Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel en milieu ..

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zondertrans
Berichten: 50
Lid geworden op: wo aug 17, 2016 17:50
Locatie: Amersfoort

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door zondertrans » vr jul 06, 2018 13:30

Blauwe diesel iemand al meer nieuws klinkt belovend....

https://futurefuels.nl/nl/blauwe-diesel ... iculieren/
groetjes F.

:T44EVER

T4 2.4d AAB, korte ,1997 type 2

Weet je nog toen :bonk " De boten van hout waren en de mannen van staal" :bifun

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4785
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

next

Bericht door jan2009 » di jul 10, 2018 20:51

Een ware sensatie , zijn niet mijn woorden.

https://www.ad.nl/auto/baanbrekend-vonn ... ~a514b520/
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

brecht
Berichten: 126
Lid geworden op: ma jul 31, 2017 21:32

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brecht » wo jul 11, 2018 17:17

JanpeterJ schreef:
vr jun 29, 2018 15:11
"Als wij meer vragen komt er ook meer aanbod. "
Het enige wat er gebeurt is dat er dan meer Noorse groene stroom certificaten ingekocht worden.
Vandebron koopt dan wel Nederlandse groene stroom (certificaten) maar wat er daardoor verandert, is dat er minder Nederlandse groen stroom beschikbaar is voor de rest van de aanbieders en dat die dan o.a. Noorse groene stroom inkopen.

Dit verandert pas als er zonnepanelen e.d. geplaatst worden, die er anders niet zouden zijn.
Pas als de totale groene stroom vraag gelijk is aan het aanbod klopt jouw visie, want dan moet er meer geproduceerd gaan worden als de vraag stijgt.
Dan geven we elkaar dus gelijk. :) Het is zeker waar dat veel groene stroom wordt "opgewekt" door gewoon Noorse certificaten te kopen. Als particulier hebben we invloed: wij kunnen namelijk zelf kiezen waar we onze stroom kopen. We kunnen besluiten het argument te gebruiken dat onze groene stroom van een prijsvechter toch uit certificaten komt en dan maar geen groene stroom te kopen. We kunnen ook besluiten ons niet achter klaag argumenten te verschuilen en zelf wat te doen door allemaal groene stroom te kopen die echt in NL wordt opgewekt.
JanpeterJ schreef:
vr jun 29, 2018 15:11
https://www.ftm.nl/artikelen/elektrisch ... en?share=1
Wat denk je dat meer milieu wist oplevert? Een Tesla of 19.000,- aan zonnepalen per jaar.
Mooi artikel: lekker afgewogen en met hoor en wederhoor. Ik vind 19.000 Euro per jaar een hoop geld! Of Tesla's subsidiëren nu echt de beste manier is om duurzaamheid te versnellen is de vraag. Daarnaast vind ik subsidies een prima middel om ontwikkelingen en gedrag te sturen. Dat doet de overheid al jaren en op verschillende vlakken. Het leuke van de subsidies op huidige generaties elektrische auto's (De model S maar ook een Leaf, Zoe, en Ioniq),is dat daardoor de vraag stijgt en dus de seriegrootte en daarmee ook de prijs. De model 3 is nog wel geen echte goedkope auto maar al een flinke stap in de goede richting. Hetzelfde is jarenlang met zonnepanelen gebeurd, die zijn nu hard op weg naar (en soms al voorbij) een gelijke kostprijs per opgewekte kWh als kolen.

Ik snap dat het bij veel mensen wat afgunst opwekt dat dure sportauto's voor zakenmensen gesubsidieerd worden. Als daarmee in een paar jaar het prijsniveau dusdanig daalt en de infrastructuur dusdanig verbeterd dat elektrisch vervoer voor de massa beschikbaar wordt... Prima.

We geven jaarlijks vele miljoenen meer uit aan andere subsidies. Ik vind bijvoorbeeld de 6 miljard! euro belastingvoordeel die Shell krijgt ook nogal schokkend.

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4785
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Conservatief

Bericht door jan2009 » wo jul 11, 2018 20:42

Even een uitstapje in de milieu topic.
Moet mij van het hart dat ik onze Wim Lex toch wel een tikkeltje conservatief cq behoudend vindt.
https://www.ad.nl/binnenland/koning-wil ... ~a7d3385f/

Zou toch wel een iets bredere visie mogen verwachten dat wat zonnepanelen.
Als Pionier voor het milieu zou hij toch gewoon voor eigen rekening wel de nodige bronnen mogen laten slaan voor de nodige aardwarmte pompen om dat paleis te verwarmen.
Paar zonnepaneeltjes alleen zet weinig zoden aan de dijk.
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

brecht
Berichten: 126
Lid geworden op: ma jul 31, 2017 21:32

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brecht » do jul 12, 2018 15:34

Prachtig nieuws. Mooi dat de koning ook gewoon een vergunningen traject door moet en dan ook nog eens een afwijzing krijgt. :) Ben benieuwd naar wat de ambtenaar in kwestie dacht toen hij de afwijzing stuurde.

En inderdaad Jan: ik weet niet wat er nog meer in petto is voor het Paleis, ik mag hopen dat het iets meer is dan alleen zonnepanelen.

Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 658
Lid geworden op: do nov 20, 2014 20:56
Locatie: Brugse Ommeland
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brugseb » ma nov 05, 2018 12:22

Ter info - na alle zegeberichten in de pers toch even naar de bron van het verhaal gekeken, het meetrapport van VMM. Ik lees vooral dat de luchtkwaliteit sinds 2012 gestaag beter wordt, dat dit ook sinds de invoering van de LEZ zo verder gaat, en over het effect van de LEZ lees ik heel veel voorwaardelijke wijs...
6. Effect invoer lage-emissiezone
In 2017 maten we op alle meetplaatsen in de Antwerpse agglomeratie lagere concentraties voor de polluenten NO2 en zwarte koolstof in vergelijking met 2016. De absolute daling voor de polluenten NO2 en zwarte koolstof is het grootst op de meetplaatsen die het sterkst beïnvloed worden door het verkeer. Deze daling kan een indicatie zijn van verminderde emissies door het verkeer. In welke mate de daling van de concentraties van NO2 en zwarte koolstof op de meetplaatsen binnen de LEZ van Antwerpen toe te schrijven is aan de invoering van die LEZ in Antwerpen en/of aan de algemene vernieuwing van het wagenpark in Vlaanderen is moeilijk te bepalen. Metingen over een langere periode zullen mogelijk toelaten een meer gefundeerde uitspraak te doen.
grtz Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com

freek
Berichten: 415
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 23:14

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door freek » do nov 08, 2018 18:12

Rijverbod voor oudere diesels nu ook in Keulen en Bonn - http://nos.nl/l/2258417
Wat ik al verwachtte wordt in duitse steden al werkelijkheid: door het gesjoemel zijn alle diesels onder euro6 feitelijk even vervuilend en worden geweerd in steeds meer steden. In duitsland gaat het om 11 miljoen auto's... Geen reden dus om onze euro3 diesels te verkopen: iedereen t/m euro 5 is de pineut.
Alleen vrijwel nieuw kopen is nu een oplossing

koensch
Berichten: 374
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door koensch » vr nov 09, 2018 6:18

in de watersport zie je de laatste jaren GTL opkomem als vervanging van dieselolie. De belangrijkste drijfveer is de afwezigheid van bijgemengde bio-olie.
De kombinatie van een grote dieseltank en een laag verbruik (vaak wordt maar 1x per jaar de tank volgegooid) maakt alg-groei een grrot probleem.
bijkomend effect: nagenoeg geen stank, roet en uitstoot. GTL is iets duurder dan diesel, maar verminderd de uitstoot aanzienlijl. Als je kijkt wat een nieuwe moderne bus kost, zou ik liever doorrijden met mijn euro-3 busje en 20ct/L meer kwijt zijn aan brandstof dan een nieuwe euro-6 bus aanschaffen.

Ik heb echter geen onafhankelijk rapport kunnen vinden die bevestigd dat GTL zoveel beter is. Ook is GTL niet makkelijk verkrijgbaar.

Misschien moeten we de mileubelasting van diesel-autos verminderen door andere brandstof te tanken, maarja met cameras kan je mileuzones controleren, de tankinhoud uitlezen is wat lastiger.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +600.000km

Plaats reactie