Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stationair en voorgloeilampje

vragen over de T4
Plaats reactie
johan262
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:28
Locatie: enschede

stationair en voorgloeilampje

Bericht door johan262 »

Beste mensen

Regelmatig met name wanneer de auto warm is en ik wil starten, gaat het voorgloeilampje niet uit. Ik kan dan wel starten maar mijn t4 loopt dan stationair onregelmatig. (Gaat vanzelf van 800 naar 1000 toeren en weer terug).

Is er iemand die dit heeft meegemaakt die me kan vertellen wat de oorzaak kan zijn?

Thanx! Johan 262
Gebruikersavatar
Ron467
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09

Bericht door Ron467 »

Johan, weet je al wat het is?

ik heb dit namelijk ook al een tijd, de ene keer wel gewoon na 3 seconden uit, de andere keer niet.
Als het lampje niet uitgaat en je start, dan gaan de toeren inderdaad even hoger dan normaal. maar snel weer terug.

Komt er een gloeibougie aan?

Ron.
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Bericht door richie »

Ik heb dezelfde storing ook gehad. Het blijkt een temperatuurvoeler van de koelvloeistof te zijn die een verkeerde waarde aangeeft. Het is niet dezelfde voeler voor de meter in het dashboard.

Laat je computer uitlezen, de storing wordt aangegeven.

Groeten,

Richie
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Bericht door freek »

Geweldig zo'n forum :jumpklap ! We zijn net terug uit Noorwegen en ik merkte precies hetzelfde: soms start de motor (bij warme motor) met een te hoog toerental dat direct terugzakt naar de normale waarde en ook gaat soms het voorgloeilampje niet uit.
Het is dus de koelvloeistof temperatuursensor.
Vraag is nu waar deze zit bij een 102 pk tdi. Kan iemand dit aangeven?
Bvd,
Freek
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Tussen de inspuitleidingen van de 1e 2n de 2e cilinder. Als je voor de auto staat met de klep open is dit dus de linker kant.

2 sensoren totaal 4 contacten. 1 voor de ECu en 1 voor de temp meter.
Kun je met ohm meter controleren. Nog makkelijker met VAG-COM, dan hoef je niets los te halen.

Als je mij je e-mail adres stuurt dan mail ik je een leuk help bestandje van het inspuitsysteem van de 2.5TDI, 354kB groot

Groet,

T4Dick.
Gebruikersavatar
Ron467
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09

Bericht door Ron467 »

Inderdaad, een (af en toe) optredende kortsluiting in de temperatuurvoeler was de oorzaak bij mij.

Voor de APK en deze storing weer eens naar de dealer gegaan.

De snelheid van opsporing, even bellen of ze het mogen repareren, de vervanging (ook weer nieuwe koelvloeistof) en de APK goedkeuring (en de in mijn ogen redelijke totaalprijs) hebben mij weer wat meer dealer minded gemaakt :klappen

HG Ron.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb dat ook al een tijdje.
die storing komt regelmatig terug.

Ga binnenkort die sensor ook maar eens vervangen.
Maar ja, welke is het precies he :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rider
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 mar 2009, 18:13

Re: stationair en voorgloeilampje

Bericht door rider »

ik heb hetzelfde.
mijn monteur had het mij al verteld dat mijn sensor kapot was.
hij rookt namelijk grijs bij een koude start.
is onverbrande diesel denk ik.

klopt dit?
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: stationair en voorgloeilampje

Bericht door René »

Afbeelding

Het is de pijl boven de gele cirkel.

René
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re:

Bericht door repelsteeltje »

Ron467 schreef:Inderdaad, een (af en toe) optredende kortsluiting in de temperatuurvoeler was de oorzaak bij mij.

Voor de APK en deze storing weer eens naar de dealer gegaan.

De snelheid van opsporing, even bellen of ze het mogen repareren, de vervanging (ook weer nieuwe koelvloeistof) en de APK goedkeuring (en de in mijn ogen redelijke totaalprijs) hebben mij weer wat meer dealer minded gemaakt :klappen

HG Ron.
nieuwe koelvloeistof???? heel vreemd........

systeem drukloos maken, doppie er dus af, dan trek je de sensor terwijl je de nieuwe in de aanslag hebt. (met nieuwe o-ring) nieuwe er gelijk in, gaatje dicht. Gaat hooguit een koffiekopje koelvloeistof bij verloren. Heb er al tientallen zo gedaan.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Re:

Bericht door sgsdebruijn »

repelsteeltje schreef:
Ron467 schreef:Inderdaad, een (af en toe) optredende kortsluiting in de temperatuurvoeler was de oorzaak bij mij.

Voor de APK en deze storing weer eens naar de dealer gegaan.

De snelheid van opsporing, even bellen of ze het mogen repareren, de vervanging (ook weer nieuwe koelvloeistof) en de APK goedkeuring (en de in mijn ogen redelijke totaalprijs) hebben mij weer wat meer dealer minded gemaakt :klappen

HG Ron.
nieuwe koelvloeistof???? heel vreemd........

systeem drukloos maken, doppie er dus af, dan trek je de sensor terwijl je de nieuwe in de aanslag hebt. (met nieuwe o-ring) nieuwe er gelijk in, gaatje dicht. Gaat hooguit een koffiekopje koelvloeistof bij verloren. Heb er al tientallen zo gedaan.
Laat je de vloeistof zo lopen dan of vang je het op? ik vind niets zo erg dat als je langs een auto loopt en mij meurt naar koelvloeistof.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stationair en voorgloeilampje

Bericht door Roger B. (11)61 »

plens water erlangs na afloop?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie