Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Weer een nieuwe weetjeweller.. even voorstellen dus

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Plaats reactie
Wandtegeltje
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mar 2018, 00:48

Weer een nieuwe weetjeweller.. even voorstellen dus

Bericht door Wandtegeltje »

Ik ben Frank, alias Wandtegeltje :knipoog .

Sinds bijna een jaar bezitter van een VW T4 bouwjaar 18-12-1995 :driveT4 , met hefdak, en zojuist de 350.000 km gepasseerd, dus net ingereden.

Bij aankoop iets teveel door de emotie laten leiden en daardoor een hoop dingen over het hoofd gezien en voor lief genomen, en gaandeweg tot de ontdekking gekomen dat er nogal wat vervangen is aan de camper. Maar tot nu toe nog geen spijt van de aankoop, integendeel.

Er zit een origineel Westfalia interieur in (denk ik). Origineel zou er een 1,9 dieselmotor in moeten zitten volgens de sticker bij de zekeringenkast maar er zit een 2,5 TDI motor in. Hoe lang en hoe oud... geen idee. Heerlijk, met cruisecontrol, maar geen airco. Standkachel (met lawaaierige ventilator) en koelkast waarvan de regelunit net kapot is gegaan, maar die gaat naat HenkK ( met dank aan de leden van dit forum) en dan gaat gelijk de acculader voor de huishoudaccu mee voor revisie.

De camper start slecht 's morgens, hier heb ik al een topic over geopend maar helaas weinig reacties. Ik heb er ook een filmpje van op Youtube gezet.

De startmotor draait niet rond en de motor geeft bij de passagiersstoel een tikkend geluid, geen idee wat dat zou kunnen zijn. Maar als hij eenmaal gestart is draait de startmotor wel goed rond en start hij vlot :jumpklap . Heeft hij een uur of acht stil gestaan dan start hij met enige aarzeling

Er is in de loop der jaren e.e.a. vervangen qua schakelaars enz. maar helaas niet door de originele schakelaars waardoor bijvoorbeeld achterruitenwissers niet meer werken, mistachterlichten niet goed zijn geschakeld enz. Ventilatieroosters van een ander type in het dashboard, hoofdsteunen van de achterbank niet bijgeleverd en het bed onder het hefdak niet, ik weet niet niet eens hoe dat er uit zou moeten zien. Tips waar ik deze spullen zou kunnen kopen zijn welkom :knipoog , ik was pas in Schiedam maar zonder resultaat helaas. Ook bij onderdelen zoekers vind ik ze niet.

Ik wil de verkeerde en ontbrekende onderdelen er weer in terug zetten om de camper zoveel mogelijk weer terug te brengen naar de originele staat :ikrij . Carosserie is verrassend goed, 1 plekje op de bodem wat moet worden aangepakt.

Daarnaast moet de roest onder de voorruit aangepakt worden, tips zijn welkom voor voordelige adressen want zelf doen is geen optie voor mij.

Hij heeft inmiddels nieuwe banden, startmotor, accu's (ook twee hh accu's van 100 ah) zijn allemaal doorgemeten en goed, gloeirelais vervangen, rem- en koelvloeistof ook vervangen. Deze maand krijgt hij een grote beurt en gaat hij door de APK :sjaal

Over een paar weken naar Frankrijk en Ierland, ik ben alleen nog maar in nederland ermee weg geweest.

Groetjes
Wandtegeltje
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mar 2018, 00:48

Re: Weer een nieuwe weetjeweller.. even voorstellen dus

Bericht door Wandtegeltje »

Ja, dit is idd het geluid van de startmotor..... en een tikkend geluid in de motorruimte... maar aan de kant van de bijrijdersstoel. En rara.. wat kan dat zijn??

Ik heb ook al gedacht aan een nieuwe accu, er zit nu een leuke jongen in van 100 Ah, geen idee hoe oud, maar hij is pas geleden nog doorgemeten en hij was goed. Ook als hij 's morgens eenmaal gestart is start de motor daarna goed Ook nog na een uur of 4 als hij afgekoeld is en de accuspanning gedaald is tot de normale waarde bij starten (ongeveer 12,6 volt gemeten). De startmotor loopt dan vlot rond. Ik vraag me af wat dat tikkende geluid uit de motorruimte kan zijn. Ook de VW garage heeft daar tot nu toe een zinnig antwoord op kunnen geven. "Daar zit niks, dus daar kan het niet aan liggen" :bonk

En als hij het wel doet klink hij zo :toppie (mooi) :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Weer een nieuwe weetjeweller.. even voorstellen dus

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou eens gaan kijken naar een scheurtje in je tankelement, waardoor 's nachts de diesel kan teruglopen richting je tank.
De volgende ochtend moet je dan dus weel helemaal terug gaan aanzuigen vanaf de brandstoftank, wat dus lang duurt.
Ook het witte blokje op je brandstoffilter kan lucht lekkage tot gevolg hebben, waardoor starten lastig gaat.
Een terugslagklepje in de aanzuigleiding kan helpen bij diagnosticeren van het probleem.
Er is in de loop der jaren e.e.a. vervangen qua schakelaars enz. maar helaas niet door de originele schakelaars waardoor bijvoorbeeld achterruitenwissers niet meer werken, mistachterlichten niet goed zijn geschakeld enz. Ventilatieroosters van een ander type in het dashboard, hoofdsteunen van de achterbank niet bijgeleverd en het bed onder het hefdak niet, ik weet niet niet eens hoe dat er uit zou moeten zien. Tips waar ik deze spullen zou kunnen kopen zijn welkom :knipoog , ik was pas in Schiedam maar zonder resultaat helaas. Ook bij onderdelen zoekers vind ik ze niet.

Ik wil de verkeerde en ontbrekende onderdelen er weer in terug zetten om de camper zoveel mogelijk weer terug te brengen naar de originele staat :ikrij . Carosserie is verrassend goed, 1 plekje op de bodem wat moet worden aangepakt.
Als er standaard af-fabriek een 1,9 TD in geleverd is, ga je die dan ook weer er terug in lepelen?
Ik bedoel dit heel ridicuul, want wat heeft het nog voor zin na 24 jaar,
om veel geld te investeren, in originele onderdelen, terwijl je geld kunt besparen en net zo veel plezier er van kunt hebben?

Veel plezier van je bus toegewenst en welkom op weetjewel :toppie

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie