Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

elektrische mobiliteit

Vragen over de I.D. Buzz
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 171
Lid geworden op: di jun 05, 2012 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door eindgebruiker »

TLDR? (TLDW eigenlijk :nuts )
MGA1600
Berichten: 261
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door MGA1600 »

VW heeft duidelijk nog een paar software issues, niet alleen met het infotainment systeem van de ID3 en 4 wat regelmatig vastloopt, maar ook door essentiële bedieningsdingen die nu nog veel te ver weggestopt zitten in menuutjes om prettig en veilig re zijn. Dat lossen ze nog wel op....en de als range-extender bedoelde warmtepomp die een negatieve range geeft is nog een ander dingetje .....

Ik heb in de ID3 proefgereden en vind het eerlijk gezegd een rare onvolwassen auto die mij niet kan bekoren. Voorlopig is hij ook alleen met 1 elektromotor te koop. De ID4 en zeker de Skoda komt volwassener over (op papier dan), maar ook die is de eerste 2 bouwjaren slechts met een enkele motor leverbaar waarmee hij niet erg onderscheidend is.

Ik reed ook in een Polestar 2, een hele mooie en pijlsnelle auto, 2 motoren samen 408 pk en 660 Nm. Stuurt als een scheermes met constante 4 wielaandrijving. Heerlijk, maar qua instaphoogte is hij voor mij als oude knar te laag.
Dus heb ik zijn hogere broertje, de Volvo XC40P8 die ik al eerder in optie had, gekocht. Het onderstel en de techniek is hetzelfde als de Polestar, hetzelfde fantastisch infotainment systeem op basis van Android waarbij je in gewone mensentaal met de auto kunt spreken. Bijvoorbeeld :” hoe ver kom ik met deze acculading” of “ weet jij een parkeerplaats in de buurt?” dat soort dingen. Je hoeft geen standaard zinnen te leren, bijna alles wat je roept werkt gewoon. Dus je kunt zelf de ogen op de weg houden terwijl de auto wat voor je uitzoekt.

Ik zal niet zeggen dat ik de XC40P8 mooi vind, integendeel van buiten is hij in mijn ogen gewoon lelijk - een beetje Tonka-achtig, maar van binnen is hij wel mooi, solide en met hoge instap.
Natuurlijk is hij twee maten kleiner dan de XC90 hybride die ik eerder had maar dat verschil is voorin eigenlijk niet merkbaar - achterin wel natuurlijk. Door de souplesse en stilte die bij een EV hoort straalt het rijden een luxe gevoel uit dat vroeger alleen maar met een 6 of een 8 cilinder te beleven viel en die constante 4wd maakt dat je het gevoel hebt op rails te rijden.

Range is een en blijft natuurlijk een ding bij EV’s waar veel mensen tegenaan hikken. Ik niet! In de winter is die range misschien maar net boven de 300 km (in de zomer 400+) als je tenminste - om je zenuwen te sparen niet helemaal leeg wilt rijden. Ik vind zelf de laadsnelheid bij een snellader veel belangrijker (bij Volvo 150 kWh) dan de absolute range want na een paar uur wil je toch even stoppen voor koffie of een plas . Als je bij een snellader 8 of 10 minuten laadt haal je weer voor 100-110 km stroom binnen, opgeteld bij die 300 kom je binnen NL toch heen en weer naar iedere bestemming. En voor vakantiereizen pakken we de bus.....

Ik ben dus een grote fan van elektrische mobiliteit!
Plaats reactie