Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektrisch schema

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Valyra
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 sep 2017, 18:11

Elektrisch schema

Bericht door Valyra »

Hey

Ben ondertussen zover dat ik aan de elektriciteit kan denken.
Dit weekend wordt normaal gezien het zonnepaneel gemonteerd, dus dat valt ook weer mee.

Heb voor de gemakkelijkheid het schema van Mickelmoen gekopieerd, en aangepast naar mijn situatie.

Een paar zaken weet ik nog niet...

1. Welke waarde van zekeringen plaats ik tussen:
- Batterijlader - batterij
- Batterij - zekeringhouder

2. De schakelaar tussen batterij en zekeringhouder, zonnepaneel en laadregelaar:
Wek type hoofschakelaar is hiervoor geschikt? Enkel opbouw mogelijk in mijn situatie.

3. De aansluiting naar de massa (GND op schema):
Dit sluit ik aan op het voorziene aansluitpunt op het chassis neem ik aan? (op de wielkast in mijn geval)

4. Het groene omcirkelde gedeelte is reeds geplaatst in de VW fabriek. Scheidingsrelais en huishoudbatterij reeds gemonteerd.
De batterij zit onder de bestuurdersstoel. Is het toegestaan om met een 25mm^2 kabel vanaf de huishoudbatterij naar een koperen verdeellat (ook 25 carré) in mijn technische kast te gaan? Hetzelfde voor de massakabel (-)?
Ik heb nl. geen zin om de zetel te demonteren moest ik iets moeten afkoppelen enz.

Afbeelding

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektrisch schema

Bericht door Multivan Generation »

Punt 3.
Je kunt een massakabel prima vanaf de min-pool van de huishoudaccu naar een van de 4 draadeindjes waar de stoelconsole over heen gaat vast maken.. Scheelt je veel kabel :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie