Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bijrijderbank omklapbaar naar voren?

vragen over de T5
Plaats reactie
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Bijrijderbank omklapbaar naar voren?

Bericht door Harm »

Hallo,

Met een beetje weemoed heb ik vorige week mijn trouwe privé T4, na 11 jaar gebruik en 280.000 km zonder problemen, ingeruild voor een T5 GP.

Het betreft een tamelijk luxe uitgevoerde T5 GP Edition 65, 140 pk, 6-versn., uit 2012, 72.000 km, LWB, enkele cabine, natural grey metallic lak, donkergrijze leren bekleding.
Op het feit na dat er een 2-persoons bijrijdersbank in zit, ik had liever een comfort stoel gehad, is dit zo ongeveer precies wat ik als opvolger van m'n T4 op het oog had.

Ik heb een vraag over de bijrijdersbank. Ik weet dat de rugleuning niet verstelbaar is maar het lijkt alsof deze wel naar voren klapbaar moet zijn. Er zit bij het scharnier in het midden naast de veilgheidsriem wel een soort treklus die naar beneden verdwijnt en er is wel een soort mechanisme herkenbaar.
Bij het trekken aan de lus gebeurt er niets ( ik durf niet al te hard te trekken in verband met gevaar van afscheuren van de lus) en er is geen beweging in de rugleuning te krijgen.
Het instructieboekje bij de bus vertelt niets over de mogelijkheden van deze bank ( wel gaat driekwart van de inhoud over voorzieningen welke ik niet heb, voor bijvoorbeeld multivan en Beach, erg vermoeiend lezen).

Kan iemand mij vertellen of, en zo ja hoe, ik de rugleuning van de voorbank naar voren kan klappen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bijrijderbank omklapbaar naar voren?

Bericht door Multivan Generation »

Ietsje harder trekken en de rugleuning ontgrendeld.

Er is eventueel een ander middenscharnier in de handel waardoor je de hellingshoek van de rugleuning iets comfortabeler kunt hebben.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Bijrijderbank omklapbaar naar voren?

Bericht door Harm »

Hallo Peter,

Ik heb het nog een geprobeerd met extra hard trekken aan de lus, echter er komt totaal niets in beweging.
Moet er misschien nog ergens een pal of knop worden bediend of kan ik het mechanisme nog ergens helpen met bewegen?

Groet, Harm
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bijrijderbank omklapbaar naar voren?

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt eventueel vanaf achter het vergrendel systeem ook wat helpen als je er bij kunt..
Anders kan ik wel even een filmpje maken voor je.
Ik heb een bankje beneden in de kelder staan en kan het zo voor je filmen.

Stuur me even een PB met je telefoonnummer als je what's app hebt..
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bijrijderbank omklapbaar naar voren?

Bericht door Multivan Generation »

Daarnet eens goed bekeken voor je.
Er zitten 2 "vleugeltjes" in het ontgrendel mechanisme.

De bovenste is voor ontgrendelen vanaf de achterzijde en trek je rechtuit naar achteren.
Maar daar kun jij misschien niet goed bij.
De 2de zit iets meer naar voren en dieper.
Hierbij moet je meer schuin naar je toe trekken ongeveer 30-45 graden ten opzichte van de zitting.

Zie ook hier: http://outdoortechnical.com/

Groeten Peter
ps ik heb net een filmpje en foto's voor je gemaakt hoor..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Bijrijderbank omklapbaar naar voren?

Bericht door Harm »

Gelukt!

Met behulp van het filmpje van Peter kon ik begrijpen hoe het vergrendelmechanisme werkt en welke bewegingen deze over zijn gehele slag maakt.
Het blijkt dat de treklus die bij mij aan de voorkant zat naar de achterkant van de rugleuning moest worden doorgestoken zodat je vanaf daar onder een hoek van bijna 90 graden aan de hefboom trekt in plaats van ongeveer in het verlengde.
Desondanks lukte het bij mijn vergrendelmechanisme niet met hard trekken aan de lus alleen. Ik moest met een pomptang aangezet van onderen aan de voorkant helpen totdat de vergrendelpal loskwam en de rugleuning kon kantelen.
Ik moet nog eens nader onderzoeken waarom het mechanisme bij mijn bank zo zwaar loopt, alleen een betere smering lijkt mij niet de hele oplossing.

Peter, bedankt voor de hulp.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bijrijderbank omklapbaar naar voren?

Bericht door Multivan Generation »

:knipoog :toppie
Misschien is er in het ontgrendeld mechanisme iets te vast aangedraaid?
Met steeksleuteltje misschien oplosbaar?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie