Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Oliedruklampje en pieper

vragen over de T4
Plaats reactie
ellanvannin

Oliedruklampje en pieper

Bericht door ellanvannin » vr dec 07, 2018 10:57

Beste leden, ik bezit o.a. een VW T4 uit 2000 waarin door de vorige eigenaar een andere motor is gemonteerd van een Golf 1.9 TD. Al sinds ik de bus bezit gaat bij starten na enkele seconden 3 maal een piep gevolgd door een knipperend rood olielampje op het dashbord welk na enkele seconden uitgaat. Gisteren op de terugweg van Aachen naar Tongeren ging echter wederom (echter nu tijdens het rijden) de pieper af en tevens het rode olielampje al knipperend branden. Aangezien dit bleef knipperen ben ik gestopt en heb het oliepeil gecontroleerd en dit was oke. Na een tijdje wachten en weer starten gebeurt steeds hetzelfde ± boven de 2000 toeren gaat de pieper 3 x af en gaat het olielampje knipperen (blijvend). Laat ik de bus onbelast rijden dus in de vrijstand met stationair toerental gaat het knipperend lampje uit. Zodra ik weer boven ± 2000 toeren ga herhaalt alles zich weer. Ik ben rustig ongeveer 40 km verder gereden tot thuis. En heb de bus nu niet meer gebruikt. Olie drukzender of oliepomp ??????

Multivan Generation
Contacteer:

Re: Oliedruklampje en pieper

Bericht door Multivan Generation » vr dec 07, 2018 11:21

check eerst eens de aansluitingen op de dynamo.
Jouw auto haalt het toerental signaal daar vanaf.
Het toerental signaal heeft een relatie met de oliedruk melding.
Valt op dat moment toevallig je toerenteller even weg?

Anders valt de oliedruksensor te vervangen, die willen wel eens kapot raken en zelfs lekken op de aansluiting is mogelijk.
Als laatste zou ik pas gaan denken aan de oliepomp.
ook omdat dit het duurste onderdeel is en het meeste werk.

Wanneer is er voor het laatst olie ververst, met welke olie was dat en is toen ook meteen het oliefilter vervangen?
Olieniveau staat nog wel op peil, ga ik even van uit.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

ellanvannin

Re: Oliedruklampje en pieper

Bericht door ellanvannin » vr dec 07, 2018 11:32

Olie en filter is ongeveer 6000 km geleden vervangen (10 W 40), ik heb de bus onlangs nog gebruikt om spullen naar Hongarije te brengen en verbruikt geen druppel olie, bovendien (met mijn rijstijl erg zuinig). Ik ga een aantal zaken die jij zegt zeker eens (laten) controleren, daar ik zelf geen beschutte werkplek met smeerput meer voor handen heb.

Plaats reactie