Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hi all / Op zoek naar een camper

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Syl
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 feb 2019, 21:02

Hi all / Op zoek naar een camper

Bericht door Syl »

Ook ik zal mij even netjes voorstellen. Ik ben Syl en ik woon mijn gezin in Eindhoven. Jaren geleden heb ik het plezier van een camper busje mogen ervaren. Dat was destijds een Peugeot J7. Samen hebben we vooral in oost Europa rond gereisd en zijn we op heel veel festivals geweest. Wegens een langdurig vertrek naar het buitenland heb afscheid van het busje genomen.
Mede wegens geboorte van mijn eerst kindje afgelopen zomer wil ik weer een camper kopen om er komende zomer lekker samen met mijn gezinnetje op uit te trekken. Het busje wat ik zoek hoeft niet superluxe maar uiteraard wel betrouwbaar zijn. Ik ben opzoek naar een busje met de volgende opties:
- Slaap hefdak (2 slaapplekken)
- Minimaal 5 zitplaatsen met gordel
- Vouwachterbank over de gehele breedte (2 slaapplekken bij het uitvouwen)
- Liefst niet meer dan 250.000 km op de teller
- Liefst een lange versie/uitvoering (geen must, wel fijn)
- Liefst met een zonnepaneel (geen must, wel fijn)
- Liefst met achterklep die omhoog klapt (zeker geen must)
Qua inrichting hoeft hier wat mij betreft het minimaal noodzakelijke voor een camper kenteken in te zitten. Ik heb ook overwogen om zelf een bus te kopen en daar een hefdak op te laten zetten, minimaal te laten ombouwen en om te keuren. Hiervoor ben ik een beetje op dit forum aan het lezen. Maar ik vind het nog lastig in te schatten wat hier ongeveer de kosten zijn. Ik ben zelf redelijk handig maar ik heb helaas geen ruimte en echt heel minimaal tijd. Tips zijn uiteraard welkom!
Laatst gewijzigd door Syl op 28 feb 2019, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hi all / Op zoek naar een camper

Bericht door Hanz »

Welkom op het forum. Met jouw wensen (brede slaapbank, slaaphefdak, minimale camperinrichting) kom je uit op een Multivan of een zelfbouw camper. Ik weet niet of een Multivan met lange wielbasis bestaat maar als dat wel zo is dan zijn die behoorlijk zeldzaam. Een Multivan heeft ook niet altijd een slaaphefdak. Zoiets misschien?: https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
Veel hangt ook af van je budget.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Hi all / Op zoek naar een camper

Bericht door Snautzer »

Welkom en idd wat hanz zegt budget is alles. Anders is het zoeken met ogen en oren dicht en dan dus ook zinloos.
Syl
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 feb 2019, 21:02

Re: Hi all / Op zoek naar een camper

Bericht door Syl »

Bedankt voor jullie reactie. Zelf kom ik inderdaad ook op een multivan of zelfbouw uit. De markplaats link die Hanz deelde had ik inderdaad ook gezien. Qua model is dit inderdaad volgens mijn omschrijving. Omdat deze redelijk bij mij uit de buurt staat oriënteer ik eerst rustig verder.

Mijn budget is ongeveer €15.000 maar minder mag natuurlijk altijd. Ik heb het gevoel dat er bij sommige handelaren af en toe de hoofdprijs wordt gevraagd. De prijs en wat je er voor krijgt moet een beetje in verhouding zijn. Ook probeer ik hier op het forum via de ervaringsdeskundigen er achter te komen hoeveel moeite en geld het kost om zelf een bus om te (laten) ombouwen naar camper.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Hi all / Op zoek naar een camper

Bericht door Snautzer »

Er zijn in de afgelopen weken mensen met de zelfde vraag geweest. Lees die threads eens door. Daar worden wat valkuilen en instinkertjes in besproken. 15 k is een boel geld maar in kamperland met jouw wensen pakket niet heel veel. Bedoel een slaaphefdak nieuw is +/_ 3750,-. Niet dat het niet kan, maar geduld is in deze een noodzaak.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hi all / Op zoek naar een camper

Bericht door Hanz »

jan2009 schreef: 28 feb 2019, 17:01
De markplaats link die Hanz deelde had ik inderdaad ook gezien. Qua model is dit inderdaad volgens mijn omschrijving.
Een oud barrel uit 1992 zou ik geen geld meer aan uitgeven als je geen tijd en ruimte hebt om een complete renovatie uit te voeren.
Ook de motoruitvoering zoals wordt gezegd in die advertentie , een 2,5 , klopt waarschijnlijk niet.
. . .
Volgens de RDW site (kenteken SK-673-G) zit er een 4-cilinder 2.4 diesel van 57 kW in. Wat is dat voor motor?

Overigens denk ik dat je voor 15.000 en wat geduld wel een betere Multivan kunt vinden dan dit oude beestje met twijfelachtige specificaties.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Syl
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 feb 2019, 21:02

Re: Hi all / Op zoek naar een camper

Bericht door Syl »

Snautzer schreef: 28 feb 2019, 13:44 Er zijn in de afgelopen weken mensen met de zelfde vraag geweest. Lees die threads eens door. Daar worden wat valkuilen en instinkertjes in besproken. 15 k is een boel geld maar in kamperland met jouw wensen pakket niet heel veel. Bedoel een slaaphefdak nieuw is +/_ 3750,-. Niet dat het niet kan, maar geduld is in deze een noodzaak.
jan2009 schreef: 28 feb 2019, 17:01
Bezint eer je begint !!

Het is al gezegd je budget is krap , pas op dat je niet andermans ellende koopt.

is die ±3750 inclusief het werk (voor een goede kwaliteit) voor een complete dak constructie?

Ik ben benieuwd wat jullie een redelijk budget zouden vinden voor waarna ik opzoek ben. Uiteraard geef ik de voorkeur aan iets meer uitgeven voor iets "betrouwbaars". Al leek het mij wel dat er met een beetje kennis en geduld iets te vinden zou moeten zijn voor het budget wat ik in gedachten had.

Ik zal in ieder geval de projecten op dit forum gaan bestuderen en te koop in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Hi all / Op zoek naar een camper

Bericht door Snautzer »

Syl schreef: 28 feb 2019, 22:06 is die ±3750 inclusief het werk (voor een goede kwaliteit) voor een complete dak constructie?
Aha dat is je huiswerk maken. Wat wil ik, voor wat voor prijs. Voor 3750.- heb ik slaap hefdaken gezien waar ik genoegen mee zou nemen maar anderen weer niet. Er is een fijne grens tussen wat kan, en wat je kan uitgeven. Er zijn er die klaarblijkelijk goed in de slappe was zitten die alles beneden een Cali van 2018 maar matig vinden. Onthoud dat al kan een bus oud zijn, het niet een wet is die zegt dat die dan ook kuis rot is.
Ga kijken, ga rijden laat controleren. En zelfs dan is het een loterij. Niemand heeft een glazen bol.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Hi all / Op zoek naar een camper

Bericht door Snautzer »

https://www.2dehands.be/bestelwagens-vr ... 80194.html

vergeet niet de bpm nog mee te rekenen.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Hi all / Op zoek naar een camper

Bericht door bvddobb »

jan2009 schreef: 01 mar 2019, 17:17 Een T4 van een goed geconserveerd bouwjaar , 2003 , en de juiste motor.

https://www.tweedehands.nl/caravans-kam ... 76702.html
Aparte daktentconstructie! Er zit op de foto’s een soort sjaal/muts om de daktent heen gespannen, lijkt het, de scharnieren/veren zijn niet zichtbaar. Een soort dubbeldaksconstructie, buiten de scharnieren/gasveren om, maar niet als ‘muts’ over het hele dak heen. Nog niet eerder gezien, zoiets. Ben benieuwd hoe de ‘binnentent’ eruit ziet.
Syl
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 feb 2019, 21:02

Re: Hi all / Op zoek naar een camper

Bericht door Syl »

Snautzer schreef: 28 feb 2019, 23:26 ...... Onthoud dat al kan een bus oud zijn, het niet een wet is die zegt dat die dan ook kuis rot is.
Ga kijken, ga rijden laat controleren......
Zal ik zeker doen, bedankt voor de tips!
Snautzer schreef: 01 mar 2019, 08:34 https://www.2dehands.be/bestelwagens-vr ... 80194.html

vergeet niet de bpm nog mee te rekenen.
Ziet er erg goed uit. Maar ik zoek voor het gemak liever eerst in NL (in de buurt) verder. Ik zal voor het vergelijk ook www.2dehands.be in de gaten gaan houden. txs voor het tippen.
jan2009 schreef: 01 mar 2019, 17:17 Een T4 van een goed geconserveerd bouwjaar , 2003 , en de juiste motor.

https://www.tweedehands.nl/caravans-kam ... 76702.html

Geen enkele binding mee.
Maar de moeite waard om te bekijken en proef te rijden.
Bedankt voor de tip! Ziet er op de plaatjes en omschrijving goed uit. Ik moet alleen minimaal 5 zit plekken met gordel hebben. txs voor het meedenken!

Je schrijft ook "en de juiste motor". Ik had eerder begrepen dat de 5-cilinder problematischer is dan de 4-cilinder. Zijn dat bepaalde series of in jouw optiek onzin/overdreven?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Hi all / Op zoek naar een camper

Bericht door Snautzer »

Kwa motor is een 102pk te verkiezen . Zitplaatsen naar 5 kan wellicht met een b to b stoel.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hi all / Op zoek naar een camper

Bericht door Hanz »

Volgens mij zitten er geen rails in de vloer, hoe ga je dan een back to back stoel plaatsen?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hi all / Op zoek naar een camper

Bericht door Hanz »

bvddobb schreef: 01 mar 2019, 17:37 Aparte daktentconstructie! Er zit op de foto’s een soort sjaal/muts om de daktent heen gespannen, lijkt het, de scharnieren/veren zijn niet zichtbaar. Een soort dubbeldaksconstructie, buiten de scharnieren/gasveren om, maar niet als ‘muts’ over het hele dak heen. Nog niet eerder gezien, zoiets. Ben benieuwd hoe de ‘binnentent’ eruit ziet.
Scharnieren/gasveren zitten naar mijn idee gewoon aan de binnenkant zoals bij de T4 California. Het lijkt er meer op dat alleen de achterkant dubbel is uitgevoerd en dat daar een soort spankoorden doorheen lopen. Misschien om het doek naar binnen te trekken bij het sluiten?
Maar inderdaad een bijzonder hefdak, ik heb het ook nog niet eerder gezien. Wellicht Engels? Daar hebben ze wat meer fantasie op dit gebied.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
l1w
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2016, 18:43
Locatie: Alblasserwaard

Re: Hi all / Op zoek naar een camper

Bericht door l1w »

VW T4 Carthago Malibu
Plaats reactie