Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
EGR koeler vervangen en EGR klep reinigen
EGR koeler vervangen en EGR klep reinigen
Van mijn 174 BPC is de EGR koeler bij de aansluiting van het uitlaatspruitstuk gebroken. Ik heb een nieuwe koeler in huis. Het vervangen lijkt een simpel klusje. Koelslangen losnemen, verbindingspijp naar de EGR klep los, klem van de koeler loshalen en los maken van het spruitstuk.
Heeft iemand dit eerder gedaan? Er lopen wat leidingen langs en ik vraag me af of de koeler daar langs gaat. Tevens wil ik meteen de EGR klep los maken om deze even goed te reinigen. Ik zal in ieder geval wat plaatjes maken maar als iemand dit eerder heeft gedaan en tips heeft is dat welkom natuurlijk.
Heeft iemand dit eerder gedaan? Er lopen wat leidingen langs en ik vraag me af of de koeler daar langs gaat. Tevens wil ik meteen de EGR klep los maken om deze even goed te reinigen. Ik zal in ieder geval wat plaatjes maken maar als iemand dit eerder heeft gedaan en tips heeft is dat welkom natuurlijk.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Re: EGR koeler vervangen en EGR klep reinigen
Oke laten we beginnen:
Ik heb vanhet verwijderen geen foto's gemaakt omdat mijn handen wat te vies waren voor mijn telefoon. Ik zal toch even beschrijven wat en hoe ik het heb gedaan. Hier heb ik de EGR koeler, EGR klep en het gasklephuis verwijderd. Eigenlijk heel simpel. Het is in essentie niet veel meer dan alle boutjes en moertjes loshalen en twee koelwaterslangen verwijderen. Het meest lastige is de pijp van de EGR koeler naar de klep los maken. Je hebt erg weinig speelruimte en het is dus flink pielen om deze los te krijgen. M10 12 kant. Links en rechts wat verwijderen wat in de weg zit.
Zoals je kunt zien was de flens helemaal afgebroken. Nu zit er een plaatje tussen het uitlaatspruitstuk en de koeler maar een gebroken flens kan zomaar eens afkeur van de APK opleveren. Dus gewoon vervangen maar.
Ik heb vanhet verwijderen geen foto's gemaakt omdat mijn handen wat te vies waren voor mijn telefoon. Ik zal toch even beschrijven wat en hoe ik het heb gedaan. Hier heb ik de EGR koeler, EGR klep en het gasklephuis verwijderd. Eigenlijk heel simpel. Het is in essentie niet veel meer dan alle boutjes en moertjes loshalen en twee koelwaterslangen verwijderen. Het meest lastige is de pijp van de EGR koeler naar de klep los maken. Je hebt erg weinig speelruimte en het is dus flink pielen om deze los te krijgen. M10 12 kant. Links en rechts wat verwijderen wat in de weg zit.
Zoals je kunt zien was de flens helemaal afgebroken. Nu zit er een plaatje tussen het uitlaatspruitstuk en de koeler maar een gebroken flens kan zomaar eens afkeur van de APK opleveren. Dus gewoon vervangen maar.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Re: EGR koeler vervangen en EGR klep reinigen
Next, het reinigen van de klep met remmenreiniger. Een beetje een zooitje maar werkt prima. Netjes op een rijtje.
Geloof me dat de klep onwijs vies was. Ook het inlaatspruitstuk is erg smerig, voor zover ik erbij kon heb ik deze ook gereinigd. Om dat goed te doen moet het spruitstuk eraf. Daar had ik weinig trek in.
Geloof me dat de klep onwijs vies was. Ook het inlaatspruitstuk is erg smerig, voor zover ik erbij kon heb ik deze ook gereinigd. Om dat goed te doen moet het spruitstuk eraf. Daar had ik weinig trek in.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Re: EGR koeler vervangen en EGR klep reinigen
De nieuwe koeler. Kostte me ongeveer 200 euro. Lastig op zijn plek krijgen, net als de oude eruit. Rechts in het gat steken en daarna draaiend op zijn plek leggen, de metalen slangen een beetje opzij duwen.
De koeler en ook de pijp van koeler naar klep hebben niet voor niets een "flexibel stuk" erop zitten. Dat zit overal net weer een beetje anders. Dus met gepast geweld wat verbuigen zodat alles weer netjes past. Daarna alles weer terug bouwen zoals het eruit is gegaan.
De koeler en ook de pijp van koeler naar klep hebben niet voor niets een "flexibel stuk" erop zitten. Dat zit overal net weer een beetje anders. Dus met gepast geweld wat verbuigen zodat alles weer netjes past. Daarna alles weer terug bouwen zoals het eruit is gegaan.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Re: EGR koeler vervangen en EGR klep reinigen
EGR klep en de pijp weer monteren. De onderste bouten van de pijp aan de klep zijn zoals eerder gezegd het lastigste.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Re: EGR koeler vervangen en EGR klep reinigen
Alle slangen op zijn plek, sensoren weer aansluiten en de boel is klaar. Het is geen moeilijke klus maar je moet wel zorgen dat je het juiste gereedschap hebt. En het is vaak een beetje spelen met de gebrekkige ruimte die je hebt.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: EGR koeler vervangen en EGR klep reinigen
Mooie plaatjes Burp.
Over welke motorcode hebben we het hier?
Over welke motorcode hebben we het hier?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: EGR koeler vervangen en EGR klep reinigen
Dit is een BPC, de plaatjes gezien hebbende, blij dat ik een AXD heb. ;)Multivan Generation schreef: ↑08 jun 2018, 20:26 Mooie plaatjes Burp.
Over welke motorcode hebben we het hier?
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Re: EGR koeler vervangen en EGR klep reinigen
Ter info: Heb voor het eerst in 23 jaar niet verder kunnen rijden en afgesleept. Oorzaak: Korte geperste dieselslang van tandempomp naar pompverstuivergalerij. In een keer gebarsten net onder de tandempomp. Je staat echt vrijwel in 1 keer zonder diesel, bij deze slangbreuk pompt ie zo 5 tot 7 liter per minuut richting motorafdekplaat. Wegenwacht kan dit niet fixen. Dus tip: Check die slang.WouterW schreef: ↑08 jun 2018, 21:05Dit is een BPC, de plaatjes gezien hebbende, blij dat ik een AXD heb. ;)Multivan Generation schreef: ↑08 jun 2018, 20:26 Mooie plaatjes Burp.
Over welke motorcode hebben we het hier?
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Re: EGR koeler vervangen en EGR klep reinigen
Het is inderdaad een BPC.
Wouter, welke motor code?
Wouter, welke motor code?
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Re: EGR koeler vervangen en EGR klep reinigen
Nou ik denk dat Wouter zijn verhaal over een axd gaat
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin