eerst de stroom, paneel en standkachel, daarna de keuken.

Keep you posted!
:driveT5
Plaats reactie