Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koel vloeistof voor verwarming.

vragen over de T5
Jan259
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2007, 20:30

Koel vloeistof voor verwarming.

Bericht door Jan259 »

Hallo, Met het oude forum heb ik alles gelezen dat bij de T5 met Koelvloeistof voorverwarming, ondanks de motor 90 graden heeft bereikt de webasto rustig nog 2 uur door blijft lopen. Ik heb nu het zelfde geval,want de temperatuur is i.m. gezak tot 6 graden. En dan slaat hij met het starten nu gelijk aan.

Mijn Dealer zegd: wij hebben geïformeerd bij pon/ klachten info maar, hun kennen deze klacht niet. Ik zei: vreemt, vorig jaar op het forum hebben ze eral over gehad. Mijn vraag is nu, er was toen iemand op dit forum die was daar toen nog mee a.h. expermiteren i.v.m. de uitloop v.d. webasto.
Graag hoor ik, is hier i.m. al wat op gevonden, of de soft ware veranderen.?
Zelfs mijn dealer was benieuwd.
Hierbij gegevens van dit type. Webasto e1 e1 Zu Heizgerat typ Thermo Top C.
12 v/26 w 5, kw Teile nr.7 H0010398 j

Ik ben benieuwd, daarom zie ik jullie reactie dan ook met belang stelling tegemoet, als vast bedankt.

mvg, Jan






Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Bericht door Jeroen T5 204 »

Heb net zelf een nieuwe T5 ook met koelvloeistof voorverwarming, volgens mij is het zo dat hij onder de 7 graden begint te werken.

Nu met het koude weer zie ik ook af en toe rook onder de bus weg komen.

Dat deed hij boven de 7 graden dus niet.

Als ik de bus van het contact afzet zie je hem naroken en hoor ik hem brommen, dit gebeurd maar heel even en dan stopt het.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Bericht door painter »

Klopt helemaal wat je zegt, zit een apart uitlaatje onder je bus.
En dat nabrommen is ook heel gewoon.
Moet trouwens wel zeggen, dat het brandstof verbruik van de kachel nagenoeg nihil is.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Bericht door Jeroen T5 204 »

De eerste keer dat ik mijn standkachel gebruikte, dus nadat ik hem van dealer heb gehaald had ik bijna 100 km minder rijberijk op de boordcomputer.

Zou de standkachel een soort voorraad tankje hebben?

2de keer dat ik hem gebruikte scheelde het namelijk lang niet zoveel in mijn rijberijk.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Bericht door Gerard 136 »

Nee hoor, de standkachel heeft geen eigen voorraad tankje.

Je rijbereik wordt continu berekend uit je tankinhoud en je huidige gemiddelde verbruik.

Als je gaat tanken na een lange rustige rit met een gemiddeld ritgemiddelde van 8 liter/100 km, krijg je een rijbereik van ca. 950 km. Maar als je gaat tanken na een zeer korte rit met 14 liter/100 km, wijst je boordcomputer een rijbereik van ca. 540 km. Als je vervolgens gaat rijden en je gemiddeld verbruik zakt, zie je het rijbereik stijgen.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Jan259
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2007, 20:30

Koelvloestofbijverwarming

Bericht door Jan259 »

Hallo weetje wellers,

Mijn vraag was de vorige keer: ik heb een T5 met koelvloeistof bij verwarming, normaal gesproken als de motor 90 graden heeft bereikt, dan moet natuurlijk de webasto bijverwarming afslaan, dat doet hij niet, al rij ik dan nog 2 uur door en ik stop dan: dan loopt hij nog, draai ik dan mijn contact sleutel om en zet de motor af, dan komt de bekende uitloop wat iedereen heeft, en dan stopt de webasto bijverwarming pas bij mijn T5.
Nogmaals: over dit probleem is in het verleden al eens vaker gesproken, er was toen ook iemand mee aan het expermiteren waarom want: het zou heel gemakkelijk zijn om hand matig een aan/uit schakelaar temonteren,maar het probleem is: de webasto koelvloeibijverwarming moet nl. een uitloop hebben,ofwel een naverbranding.
Wie kent dit probleem ook, en hoe hebben jullie dat op gelost.
Alleen graag reageren als u een nuttig antwoord heeft, of iets wat hout snijd.
Graag eerst de vraagstelling goed lezen, dan graag een gericht antwoord geven,en geen flauwekul weer.
Want, daar is deze site veelste mooi en belangrijk voor.
P@ the T5 courier
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
Locatie: Somewhere on the road
Contacteer:

Bericht door P@ the T5 courier »

Volgens de aan mij bekende informatie is het juist dat (bij een lage buitentemperatuur!!) de Webasto door blijft draaien ondanks dat het koelwater inmiddels de 90 graden heeft bereikt. De huidige generatie dieselmotoren hebben een dusdanig hoog rendement dat er weinig warmte wordt ontwikkeld. (Warmte is verloren energie!!). Dus bij een lage buitentemperatuur zal de Webasto blijven bijverwarmen teneinde er voor te zorgen dat je het in de auto behaagelijk kunt houden. Of het zinvol en/of raadzaam is om hier schakelaar tussen te zetten, durf ik niet over te oordelen. Het e.e.a. heeft namelijk ook te maken met bedrijfstemperatuur en uitstoot van schadelijke stoffen.
Zo is het namelijk ook geregeld met de koelwater-standverwarming, deze verwarmt om eenzelfde reden NIET het gehele koelcircuit maar uitsluitend het verwarmingsgedeelte.

Wellicht geen oplossing voor je probleem, maar wel een uitleg, waarom het niet zomaar is op te lossen.

P.S. Het is overigens alleen maar goed dat de Webasto mee blijft draaien bij lage temperaturen, beter voor motor en milieu!!
Met de allervriendelijkste groet,

P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
standkachel
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2007, 15:42

Bijverwamer (Webasto thermotopC) uitschakelen

Bericht door standkachel »

Heren,

Indien je de heater zelf wilt kunnen uitschakelen, zodat hij op korte ritjes niet start (als hij dat wel doet vervuilt hij nl .ernstig indien hij korter dan 10 minuten brand) of omdat je niet wilt dat hij urenlang brand tijdens het rijden (moet je zelf bepalen of dit al da nniet nodig is) kun je eenvoudig het volgende doen:

Vanaf pin 3 van de 6 polige stekker op je Webasto Heater loopt een draad naar een temperatuur sensor, deze bepaald of hij op contact beneden de 6 a 7 graden celcius moet opstarten.

Zet eenvoudig weg een onderbreker schakelaar tussen deze draad (knip hem dus door en zet die schakelaar er tussen) en de sensor en klaar is kees. De naloop fase werkt vervolgens nog keurig omdat dat in de software/stuurunit zo geregeld is als hij op deze wijze uitschakeld.

natuurlijk kun je door de draad verlengen de schakelaar in de cabine plaatsen.

Groet en succes

Harold Jeuring
http://www.standkachels.com
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Koelvloestofbijverwarming

Bericht door Gerard 136 »

[quote="Jan Buiting"]Hallo weetje wellers,

Alleen graag reageren als u een nuttig antwoord heeft, of iets wat hout snijd.
Graag eerst de vraagstelling goed lezen, dan graag een gericht antwoord geven,en geen flauwekul weer. :gif

Ik snap je verlangen naar een antwoord, maar ik dacht toch niet dat ik betaald werd om iemand te antwoorden... :bonk
Het afdwalen bij een onderwerp is vrees ik iets dat je voor lief moet nemen bij een groepsgesprek zoals dit forum. :knipoog

Overigens wil ik dit nog toevoegen aan het antwoord van "Standkachel": De stuurlogica van de kachel kijkt ook naar de benodigde warmte om het interieur op temperatuur te houden. Aan- en uitschakelen als een flipperkast wordt voorkomen door de kachel af te regelen. Hij kijkt b.v naar de snelheid waarmee de koelwatertemperatuur blijft stijgen als de kachel op minimum vermogen staat. Als die snelheid laag is, blijft de kachel branden. Laat je daarbij niet misleiden door de temperatuur aanwijzing van je koelwater, want die staat tussen 80 en 100 graden altijd op 90 om de bestuurder gerust te stellen.

Als je nieuwsgierig bent naar de exacte manier van aansturen wil ik je die geven, vrijwillig... :knipoog
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Jan259
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2007, 20:30

Koelvloestofbijverwarming

Bericht door Jan259 »

Hoi Harold Jeuring,

Bedankt, hier kan ik wat mee, dit zou dan een mooie oplossing zijn als alternatief, ik ga dit aan mijn v.w. dealer voor leggen.
Omdat hun en Pon dit probleem niet kende, zegt men.
Mijn garage gaat natuurlijk eerst vooraf de soft waren inlezen,
of dit niet anders kan.
Want ik blijf erbij: als een diesel motor de gewenste bedrijfstemperateur 80-100 graden heeft bereikt, en ik zou daarna nog continue 2 uur doorrijden,en ik stap daarna uit, dan loopt hij nog, daarna komt dan de bekende uit/ ofwel naloop wat iedereen heeft.
Dit is niet goed en overbodig, dat de koelvloeistof bijverwarming gewoon en toch door blijft gaan.

Nogmaals bedankt.

mvg. Jan Buiting.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Bericht door Jeroen T5 204 »

Jan, heb jij ook zo'n schermpje bovin je hemeltje?

Misschien heb je hier een instelling niet goed staan :groteogen
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Jan259
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2007, 20:30

Bericht door Jan259 »

Hallo Jeroen,

mijn T5 is van juni 2005, ik heb niets, geen bediening ofwel display in mij gehemeld van mijn bus zitten.
Het word allemaal aut. van uit de soft waren geregeld. Daarom gaat de garage
de volgende week alsnog de software inlezen.Komt daar niets uit, dan hebben we alsnog een alternatief een goede tip van Harold Jeuring.
Bedankt allemaal voor het mee denken.

groetjes, Jan
Hawi
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54

Bericht door Hawi »

Jan Buiting schreef:Hallo Jeroen,

mijn T5 is van juni 2005, ik heb niets, geen bediening ofwel display in mij gehemeld van mijn bus zitten.
Het word allemaal aut. van uit de soft waren geregeld. Daarom gaat de garage
de volgende week alsnog de software inlezen.Komt daar niets uit, dan hebben we alsnog een alternatief een goede tip van Harold Jeuring.
Bedankt allemaal voor het mee denken.

groetjes, Jan
Ik wil hier niet de wijsneus uithangen maar volgens bij hebben we het hier over twee verschiilende kachels.
- De (koel)vloeistof verwarmer en
- De standkachel

De vloeistofverwarmer helpt bij een buitentempertuur van -7°C om de temp. van de koelvloeistof sneller op de ±90°C te laten laten komen.
Als de motor op bedrijfstemperatuur komt schakelt de Webasto uit.
Je kunt het kleine uitlaatje vinden aan de onderkant van de bus, vlak onder de bestuurderstoel.
Deze hulpverwarming zou m.i. ook moeten werken als de bedrijfstemperatuur van de bus gerugloopt, b.v. in een stilstaande file (wintersport) als de motor alleen stationair draait.
Ik heb een tijd getwijflet aan het nut van deze verwarming, want als ik uit Den Haag vertrek is mijn motor (T5 130pk) pas in Leiden op de 90°C.
Samen met een monteur van de VW-garage Wittebrug heb ik de Webastokachel gecontroleerd op de juiste werking. Het ding werkte prima. Ik overtuigd maar of ik tevreden ben???
Ik kan niet vergelijken hoe lang ik zou moeten rijden zonder Webasto-hulp??
http://www.driveincomfort.com/v_products/ttp_nl.php


De standkachel kan het interieur van de bus verwarmen (event. op afstand)
en of de koelvloeistof verwarmen ZONDER dat de motor draait.

Ik heb een vraag gesteld aan de Webastodealer in Leiden (De Jong) of een van fabriekswege ingebouwde hulpverwarming ook op afstand te starten is zonder dat de motordraait.
Het antwoord laat ik hier nog weten.

Hawi
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Bijverwamer (Webasto thermotopC) uitschakelen

Bericht door vaniac »

standkachel schreef:Heren,

Indien je de heater zelf wilt kunnen uitschakelen, zodat hij op korte ritjes niet start (als hij dat wel doet vervuilt hij nl .ernstig indien hij korter dan 10 minuten brand) of omdat je niet wilt dat hij urenlang brand tijdens het rijden (moet je zelf bepalen of dit al da nniet nodig is) kun je eenvoudig het volgende doen:

Vanaf pin 3 van de 6 polige stekker op je Webasto Heater loopt een draad naar een temperatuur sensor, deze bepaald of hij op contact beneden de 6 a 7 graden celcius moet opstarten.

Zet eenvoudig weg een onderbreker schakelaar tussen deze draad (knip hem dus door en zet die schakelaar er tussen) en de sensor en klaar is kees. De naloop fase werkt vervolgens nog keurig omdat dat in de software/stuurunit zo geregeld is als hij op deze wijze uitschakeld.

natuurlijk kun je door de draad verlengen de schakelaar in de cabine plaatsen.

Groet en succes

Harold Jeuring
http://www.standkachels.com
Hallo Harold,

Ik heb je tip opgevolgd en een schakelaar in de leiding naar de temperatuursensor ingebouwd. Toch heeft dit niet het gewenste resultaat!!!
De kachel schijnt zich niet veel aan te trekken van de schakelaar en gaat zijn eigen gang. Klaarblijkelijk speelt de buitentemperatuur niet de hoofdrol.
Ik heb het vermoeden dat de koelvloeistoftemperatuur ook van invloed op het opstarten is.
Bestaat er nog een andere mogelijkheid om de kachel handmatig aan- en uit te schakelen? Zijn er misschien noch andere aansluitpunten op de kachel om dit te kunnen beïnvloeden? Op de zespolige stekker zijn slechts 3 kabels aangesloten.
frits
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jan 2007, 22:18

kachel

Bericht door frits »

dat klopt de kachel wordt aangestuurd via (w-bus)
de temperatuur wordt via de sensor wat ook op het
instrumentenpaneel wordt aangegeven gebruikt.
er is een manier door de draad van de zekering onder
de asbak te onderbreken.
ik wil zelf een webasto 1533 klokje er tussen zetten.
waardoor ik het zelf kan regelen .
en ook nog op een tijd kan laten schakelen.
Plaats reactie