Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

waar moet ik op letten bij een T6?

vragen over de T6
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Rico »

Positief is het veercomfort, lijkt wel op dat van de T6, veel fijner dan de nieuwe Vito. Erg alerte automaat, lijkt qua snelheid van schakelen wel op een DSG, maar heeft wel gewoon een koppelomvormer. Die wordt denk ik alleen gebruikt voor het optrekken vanuit stilstand. Lekker handelbare auto, ondanks dattie als L3 toch niet echt klein is. De wielbak staat ongeveer op de positie van de Vito, dus kan m'n been voldoende strekken dus geen pijn in m'n heup op lange afstanden. En m'n vrouw is helemaal weg van die bus, da's ook belangrijk natuurlijk.

Nadeeltje is er ook. Je moet als je een bocht uitkomt bewust terugsturen. Dat is behoorlijk wennen, want de Vito en de T6 doen dat zelf beter. Hoe het dat ook alweer..... het zelfcentrerend effect is dus minder. Maar ik de snelweg loopt hij wel netjes rechtuit, had verwacht dat hij daardoor wat zoekeriger zou zijn. Nee dus.

Ik heb op de logo's na niet echt verschillen kunnen ontdekken in de dashboards. Het ziet er wel netjes uit, dash is opvallend hoog. De Peug en de Citroén komen qua prijs op hetzelfde uit. De Toyota wat duurder, want die is in L3 met automaat alleen in de duurste versie leverbaar. Maar goed, als de Toyota dealer ook meer voor de Vito schokt, maakt het natuurlijk niet uit. Dus ik ga de drie dealers langs en kijk waar we op uitkomen.

Ik heb ook even zitten denken aan de veren en dempers van een V-klasse onder een Vito. Alleen, de V-klasse is een zware auto, terwijl de Vito van achteren relatief licht is, en ik rij 80% van de tijd vrijwel leeg. Dus dan is het effect van die andere dempers en veren nog niet te voorspellen. En daar is een investering in een andere auto toch net wat teveel voor om te gaan gokken.

Dat weet ik. De DSG is ook separaat te tunen. Dus dat zou oplosbaar moeten zijn, alleen dat lost het probleem met de wielbak niet op. En dat is voor mij een belangrijk punt.

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Multivan Generation »

Dat bewust terug moeten sturen kan misschien wel, voor een deel, opgelost worden door een iets andere uitlijning?

Mooi dat het lijkt dat je voor jou een prettige oplossing hebt gevonden.
Ailko hier op het forum is ook richting de Toyota gegaan..
Maar dat had wellicht ook andere redenen, zoals compleet klaar met VW-importeur en prijs voor een T6.?

Ik heb op de caravansalon in Düsseldorf ook verschillende Peugeots/Toyota/Citroen gezien in camper uitvoering,
en het is verfrissend anders. Voor mij zou de bekleding een reden kunnen zijn om bijvoorbeeld Peugeot net te laten vallen en bijvoorbeeld voor Citroen te kiezen.. Dat soort afwegingen en meerprijzen voor bepaalde opties wordt een leuke puzzel..

T6 en wielbak is niet oplosbaar, dat ding zit daar nu eenmaal en dat kun je niet veranderen. En als je daar last van hebt, dan is dat voor jou onoverkomelijk, kan ik me voorstellen..

Veel plezier met de keuze..
Enig idee van levertijden van de verschillende merken?

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Rico »

Ik heb in ieder geval een eerste bod binnen op de Vito van een Peugeot dealer. De komende dagen ook even bij de andere merken binnenwandelen. De levertijden weet ik nog niet. Ik lees op het duitse forum dat het nogal kan oplopen, maar voor mij zal het een Expert Premium (of gelijkwaardig van de 2 anderen) worden met maar een paar extra opties. Dus hopelijk valt het mee. Maandje of 4 zal het maar zo zijn.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Rico »

Kogel is door de kerk: Expert Premium, lengte 3, met wat extra's zoals xenon, afgelopen vrijdag besteld. Kleur: Orange Tourmaline, afijn, er komt wat extra kleur in de straat. Het is dus een nieuwe geworden, want de inruilprijs voor de Vito was acceptabel en kreeg ook een aardige korting op aanschaf van een nieuwe. Onder de streep paste dat precies binnen budget en had het niet veel zin om verder te zoeken naar een jongebruikte of bus uit voorraad.

Tweede helft van juni zou hij er moeten zijn.

Groet,

Rico
Slagermarcel
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 okt 2016, 10:58

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Slagermarcel »

Hallo Rico, ik verkoop mijn transporter 14 maanden oud door omstandigheden, 2.0 TDI L2H1 DC Highline alle opties zitten erop. privé mee gereden.
ik hoor het wel.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Multivan Generation »

Slagermarcel schreef: 02 apr 2018, 21:42 Hallo Rico, ik verkoop mijn transporter 14 maanden oud door omstandigheden, 2.0 TDI L2H1 DC Highline alle opties zitten erop. privé mee gereden.
ik hoor het wel.
Lees het verhaal even helemaal door,
en je weet dat hij met een T6 problemen had om zijn voeten goed kwijt te raken, en dat hij daarom al wat anders besteld heeft.. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Rico »

@Marcel: Heb twee weken geleden een ander merk bussie aangeschaft, wordt over een weekje of 10 geleverd :ikrij
Plaats reactie