Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel en milieu ..

vragen over de T4
freek
Berichten: 429
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 23:14

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door freek » ma jun 18, 2018 19:37

Mickel Moen schreef:
zo jun 17, 2018 11:49
En dat is nu juist het grote probleem.

Want wat is het grote probleem?

Afbeelding
Vraag is hoe betrouwbaar deze onderzoeken zijn. Omgevingseffecten zoals luchtverontreiniging en geluid zijn heel moeilijk objectief te meten. Veel hangt af van de afstand, weersomstandigheden, wind, etc. Is het een gemiddelde over een lange periode of pieken? Wat is de definitie van een schadelijk niveau? Hoe bepaal je de schadelijke effecten. Al deze aspecten zijn met grote marges omgeven
Kortom: beleidsmakers kunnen het in hun voordeel interpreteren en onderzieksbureaus passen zich wellicht aan aan de opdrachtgever....

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1548
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Mickel Moen » ma jun 18, 2018 21:08

Eens. Daarom stel ik ook de vraag.

Maar zomaar wat roepen zonder onderzoek, bron of verifieeerbare onderbouwing is zeker onbetrouwbaar.

Dat eindigt in populistisch borrelpraat.

Leuke stemmingmakerij, maar Je kunt er niets mee.

Het volgende zeer uitgebreide Vlaamse rapport laat vooral zien, dat het zeer ingewikkelde materie is.

http://www.ademloos.be/sites/default/fi ... _VMM-2.pdf

Zoom bijvoorbeeld maar eens in op de vergelijking van de verschillende vervoersvormen.

Zeker wie een walmend cruiseschip ziet heeft helemaal gelijk. Wie op z’n fiets naast een walmende diesel voor het stoplicht staat heeft ook gelijk.

Vergelijken is echter andere koek.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27248
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation » ma jun 18, 2018 22:16

Gewoon zelf sensoren maken die fijnstof meten en een community opzetten om zelf met resultaten te komen.

https://luftdaten.info/feinstaubsensor-bauen/ :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
jordydereus
Berichten: 1493
Lid geworden op: za aug 16, 2008 22:26
Locatie: Beemster N-H

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door jordydereus » ma jun 18, 2018 23:20

Even een Résumé.

Het gaat ze niet om het milieu.
Het gaat alleen maar om geld. Echt waar.

Dus je kan meten wat je wil....

De natuur /gezondheid... boeit ze niks
Allemaal stromannen...

Geld en macht daar gaat het ze om....

Denk daar even aan....
Afbeelding

koensch
Berichten: 388
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door koensch » di jun 19, 2018 8:33

jordydereus schreef:
ma jun 18, 2018 23:20
Even een Résumé.

Het gaat ze niet om het milieu.
Het gaat alleen maar om geld. Echt waar.

Dus je kan meten wat je wil....

De natuur /gezondheid... boeit ze niks
Allemaal stromannen...

Geld en macht daar gaat het ze om....

Denk daar even aan....
dat is niet helemaal waar. in onze maatschappij rekenen we alles om naar geld (= monetaire waarde). vroeger hadden we ook "waarde in natura".
de dienstplicht van vroeger is een bekastingheffing geworden, waardoor we ons en beroepsleger kunnen veroorloven, de pacht werdt vroeger geind als een bepaalde opbrengst van het land, is nu in onze maatschappij een betaling in euros.

alles wordt omgerekend naar euros. als de bestuurder (landelijk op plaatselijk) beleid "maakt" gaan ze hun bugdet (= geld) op een bepaald terrein besteden.

dit geldt voor mileu beleid, maar ook voor alle andere beleidsterreinen (openbaar vervoer, wegenaanleg/onderhoud, etc, etc).

alles wordt uitgedrukt in geld.

ik geloof dat de bedoelingen wel goed zijn, maar het resultaat is vaak matig, en soms ook lastig te meten.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +600.000km

koensch
Berichten: 388
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door koensch » di jun 19, 2018 8:37

ik denk dat het meten van bv fijnstof een vertekend beeld geeft..... hoe meer fijnstof in de aangezogen buitenlucht, hoe meer fijnstof in de uitlaat.

ze zouden de hoeveelheid schadelijke stoffen in de buitenlucht moeten aftrekken van wat je meet in de uitlaat.

en ook de hoeveelheid uitstoot die wordt geproduceerd terwijl je voor het stoplicht staat moeten toerekenen aan het verkeersbeleid ipv het verkeer.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +600.000km

freek
Berichten: 429
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 23:14

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door freek » di jun 19, 2018 20:10

koensch schreef:
di jun 19, 2018 8:37
hoe meer fijnstof in de aangezogen buitenlucht, hoe meer fijnstof in de uitlaat.
Fijnstof moet niet worden verward met schadelijke stoffen zoals NOx. Een moderne diesel filtert juist fijnstof uit de omgevingslucht! (tav fijnstof is de lucht uit de uitlaat dus schoner dan de lucht die hij aanzuigt)
Citaat:
Beim modernen Diesel gibt es kein Feinstaubproblem mehr. Das Thema ist durch. Ein Fahrrad hat typischerweise einen Felgenverschleiß von 0,1 Millimeter auf 1000 Kilometer: Beim Bremsen entweichen Metalloxide in die Umgebung. Das sind auf einen Kilometer umgerechnet drei bis vier Milligramm. Der Partikelausstoß aus dem Auspuff eines Diesels liegt bei 0,2 bis 0,5 Milligramm. Auch wenn die öffentliche Wahrnehmung eine andere ist: Wir haben bei vielen Betriebszuständen eine niedrigere Partikelkonzentration im Abgas als in der Umgebungsluft einer Stadt.

jan2009
Berichten: 4953
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door jan2009 » wo jun 20, 2018 18:56

De keywords voor de komende jaren:

Isoleren , van het gas af , iedereen elektrisch rijden , en vooral fietsen.

Volgens het journaal van gisteren.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

JanpeterJ
Berichten: 141
Lid geworden op: ma aug 17, 2009 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door JanpeterJ » do jun 21, 2018 14:21

Een moderne diesel filtert juist fijnstof uit de omgevingslucht!
Of maakt een moderne motor van fijnstof ultrafijnstof?
Wat mogelijk zelfs schadelijker is, maar er zijn geen normen voor, dus dat meten we niet en doen alsof het niet bestaat. :muur

freek
Berichten: 429
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 23:14

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door freek » vr jun 22, 2018 19:10

Tja, zo weet ik er nog wel een. Wat denk je van al de micro deeltjes rubber door bandenslijtage van die miljarden auto's (en straks 'milieuvriendelijke' elektrische) auto's.....
Komt vermoedelijk uiteindelijk allemaal in de oceaan terecht, en via de voedselkringloop ws weer in ons lichaam.
Probleem is simpelweg de massaliteit, en dat blijft (of wordt erger)

JanpeterJ
Berichten: 141
Lid geworden op: ma aug 17, 2009 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door JanpeterJ » za jun 23, 2018 14:18

Maar we kunnen gedeeltelijk kiezen tussen fijnstof en ultrafijnstof.
Bandenslijtage is zeker ook een probleem, maar iets waar je voor zover ik weet nauwelijks iets aan kan doen, behalve dan met metalen banden zoals een trein en natuurlijk wat minder burn outs maken. ;-)

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 496
Lid geworden op: do feb 01, 2007 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door jos_br » zo jun 24, 2018 14:33

Sent from my Bosch ECU via VAG COM

Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 1857
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door odorf » ma jun 25, 2018 10:35

jos_br schreef:
zo jun 24, 2018 14:33
https://www.mo.be/analyse/wie-betaalt-d ... ische-auto

Eng leesvoer........

Jos.
Inderdaad, :groteogen

... maar dat lijkt de lokale en landelijke politici niets te schelen. Er gaat nu weer 10 miljoen naar de steden om bijvoorbeeld subsidie op electrische taxi's te verstrekken. Klinkt goed, toch?

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27248
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation » ma jun 25, 2018 15:22

Nou, ik zag net Jan,
en dat fietsen doet hem goed zeg :gekte

Ga zo door Jan en je wordt weer een jonge god :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

brecht
Berichten: 148
Lid geworden op: ma jul 31, 2017 21:32

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brecht » ma jun 25, 2018 15:49

jos_br schreef:
zo jun 24, 2018 14:33
https://www.mo.be/analyse/wie-betaalt-d ... ische-auto

Eng leesvoer........

Jos.
Zeker eng leesvoer! Wat me wel verbaasd is dat "de fossiele lobby" vaak maar al te graag met dit soort berichten naar buiten komt om het ongelijk van " de elektrische lobby" te bewijzen, terwijl in veel van hun economische berekeningen de mileuschade van verbrandingsmotoren ook niet wordt meegenomen. Een echt eerlijke vergelijking is vaak ver te zoeken.

Dat kobalt (en andere mineralen) nog niet duurzaam gedolven worden is zeker waar. Voor fossiel brandstoffen is er bij het delven ook veel milieu- en sociale schade (de schaluwgas hype van een paar jaar geleden, Groningen, een Dakota pijplijn dwars door een natuurgebied, sociale misstanden bij Shell in Nigeria....) Het lijkt me dat als we brandstoffen eerlijk gaan vergelijken we zeker deze bij-effecten mee moet nemen. Bij elektrisch rijden en ook bij verbrandingsmotoren.

Wat me opvalt aan het best wel gebalanceerde artikel is dat het ‘Bovendien komt de stroom voor de elektrische auto’s vaak uit kolen- of kerncentrales.’ argument weer boven komt drijven. Dat is geen argument tegen elctrische auto's dat is een argument tegen gebruikers die er voor kiezen ze te laden met niet duurzaam opgewekte stroom.

Maar goed: los van dit alles moeten we vooral naar een economie waar winst niet meer voorop staat, maar balans. Als dat met fossiel brandstoffen kan: ook goed. Ik verwacht persoonlijk meer van electrificering. Zo zit er gelukkig veel vooruitgang in accu's. Neem deze kleine elektrische autofabrikant die nog maar 3% cobalt gebruikt en op weg is naar 0%. Die zouden nog wel eens een belangrijke speler kunnen worden! ;)
https://cleantechnica.com/2018/06/17/te ... /voorspelt
En ook is het technisch al mogelijk om accu's op zout te maken:
https://www.betterworldsolutions.eu/fac ... batteries/

En uiteindelijk (en dat is misschien wat raar om hier te zeggen) nog beter dan een elektrisch auto rijden is natuurlijk om geen auto te rijden.

Plaats reactie