Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kachelunit

vragen over de T4
Plaats reactie
Chewbacca
Berichten: 28
Lid geworden op: vr dec 29, 2017 17:33

Kachelunit

Bericht door Chewbacca » di dec 11, 2018 14:12

Voor zover ik gelezen heb over de verwarming in de T4 is dat deze het koelwater meer of minder door een warmtewisselaar laat stromen via een kraan vlak achter/onder het KVS-reservoir...

Nu vond ik mijn kachel deze winter tot nu toe wat lauw, en er vloog geregeld schuim uit de roosters, dus ik dacht eens kijken hoe het systeem in elkaar zit. Maar geen kraantje te vinden in de motorruimte...

dus het onderste paneel van het dashboard losgehaald en de kabels van de draaiknoppen gevolgd: blijkt dat er een kachelhuis ingebouwd zit waar voor zover ik van buitenaf kan zien kleppen in zitten.

Bijgaand een foto, je ziet in het midden een tandwiel met daaraan het uiteinde van de verstelkabel.
Afbeelding

Is dit ooit standaard in een T4 ingebouwd of is dit door een vorige eigenaar erin geklust? Het betreft een 2.5 TDI 75kW van 10-'96

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9520
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kachelunit

Bericht door Pascal-141 » di dec 11, 2018 14:50

Dat is gewoon standaard ,wat je ziet .
Dat stalen kabeltje is rechtstreeks verbonden met het kraantje in de motorruimte .
Dit kraantje zit in een van de 2 koelwaterslangen die door het schutbord lopen naar binnen toe . Deze slangen zie je duidelijk zitten , zo'n beetje ter hoogte van waar de turbo zit , daar boven , iets naar links .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26760
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kachelunit

Bericht door Multivan Generation » di dec 11, 2018 15:49

Pascal-141 schreef:
di dec 11, 2018 14:50
Dat is gewoon standaard ,wat je ziet .
Dat stalen kabeltje is rechtstreeks verbonden met het kraantje in de motorruimte .
Dit kraantje zit in een van de 2 koelwaterslangen die door het schutbord lopen naar binnen toe . Deze slangen zie je duidelijk zitten , zo'n beetje ter hoogte van waar de turbo zit , daar boven , iets naar links .

Hij bedoeld iets naar rechts, iets meer aan de bestuurderskant..Als je met je neus naar de motorruimte wijst..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9520
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kachelunit

Bericht door Pascal-141 » di dec 11, 2018 16:13

Multivan Generation schreef:
di dec 11, 2018 15:49
Pascal-141 schreef:
di dec 11, 2018 14:50
Dat is gewoon standaard ,wat je ziet .
Dat stalen kabeltje is rechtstreeks verbonden met het kraantje in de motorruimte .
Dit kraantje zit in een van de 2 koelwaterslangen die door het schutbord lopen naar binnen toe . Deze slangen zie je duidelijk zitten , zo'n beetje ter hoogte van waar de turbo zit , daar boven , iets naar links .

Hij bedoeld iets naar rechts, iets meer aan de bestuurderskant..Als je met je neus naar de motorruimte wijst..
Juist , iets meer naar rechts (als je voor de auto staat) , dus aan de linker zijde van de auto :nuts :lach
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Chewbacca
Berichten: 28
Lid geworden op: vr dec 29, 2017 17:33

Re: Kachelunit

Bericht door Chewbacca » di dec 11, 2018 21:28

Hmm ik heb naar mijn idee in beide slangen die naar het schutbord gaan niks zien zitten...
Morgen bij daglicht nog maar eens kijken
(Zo moeilijk kan het toch niet zijn :bonk )

Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1408
Lid geworden op: ma jan 15, 2007 19:03
Locatie: Beesd

Re: Kachelunit

Bericht door m.c van den berg » wo dec 12, 2018 20:10

bij mijn T4 clima komt ook de schuim via de roosters naar buiteten/binnen de auto in :gif

In het voorjaar maar eens uitbouwen en openmaken, als dat gaat.
Kleppen rammelen nu :gif :gif
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602

Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 84
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 18:21

Re: Kachelunit

Bericht door autocaravana » wo dec 26, 2018 1:03

Wat betekent het dat er schuimplastic uit waait? Wat is er dan precies kapot en wat kun je er dan aan doen?

Ik heb dit al een paar jaar en de verwarming doet het eigenlijk steeds minder goed. Ik heb het idee dat koude en warme luchtstromen niet meer goed worden gescheiden, zodat er 's zomers warme lucht meekomt met de airco en 's winters koude lucht met de verwarming.
Als ik de airco aanzet met koude motor dan is de uitstromende lucht kouder dan met warme motor. Dat lijkt me niet de bedoeling.

2.5TDI 1999, airco.

Gebruikersavatar
black bulli
Berichten: 2492
Lid geworden op: vr okt 31, 2014 16:20
Locatie: Teteringen/Rollingen(Lux)

Re: Kachelunit

Bericht door black bulli » wo dec 26, 2018 11:04

De schuimvlokjes die door de roosters naar buiten komen worden oa veroorzaakt door de afdichting van de verwarmingsverdeel unit.Door de jaren heen verpulverd het schuim.onderdeel nummer mij niet bekend
Bijlagen
20181226_105801.jpg

Plaats reactie