Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zekering startmotor T4 2.4 5cyl AAB

vragen over de T4
Plaats reactie
bereklauw
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 feb 2019, 09:33

Zekering startmotor T4 2.4 5cyl AAB

Bericht door bereklauw »

Hallo,

Nieuwe startmotor gemonteerd. Die deed het 1x. Is een zwaarder model. Denk dat t hogere vermogen een zekering heeft laten doorbranden. Maarrrrr.... welke zekering is t? En waar zit die? De startmotor is nog ok, dus daar ligt t niet aan.

Wie o wie heeft t verlossende antwoord?
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: Zekering startmotor T4 2.4 5cyl AAB

Bericht door Meert_VR6 »

Heb je al eens naar die dikke zekeringen tegen de slotvanger gekeken.
daar zitten in een plastieke doosje 2 dikke zekeringen, boven de koplamp aan de bestuurderszijde.
bereklauw
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 feb 2019, 09:33

Re: Zekering startmotor T4 2.4 5cyl AAB

Bericht door bereklauw »

Hoi! Jep, gevonden en deze zijn ok. Zit met n ander probleem inmiddels: de startmotor slaat aan maar blijft doordraaien, zelfs als de accupolen los zijn. :huilen
Wellicht komt t doordat ik een california camper heb en de spanning ook vis de boordaccu wordt geleverd? Hen so wie so t idee dat electronica van zonnepaneel oid de boordaccu ontregelt...
blij? Nope...
maar nu?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4865
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zekering startmotor T4 2.4 5cyl AAB

Bericht door Hanz »

bereklauw schreef: 06 mar 2019, 11:52 Wellicht komt t doordat ik een california camper heb en de spanning ook vis de boordaccu wordt geleverd? Hen so wie so t idee dat electronica van zonnepaneel oid de boordaccu ontregelt...
De huishoudaccu wordt wel bijgeladen door de dynamo van de auto maar levert zelf nooit spanning aan het autodeel. Als dit wel gebeurt dan is er waarschijnlijk iets mis met het scheidingsrelais. Als je de huishoudaccu ook loskoppelt en de startmotor blijft dan niet doordraaien, dan weet je dat het waarschijnlijk in het scheidingsrelais zit. Als hij ook dan nog blijft doordraaien dan heeft het niets met je huishoudaccu te maken en is er waarschijnlijk wat mis met je contactslot.
Voor meer info over het scheidingsrelais (trennrelais) zie hier: https://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_J7_( ... ennrelais)

Waarom denk je dat de electronica van het zonnepaneel de boel ontregelt? Zijn er verschijnselen die daar op wijzen?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
bereklauw
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 feb 2019, 09:33

Re: Zekering startmotor T4 2.4 5cyl AAB

Bericht door bereklauw »

Beste Hanz en BB,

Dank voor jullie reacties. Alvast n reactie:
Gister even kunnen testen met de hhaccu ontkoppeld. Startmotor reageert helemaal niet. Straks probeer ik nog wat er gebeurt als ik de hhaccu weer aansluit.

En dan maak ik meteen n foto vd situatie.

Groet van Ron
bereklauw
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 feb 2019, 09:33

Re: Zekering startmotor T4 2.4 5cyl AAB

Bericht door bereklauw »

Beste Hanz en BB,

Heb de hh accu aangesloten. Ook nu start ie niet. Zie hier de foto van de bedrading. Alles volgens mij goed. De gele stekker levert geen spanning als ik de contactsleutel omdraai.
Maw: startblokje? En kan ik dit zelf vervangen?
IMG_5726.JPG
IMG_5726.JPG
Eerste foto staat er 2x in, geen idee waarom :bonk

Alvast dank voor de reactie.
Bijlagen
IMG_5725.JPG
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zekering startmotor T4 2.4 5cyl AAB

Bericht door Multivan Generation »

Relais 109 zal er bij een 2.4 diesel niet inzitten :zwaai

Gaat bij het omdraaien van je sleutel wel bijvoorbeeld je radio aan, en je voorgloeilampje uit?
Vervangen van een contactblokje kun je prima zelf doen,
het is alleen wat "lastiger geklooi".
Moeilijk is het niet, je komt er alleen lastig bij.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
bereklauw
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 feb 2019, 09:33

Re: Zekering startmotor T4 2.4 5cyl AAB

Bericht door bereklauw »

Beste Black Bull en Peter,

Wat op soldeer lijkt is de gevlochten kabel die van het relais naar de startmotor loopt.

Nog even resumeren:
Eerst startte de bus niet meer, enkel geklik bij het omdraaien van de contactsleutel.
Daarna hield zelfs het geklik op.
Nieuwe startmotor geplaatst [gekocht bij startenenladen.nl: nummer 300522103, Startmotor 2,0 kW VW Transporter T4 nieuw] contact omdraaien, starten en lopen.
Maar, de startmotor bleef meedraaien/doorstarten.
Accu loskoppelen hielp niet. Alle kabels bij startmotor losmaken hielp wel.
Nu is er geen spanning meer op de gele stekker, waardoor de startmotor bij het omdraaien van contactsleutel niet meer ronddraait. Wel is er gewoon stroom en gloeit de motor voor.

Benieuwd of iemand de gouden tip heeft.

Groet van Ron
bereklauw
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 feb 2019, 09:33

Re: Zekering startmotor T4 2.4 5cyl AAB

Bericht door bereklauw »

Inmiddels opgelost door Josh Schippers. Was startblokje. Sympathieke prijs voor materiaal en arbeid!

Groet van Ron
Plaats reactie